MINT - Agencja Marketingowa » Web Usability, czyli projektowanie użytecznych stron internetowych
Profesjonalne prowadzenie fanpage m.in. na Facebook, Instagram czy Twitter, tworzenie responsywnych stron internetowych, pisanie tekstów, reklama na Facebooku oraz Adwords.
agencja interaktywna, marketing internetowy, prowadzenie fanpage, facebook dla firm, obsługa fanpage, instagram, reklamy adwords, responsywne strony internetowe
16987
post-template-default,single,single-post,postid-16987,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,hide_top_bar_on_mobile_header,columns-3,qode-product-single-tabs-on-bottom,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Web Usability, czyli projektowanie użytecznych stron internetowych

webusability_strony_www

Web Usability, czyli projektowanie użytecznych stron internetowych

Zastanawiałeś się kiedyś co sprawia, że internauci korzystają z jednych stron z przyjemnością, a na przeglądanie drugich nie chcą tracić swojego cennego czasu i energii?  Dużą rolę w sukcesie każdej strony odgrywa Web Usability, czyli jej użyteczność dla użytkownika, który w zaledwie 3 sekundy od wejścia na stronę podejmuje decyzje o tym, czy chce na niej pozostać. Podpowiadamy dlaczego i w jaki sposób należy projektować strony zgodnie z dobrymi praktykami Web Usability. 

 

Posiadanie własnej strony internetowej stało się standardem dla firm z niemal każdej branży. Własna witryna to doskonały środek komunikacji z potencjalnymi klientami oraz skuteczny kanał promocji własnych produktów i usług. By działania prowadzone w internecie były maksymalnie skuteczne, muszą odpowiadać potrzebom i oczekiwaniom użytkownikom strony. Szczegółowo określają je przyjęte zasady Web Usability. Zgodnie z nimi, dobrze zaprojektowana strona to taka, która spełnia swoją funkcję – pozwala użytkownikowi w łatwy, szybki i wygodny sposób docierać do interesujących go informacji. Nieprzystosowane witryny, które powodują u użytkowników poczucie zagubienia i straty czasu, są najczęściej i najszybciej przez nich opuszczane. Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy, służące komfortowi odwiedzających i wzmocnieniu realizacji celów biznesowych firmy.

5 najważniejszych zasad Web Usability

 

Intuicyjna nawigacja 

Jednym z ważniejszych czynników decydujących o czasie, jaki użytkownicy spędzają na stronie, jest architektura systemu nawigacji. Źle zaprojektowany może determinować tak zwany współczynnik odrzuceń, czyli bouncing rate. Nikt z nas nie chce przecież tracić czasu i energii na odgadywanie zawartości poszczególnych zakładek czy błądzenie między nimi. Ważne więc, by przy tworzeniu strony jak najbardziej ułatwić użytkownikowi poruszanie się w całym jej obrębie. Tak, by do każdej treści mógł on dotrzeć nie więcej niż po trzech kliknięciach. W tym celu warto stosować sprawdzone schematy, takie jak menu poziome lub pionowe, z logicznie pogrupowanymi i spójnie nazywanymi podstronami. Dobrą praktyką Web Usability jest nawigacja okruszkowa, pokazująca ścieżkę, którą przeszedł użytkownik przed znalezieniem się na aktualnej podstronie. Dzięki niej łatwiej będzie mu odnaleźć się w serwisie, a w razie potrzeby bez problemów wrócić do strony głównej.

Funkcjonalna wyszukiwarka 

Wyszukiwarka to drugi, poza nawigacją serwisu, sposób docierania do informacji na stronie. Użytkownikom witryny warto ułatwić je umieszczając wyszukiwarkę na każdej podstronie serwisu, w stałym i dobrze wyróżnionym miejscu. Ważne, by wyszukiwarka miała prosty mechanizm, uwzględniający różne zachowania internautów. W praktyce oznacza to pokazywanie wyników nawet wtedy, gdy wpisane przez nich hasła zawierają błędy lub odbiegają od terminologii stosowanej w obrębie serwisu.

Przejrzysty design 

Podobnie jak w świecie rzeczywistym, opinia internautów o stronie opiera się przede wszystkim na ich pierwszych wrażeniach wizualnych. To dlatego przejrzyste i estetyczne strony są kluczowym elementem Web Usability. Przy ich projektowaniu warto kierować się sprawdzonymi, dobrze znanymi użytkownikom schematami. Niech logo firmy znajduje się w lewym, górnym rogu witryny, zaś czytelne menu w jej górnej lub bocznej części. Oryginalny, odbiegający od tych zasad design może utrudnić potencjalnemu klientowi dotarcie do oferty, informacji o marce czy kontakt z nią.

Czytelny tekst

Strona zaprojektowana zgodnie z zasadami Web Usability to strona z odpowiednio sformatowanym tekstem. Spróbuj wyobrazić sobie witrynę zapełnionym treścią w formie niepoddanych formatowaniu bloków tekstowych. Brak akapitów, wypunktowań czy pogrubień tekstu jest nużący i męczący dla oka. Różnego rodzaju wyróżnienia pozwalają internautom „skanować” treść i wyłapywać w niej najistotniejsze dla nich zagadnienia. Ważne też, by na stronie używać czcionek prostych, bezszeryfowych, które są bardziej czytelne i mniej uciążliwe dla wzroku.

Szybie ładowanie

Równie ważnym elementem wpływającym na ogólne doświadczenia związane z użytkowaniem strony www jest czas jej ładowania. W dzisiejszych, zabieganych czasach, przeciętny internauta przyzwyczajony jest do tego, że wszystko dzieje się maksymalnie szybko. Powolnie wczytujące się strony, brak reakcji po kliknięciu w link czy problemy z ładowaniem dokumentów mogą skutecznie zniechęcić internautę do dalszych interakcji z marką i przenieść jego uwagę na stronę konkurencji. Aby przyśpieszyć działanie witryny, a tym samym zwiększyć szanse na sukces biznesowy, należy pamiętać o optymalizacji znajdujących się na niej elementów. W szczególności pomocne okazać mogą się zmniejszenie rozmiarów grafik, usunięcie zbędnych znaczników czy ograniczenie liczby plików CSS i Javascript.

Spodobał się artykuł?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj powiadomienia o nowościach!