
29 sie Skąd wziąć darmowe zdjęcia na swoją stronę/bloga?
Aspekt wizualny jest bardzo istotny, jeśli prowadzisz swoją stronę internetową lub bloga.
Wysokiej jakości zdjęcia, które oddają to, o czym piszesz, przyciągną uwagę czytelnika i sprawią, że zostanie z Tobą na dłużej. Jeśli ich nie ma, tekst wydaje się żmudny i mało interesujący.
Nie każdy jednak ma możliwość samodzielnie robić zdjęcia, a podkradanie czyichś prac jest nielegalne.
Co w takim razie należy zrobić? Skorzystać z darmowych banków zdjęć, w których to zdolni fotografowie udostępniają swoje prace do bezpłatnego użytku! Ewentualnym kosztem, który musiałbyś ponieść, może być jedynie oznaczenie autora zdjęcia na Twojej domenie.
Lista darmowych banków zdjęć:
- Pixabay – posiada bazę 2,3 mln obrazów, filmów, a nawet utworów muzycznych. To jeden z najpopularniejszych darmowych banków zdjęć.
- Unsplash – baza z ponad 3 mln zdjęć! Każde z nich musi zostać zaakceptowane przez administratora strony, dlatego nie znajdziesz tam fotografii w złej jakości. W głównej mierze publikowane są tam zdjęcia krajobrazów.
- Picjumbo – stworzone przez młodego fotografa, który postanowił wspomóc internetowych twórców swoimi zdjęciami. Decydując się na członkostwo premium, otrzymujesz dostęp do gwarantowanych 50 zdjęć stockowych miesięcznie, specjalnej biblioteki oraz czcionek, których możesz użyć na dowolnych fotografiach.
- Pexels – wygodny i intuicyjny bank zdjęć najwyższej jakości. Możesz je pobierać, udostępniać i przerabiać zupełnie za darmo. Jeśli praca danego fotografa szczególnie Ci się spodoba, możesz wesprzeć go drobnym datkiem.
- PxHere – około miliona wysokiej jakości zdjęć udostępnianych przez użytkowników. Możesz robić z nimi, co chcesz.
- Foodiesfeed – coś dla fanów kulinariów. Znajdują się tu profesjonalne zdjęcia jedzenia!
- Barnimages – fotografie wysokiej jakości do dowolnego użytku, oznaczenie autora nie jest wymagane, ale mile widziane!
- Gratisography – strona ze zbiorem najzabawniejszych i najdziwniejszych zdjęć stockowych w Internecie! Niestety jest zdecydowanie mniej bogata niż inne zbiory, ale z pewnością mało popularna, dzięki czemu nie musisz się martwić, że użyjesz zdjęcia, które widnieje już na tysiącach innych stron.
- Lifeofpix – strona dla fotografów i osób potrzebujących darmowych zdjęć! Co tydzień wybierane jest 10 najlepszych, a raz w miesiącu strona przyznaje tytuł najlepszego fotografa. Wszystkich zdjęć możesz używać bezpłatnie.
- Startupstockphotos – jeśli potrzebujesz fotek o tematyce biurowej czy technicznej, to idealna strona dla Ciebie!
- Jeshoots – uzdolniony fotograf Jan Vasek udostępnia swoje prace za darmo każdemu, kto chce z nich skorzystać! Fotografie podzielone są na działy tematyczne, dzięki czemu szybko znajdziesz to, co Cię interesuje.
- Stocksnap – piękne, wysokiej jakości fotografie o dowolnej tematyce. Czego chcieć więcej?
- Reshot – darmowe ikony i ilustracje tworzone przez designerów, które z pewnością uatrakcyjnią Twoją stronę internetową czy bloga!
- New Old Stock – baza klimatycznych, najczęściej czarno-białych zdjęć w stylu retro!
Licencje na darmowe pobieranie zasobów
Niezależnie od tego, z którego banku zdjęć korzystasz, warto zwracać uwagę, na jakiej licencji zostały udostępnione fotografie.
Najpopularniejszy system licencjonowania praw autorskich to licencje Creative Commons, do których zaliczamy:
- CCO – w tej licencji autor zrzeka się wszystkich swoich praw autorskich. Dzięki temu możemy dowolnie wykorzystywać jego fotografie: kopiować, modyfikować, rozpowszechniać itp. Autor nie musi być oznaczony.
- CC-BY – fotografie objęte tą licencją możemy dowolnie wykorzystywać, ale tylko wtedy, gdy podpiszemy autora fotografii.
- CC-NC – podobnie jak w przypadku CC-BY, możemy wykorzystywać zdjęcia po oznaczeniu autora, ale tylko w celach niekomercyjnych.
O czym pamiętać, dodając zdjęcia na swoją stronę?
- Przede wszystkim zdjęcia muszą pochodzić z legalnego źródła, dlatego korzystaj z wyżej wymienionych banków lub szukaj na własną rękę i zwracaj uwagę na licencję.
- Fotografia, którą dodasz, musi oddawać to, o czym piszesz. Ma uzupełniać treść. Pozwolić czytelnikowi zwizualizować sobie to, o czym czyta i jednocześnie informować go wcześniej czego może spodziewać się w tekście.
- Omijaj sztuczne, pozowane zdjęcia, na których ludzie wyglądają jak manekiny. Obecnie w sieci dostępnych jest wiele naturalnych fotografii, a Internauci bardzo cenią sobie autentyczność.
- Zadbaj także o odpowiednią jakość zdjęć, nie mogą być niewyraźne, źle przycięte itd.
- Pamiętaj, by zdjęcia odpowiadały Twojej grupie docelowej. Jeśli prowadzisz sklep z odzieżą dla nastolatek, nie wykorzystuj na stronie fotografii przedstawiających starszych mężczyzn itp.
- Bądź konsekwentny w dobieraniu zdjęć – jeśli stawiasz na fotografie czarno białe, to przy takich pozostań. Możesz poszukać wśród wielu dostępnych filtrów czy presetów takiego, który będziesz nakładać na każde zdjęcie i tym samym stworzysz spójny wygląd strony.
Jakie są rodzaje i formaty zdjęć?
Format .jpg
To najpopularniejszy format zdjęć wykorzystywanych w sieci. Jest idealnym kompromisem między jakością fotografii a rozmiarem, dlatego nawet bardzo duże zdjęcia w tym formacie powinny wyglądać estetycznie.
Format .png
Największą zaletą formatu .png jest możliwość ustawienia przezroczystego tła. Świetnie nadaje się on do grafik wektorowych, czyli takich, w których obraz przedstawiony jest za pomocą brył lub figur geometrycznych. Wadą tego formatu jest duży rozmiar, który może spowolnić działanie Twojej strony.
Format .gif
Jego popularność na stronach internetowych czy blogach znacznie zmalała, obecnie format ten wykorzystywany jest głównie w komunikatorach takich jak Messenger. Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli chcesz wrzucić na swoją stronę krótką animację czy serię zdjęć, GIF może okazać się nieoceniony!
Odpowiednia waga zdjęcia
Wagę grafiki określamy dzięki bajtom, kilobajtom i megabajtom. Wrzucając zdjęcia na swoją stronę internetową, musisz zadbać o to, by jak najmniej ważyły. Dlaczego?
Im cięższe zdjęcia, tym dłuższe ich wczytywanie i oczekiwanie internauty. Wiedz o tym, że przecięty użytkownik czeka zaledwie ok. 2 sekundy na otwarcie się strony, po czym zamyka przeglądarkę. Jeśli więc chcesz, by Twoja domena była często odwiedzana, zrób wszystko, by wczytywała się szybko.
Jak sprawdzić wagę zdjęcia?
Wystarczy kliknąć prawym klawiszem myszy na obraz i wybrać opcję „właściwości”. Grafiki na stronę internetową nie powinny przekraczać 1024 kB. Jeśli Twoje zdjęcie jest za duże, możesz je skompresować, czyli zmniejszyć jego wagę. Zwróć uwagę na odpowiedni poziom kompresji, by nie stracić jakości – możesz skorzystać z serwisu online TinyPNG.
Najlepiej przyjąć ogólną zasadę, aby stosować grafiki o szerokości nie większej niż 1920 pikseli i maksymalnej wysokości 1080 pikseli. To najczęstszy maksymalny wymiar zdjęć wyświetlany przez strony www.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Pamiętaj o odpowiednim rozmieszczeniu zdjęć na stronie – nie może być ich zbyt mało, ani za dużo. Nie powinny też utrudniać przeczytania tekstu.
Ważne jest także to, pod jaką nazwą zapiszesz zdjęcia. Roboty wyszukiwarek, indeksujące stronę internetową, mogą przeczytać tekst, ale nie widzą obrazów. Dlatego jeśli zapiszesz zdjęcie np. wieza-eiffla, roboty będą mogły je odpowiednio zinterpretować.
Z tego samego powodu należy też uzupełniać opisy alternatywne grafik, dające wyszukiwarkom podstawowe informacje o obrazie – najlepiej używając słów kluczowych, dzięki czemu strona będzie lepiej widoczna w wyszukiwarkach.
Podsumowanie
Używanie zdjęć na stronie internetowej czy blogu jest niezwykle istotne, ponieważ to właśnie warstwa wizualna zachęca użytkowników do pozostania na stronie i zapoznania się z jej treścią . Należy zadbać o odpowiedni dobór fotografii – to, co przedstawiają, ich jakość, format oraz wagę. Kluczowe jest także opisywanie zdjęć, dzięki czemu strona internetowa jest lepiej indeksowana przez wyszukiwarki.