fbpx
 

Grupy na Facebooku – jak wykorzystać ich potencjał?

Grupy na Facebooku – jak wykorzystać ich potencjał?

Grupy na Facebooku cieszą się olbrzymią popularnością! Nie da się ukryć, że obecnie przypominają one popularne niegdyś fora tematyczne. Stworzenie grupy zrzeszającej osoby o podobnych poglądach czy zainteresowaniach ułatwia wymianę treści i sprzyjają zwiększeniu zaangażowania odbiorców. Warto wykorzystywać grupy na Facebooku również podczas prowadzenia marki. Grupy podpięte pod konkretną firmę także cieszą się dużym zainteresowaniem. Co warto wiedzieć o grupach na Facebooku i jak dobrze wykorzystać ich potencjał? Sprawdź!

Grupa jako narzędzie służące rozwojowi marki

Grupy na Facebooku mogą wspierać działania na fanpage’u na różne sposoby. Z jednej strony – na grupie możesz udostępniać posty z fanpage lub dodawać dodatkowe treści, widoczne wyłącznie dla osób, które dołączą do danej grupy. To świetna opcja i sprzyja niejako tworzeniu elitarności. Osobom, które dołączą do grupy, warto zaproponować coś extra, np. pierwszeństwo przy udostępnianiu linków do sklepów z nowymi produktami. Dzięki temu pokazujesz użytkownikowi, że warto być uczestnikiem Twojej grupy i śledzić na bieżąco to, co się na niej dzieje.

Dużą zaletą grup jest to, że tworzą przestrzeń na kreatywne działania marki, a jednocześnie są sposobem utrzymanie bardziej wartościowych relacji z odbiorcami. Jeśli stworzysz grupę dla osób zainteresowanych Twoją marką, „w nagrodę” za ich obecność możesz oferować naprawdę liczne aktywności. Live’y z przedstawieniem nowych produktów dostępne tylko dla grupowiczów? Proszę bardzo! Wydarzenia zapowiadające nowe premiery? Nie ma problemu!

Grupy ułatwiają również kategoryzowanie tematów. Na fanpage’ach niestety nie ma takiej funkcji. Można oczywiście stworzyć cykle postów we własnym zakresie i publikować je według stałego planu, ale nie da się ukryć, że możliwość skatalogowania tematyki jest dużym ułatwieniem dla odbiorców. Grupy to umożliwiają. To oznacza, że jeśli daną osobę obserwującą profil wydawnictwa interesują wyłącznie tematy związane z książkami dla dzieci, to na grupie będą mogły z łatwością odszukać pożądane treści.

Na grupach można też tworzyć wyzwania, które będą angażować odbiorców i zachęcać ich do nawiązywania silniejszej relacji z marką. Jakie wyzwania sprawdzają się na grupach? Tak naprawdę to zależy od tematyki, wokół której budowany jest Twój biznes. Firmy specjalizujące się w organizacji mogą tworzyć wyzwania skupione wokół planowania, firmy kosmetyczne mogą zachęcać do przeglądu kosmetyków czy codziennie informować o nowych sposobach na pielęgnację.

Zadbaj o zaufanie odbiorców

Facebookowe grupy znakomicie sprzyjają budowaniu zaufania. Jak zadbać o to od podstaw? Przede wszystkim podejdź uczciwie do kwestii wymiany opinii! Stwórz miejsce, w którym można szczerze rozmawiać o Twojej marce. Nawet jeśli pojawi się jakaś krytyka, nie lekceważ jej czy nie usuwaj – pokaż odbiorcom, że jesteś otwarty na rozmowę. Odbiorcy kładą obecnie duży nacisk na autentyczność i transparentność marek, a grupy ułatwiają budowanie obrazu marki, która pozostaje uczciwa wobec klientów.

Grupa to świetny sposób na zmniejszenie dystansu między marką i odbiorcą. To właśnie w takim miejscu tworzy się przestrzeń do pokazania bardziej „ludzkiej twarzy”. Na grupach można pytać odbiorców o ich oczekiwania względem nowości, informować o postępach w pracach nad nowym asortymentem czy wreszcie uczciwie odpowiadać na pytania.

Za częste wypowiedzi i zaangażowanie możesz nagradzać danych użytkowników – to też sprzyja budowaniu zaufania wokół marki! Spróbuj odszukać na swojej grupie kilku ambasadorów, którzy będą promować Twoje produkty np. za pomocą dostępnych mediów społecznościowych – Facebooka, Instagrama czy TikToka.

Na grupach możesz również organizować konkursy. Pamiętaj jednak, że tutaj obowiązują takie same zasady jak w przypadku klasycznych konkursów organizowanych na fanpage’ach. Odpada więc m.in. losowe wyłanianie zwycięzców. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku, zapraszamy do naszego wpisu poświęconemu właśnie tej tematyce.

Tworzenie grupy na Facebooku od podstaw

O czym warto pamiętać przy tworzeniu grupy podlegającej pod daną markę? Przede wszystkim spróbuj określić jej cel. Oczywiście, sama grupa zrzeszająca wielbicieli marki jak najbardziej ma rację bytu, ale możesz spróbować nieco bardziej skonkretyzować cel danej grupy. W przypadku firm powiązanych z organizacją, grupa może skupiać się wokół wspomnianego wcześniej planowania i zachęcania do dzielenia się swoimi sukcesami. Firmy kosmetyczne mogą zachęcać do dokładniejszego analizowania składów i do lepszego poznawania poszczególnych półproduktów wchodzących w skład danych kosmetyków. Z kolei firmy marketingowe mogą przeprowadzać na grupach tzw. „prasówki”, czyli skróty najważniejszych informacji marketingowych z danego tygodnia. Możliwości jest naprawdę wiele, wystarczy dostosować je do oczekiwań odbiorców.

Grupy na Facebooku wymagają moderacji, dlatego warto od początku przydzielić do tego zadania osobę, która będzie nadzorować dyskusję oraz reagować przy ewentualnych burzliwych tematach. Jeśli nie masz w firmie osoby, która mogłaby przejąć to zadanie, skorzystaj z pomocy agencji marketingowej. Prowadzenie grupy na Facebooku może być czasochłonne, zwłaszcza, gdy dziennie pojawia się tam wiele wątków lub gdy dyskusje są bardzo żywe. Warto wówczas korzystać z pomocy moderatorów, którzy będą czuwać nad kulturalnym przebiegiem dyskusji.

Moderatorzy powinni również pamiętać o stworzeniu regulaminu, który usystematyzuje zasady obowiązujące na danej grupy. To sprzyja utrzymaniu porządku oraz prowadzeniu wymiany zdań na odpowiednim poziomie.

Nie zapomnij o monitorowaniu statystyk – to właśnie one najlepiej powiedzą Ci, które posty cieszą się dużym zainteresowaniem użytkowników. Śledzenie statystyk grupy to świetny sposób na planowanie przyszłych treści – dzięki temu od razu wiesz, na których tematach warto się skupić. Statystyki na grupach pozwalają zanalizować m.in. którzy członkowie są najbardziej aktywni oraz które posty cieszą się największą aktywnością. Dodatkowo przy grupach zrzeszających kilka tysięcy osób nie bez znaczenia są również statystyki dotyczące administratorów i moderatorów, które pozwalają prześledzić ich standardową aktywność.

Grupy na Facebooku – czego unikać?

Pamiętaj, że grupa nie powinna zamieniać się w blok sprzedażowy. Oczywiście, możesz co jakiś czas udostępniać informacje o nowościach czy wrzucać zajawki nowych produktów. Pamiętaj jednak, że jeśli zamienisz grupę w słup reklamowy, to bardzo trudno będzie Ci zbudować relację z zaangażowaną grupą odbiorców. Największa moc grup kryje się właśnie w możliwości wymiany swobodnej, często rozbudowanej wypowiedzi, a także w podejmowaniu kreatywnych tematów. Postaraj się więc poprowadzić grupę dla marki w taki sposób, by nie była ona jedną wielką reklamą, ale by niosła wartość dla odbiorców.

Unikaj też pozostawiania grupy samej sobie. To ważne, by dbać o moderację, zadawać pytania zachęcające do wypowiedzi, dzielić się kreatywnymi zabawami czy proponować coś więcej, np. live’y i możliwość zadawania marce pytań na żywo. Jeśli nie będziesz nadzorował tego, co dzieje się na grupie, istnieje prawdopodobieństwo, że grupa albo będzie martwa, albo zamieni się w przestrzeń reklamową – i to niekoniecznie służącą reklamie Twojej marki.

Jak prowadzić grupę na Facebooku?

Dzięki powyższym informacjom wiesz już, jak dobrze i skutecznie rozwijać grupę dla marki na Facebooku. Jeśli jednak nie masz czasu, by zająć się tym osobiście, pamiętaj, że zawsze możesz to komuś zlecić. Agencja marketingowa może poprowadzić Twoją grupę na Facebooku od podstaw, tj. od założenia i początkowego rozwijania treści, aż do pełnej moderacji i planowania contentu. To ważne, by grupa oferowała jej członkom wartościowe treści i zachęcała do częstego udzielania się.

Jak podjąć współpracę z agencją marketingową? To proste. Wystarczy, że skontaktujesz się z nami i wybierzesz konkretną usługę, a my zajmiemy się resztą. W przypadku prowadzenia grup oferujemy pełne przygotowywanie treści, nadzorowanie pojawiających się wpisów, moderowanie dyskusji oraz comiesięczne raporty. Dzięki nim dowiesz się, czy grupa rozwija się w dobrym kierunku. Warto pamiętać o tym, że grupa nie przyniesie korzyści marce z dnia na dzień. Zwykle potrzeba kilku miesięcy, by dana grupa rzeczywiście rozwinęła się i zaczęła działać. Jeśli jednak jesteś gotowy na podjęcie dłuższej współpracy, gwarantujemy, że nie będziesz zawiedziony. Zapraszamy również do zapoznania się z pełną ofertą naszej agencji marketingowej. Prowadzenie grupy na Facebooku to niejedyna rzecz, jaką możemy zaoferować Ci w ramach naszej oferty. Sprawdź szczegóły na stronie www!

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!

Nie znaleziono żadnych pól.