fbpx
 

Psychologia kolorów w marketingu: jak projektować, by przyciągać?

Psychologia kolorów w marketingu: jak projektować, by przyciągać?

Kolory mają niebagatelne znaczenie dla rozwoju każdej firmy. Wpływają na branding, a dodatkowo mogą wywoływać pozytywne lub negatywne emocje. Ponadto barwy oddziałują bezpośrednio na wybory konsumenckie, dlatego muszą być dopasowane w taki sposób, by przynosiły wymierne korzyści finansowe. Jeśli nigdy nie zgłębiałeś znaczenia psychologii kolorów w marketingu, ten artykuł z pewnością jest dla Ciebie!

 

Czym jest psychologia kolorów?

 

Najprościej rzecz ujmując, tym sformułowaniem określa się sposób, w jaki poszczególne kolory oddziałują na nas. Przykładowo, wiadomo, że kolor czerwony jest powszechnie uważany za pobudzający. To barwa powiązana z miłością, ogniem i emocjami, dlatego doskonale sprzyja podejmowaniu decyzji. Podobne określenia można zastosować w stosunku do innych barw. Zachęcamy do zapoznania się z różnymi barwami i ich znaczeniami, by wybrać tę najbardziej dopasowaną do Twojego biznesu.

 

Kolor czerwony w marketingu

Wspomniana już czerwień to barwa wyjątkowo często stosowana w marketingu z uwagi na fakt, że wzbudza silne emocje. Wiąże się to m.in. z chęcią szybszego reagowania. Jak pokazują badania, w sklepach, w których zastosowano czerwone światła we wnętrzach, konsumenci byli skłonni znacznie szybciej podejmować decyzje zakupowe. Tę samą właściwość czerwieni wykorzystuje się w reklamach oraz na stronach internetowych. Popularną praktyką jest wyróżnianie przycisków „call to action” różnymi odcieniami czerwieni tak, by potencjalny klient zdecydował się dodać produkt do koszyka, Czerwienią można też wyróżnić przycisk „zapisz się do newslettera”. Ponieważ czerwień kojarzy się z emocjami, bywa często wykorzystywana podczas tworzenia wizualizacji marek odwołujących się do uczuć. Tak jest na przykład z Coca-Colą (kto nie kojarzy choć jednej, świątecznej, reklamy tej marki, wzbogaconej o mocne akcenty czerwieni?). Z siły czerwieni korzysta również marka Ferrari (skojarzenie z szybkością, ekskluzywnością) czy Levis’ (ciemna czerwień to kolor królewski, kojarzący się z prestiżem).

 

Kolor niebieski – znaczenie z biznesie

Alternatywą dla czerwieni jest kolor niebieski. To barwa kojarząca się ze spokojem, bezpieczeństwem i opanowaniem. Bywa często używana przez firmy medyczne, banki, systemy płatności, ubezpieczycieli, a także linie lotnicze oraz marki powiązane z przemysłem wodnym. Ten kolor wielu osobom kojarzy się z mądrością. Pamiętacie barwy domu Ravenclaw z „Harry’ego Pottera”? To właśnie najinteligentniejszym czarodziejom towarzyszył odcień niebieski! Dodatkowo ten kolor łączy się również ze zrozumieniem oraz lojalnością. Nic dziwnego więc, że barwa niebieska jest bardzo popularna też w social mediach, w końcu pojawia się m.in. w logo Facebooka czy Twittera.

 

Zielony kolor w marketingu – dla kogo?

Zieleń to barwa kojarzona ze zdrowiem, stabilizacją oraz naturą. Nic dziwnego więc, że zielony jest wyjątkowo chętnie wykorzystywany przez firmy sprzedające zdrową żywność. Ponadto zieleń również jest kolorem używanym przez banki, branżę medyczną, branżę eko oraz środowiskową. Jednocześnie warto podkreślić, że zieleń, tak jak czerwień, znakomicie sprawdza się w przyciskach CTA. Jeśli na Twojej stronie internetowej przeważa biel, to zielone przyciski „Sprawdź”, „Wyślij wniosek”, „Zapisz się do newslettera” będą znacząco wyróżniać się na stronie i mogą zachęcić konsumenta do podjęcia natychmiastowego działania.

Co ważne, zieleń jest także barwą uspokajającą, wyciszającą. Dobrze może więc sprawdzić się przy promocji np. naturalnych terapii, ziołolecznictwa, zajęć yogi czy medytacji.

 

Psychologia kolorów: pomarańczowy

Pomarańczowy to barwa zbliżona do czerwieni, dlatego też jej działanie jest dość podobne. Pomarańczowy pobudza i przyciąga uwagę, zachęca do podjęcia akcji (nie bez powodu jest to barwa takich marek, jak np. Allegro, Orange, Pyszne.pl czy Amazon). Niektórzy specjaliści uważają, że kolor pomarańczowy kojarzy się z młodością, dlatego warto rozważyć wybranie go przy tworzeniu marki dla osób młodych.

 

Żółty kolor a branding

Żółty to kolejna barwa, która bywa niezwykle skuteczna przy wyróżnianiu Call To Action. Jednocześnie to kolor kojarzący się ostrzegawczo (jak znaki drogowe), dlatego może bardzo przyciągać uwagę. Warto stosować go wszędzie tam, gdzie chcemy wyróżnić komunikat. Co ważne, żółć to barwa ciepła, w związku z czym budzi pozytywne skojarzenia. Bywa chętnie wybierana np. przez firmy gastronomiczne, czego najlepszym przykładem jest McDonald’s. Ponadto żółty również jest kolorem, który często wykorzystuje się w komunikacji z osobami młodszymi. Tutaj jako przykład można wskazać Snapchat.

Fiolet to barwa, którą szczególnie upodobały sobie branże kreatywne oraz komunikacyjne. Ten kolor często towarzyszy firmom marketingowym oraz telefonicznym. Najlepsze przykład to Play, Yahoo czy T-Mobile. Jednocześnie fiolet często przypisuje się markom, które dedykują swoje ubrania dzieciom. To dlatego, że uznaje się go za barwę raczej radosną. Co ciekawe, fiolet w wielu kręgach uznawany jest też za odcień luksusowy (tu ponownie warto przywołać skojarzenia królewskie, wszak purpurę nosiły niegdyś tylko ważne osobistości!). Z tej gry z prestiżem korzysta m.in. Milka, która swoim charakterystycznym, fioletowym kolorem wyróżnia się na tle innych marek produkujących czekoladę.

Róż wciąż uznaje się za silnie związany z kobiecością. Wystarczy przyjrzeć się drogeriom, sklepom z  biżuterią czy markom powiązanymi z macierzyństwem/ płodnością. W większości dominuje odcień różowy, który ma budzić jednoznacznie skojarzenia. Przykładami marek, które zdecydowały się postawić na róż, są chociażby Hebe, Barbie, Cosmopolitan, Bourjois oraz Victoria’s Secret. Nie oznacza to jednak, że róż nie sprawdza się w komunikacji innych marek. To barwa, na którą stawiają też firmy nieukierunkowane na płeć, takie jak np. Wizzair. Ponadto róż w swoich komunikatach wykorzystuje też partia Razem.

Czerń to kolor najbardziej neutralny spośród wszystkich wymienionych. Z tego względu często bywa wykorzystywany przez marki, które chcą podkreślić swoją luksusowość i wysoki standard. Z drugiej strony jednak czerń kojarzy się też z pewną tradycją, klasyką. I dlatego stawiają na nią marki o wysokiej pozycji, takie jak np. Chanel, Mercedes-Benz, Adidas czy Vistula.

Kolory w marketingu – na co zwrócić uwagę?

Wybierając kolory dla swojej marki, należy zwrócić uwagę nie tylko na ich symbolikę, ale też na grupę odbiorców. Jeśli przygotowujesz szatę graficzną strony na wyprzedaż, postaw na kolory przyciągające uwagę: czerwień, żółć, pomarańcz. Jeśli z kolei zależy Ci na dotarciu do klientów bardziej rozważnych, którzy długą myślą nad zakupem, wybierz barwy kojarzące się z bezpieczeństwem i stabilizacją: niebieski oraz zielony.

Co istotne, jeśli Twoja marka ma rozwijać się międzynarodowo, musisz wziąć pod uwagę też różnice kulturowe. Niektóre kolory mogą mieć zupełnie inne konotacje poza Europą. Przykładowo, w Chinach to kolor żółty symbolizuje królewskość, ponieważ to barwa związana z cesarzem. Z kolei biel jest uznawana przez Chińczyków za barwę przynoszącą nieszczęście.

Chcesz wykorzystać w brandingu więcej niż jeden kolor? Pamiętaj, że przy tworzeniu wizualizacji zaleca się stosować maksymalnie trzy barwy. Dobór odcieni ułatwi Ci zastosowanie jednej z metod łączenia kolorów. Mowa tu o kolorach triadycznych, analogicznych czy dopełniających.

Kolory triadyczne to trzy różne kolory, które są oddalone od siebie w takich samych odstępach. Najłatwiej dopasować je na kole barw. W internecie znajdziesz programy, które umożliwiają automatyczne wygenerowanie kolorów triadycznych – warto z nich korzystać, są naprawdę dużym ułatwieniem.

Kolory analogiczne to takie, które występują w ustalonym odstępie, ale są dość zbliżone do siebie. Zastosowanie ich razem pozwala na osiągnięcie efektu harmonii, co może być istotne przy tworzeniu na przykład strony internetowej dla Twojej marki. Kolory analogiczne zwykle buduje się na ćwiartce, stąd paleta będzie się ograniczać głównie do ciepłych lub do zimnych kolorów.

Kolory dopełniające to te, które w kole barw leżą naprzeciwko siebie. Pozwalają na stworzenie kontrastu, przez co wyróżniają się na tle innych barw. Z takiego rozwiązania skorzystała m.in. IKEA, która w swoim logo połączyła odcień niebieski oraz żółty. Grę z kolorami dopełniającymi można też zauważyć w logo RMF.fm czy Fanty.

Zmiana logo marki

Przemyśl dobrze swój wybór – późniejsza zmiana kolorów może być problematyczna. Klienci dość mocno przyzwyczajają się do brandingu marki, dlatego duże zmiany są ryzykowne, choć oczywiście możliwe do zrealizowania. Wiele firm zmieniało na przestrzeni lat np. wygląd swojego logo. Wśród nich można wskazać gigantów takich jak Coca-Cola czy BMW.

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!