Słownik pojęć na Facebooku

Słownik pojęć na Facebooku

Jeśli chcesz poznać obsługę Facebooka od podszewki, to warto rozpocząć naukę od zaznajomienia się z niezbędnymi pojęciami, które często będą towarzyszyć Ci na tym portalu społecznościowym. Przygotowaliśmy listę najistotniejszych zwrotów i wszystkie zostały zawarte w słowniku pojęć Facebooka. Zachęcamy do zapoznania się z treścią!

Administrator strony  – osoba, która ma największe uprawnienia do zarządzania stroną. Może on nie tylko tworzyć posty i nadzorować moderację, ale również przygotowywać reklamy, sprawdzać statystyki czy usuwać pozostałe osoby zarządzające stroną. Administrator jako jedyny może też usunąć fanpage na Facebooku.

Ads – Dział reklam Facebooka. Płatne treści, które wyświetlają się użytkownikom i mogą spełniać różne funkcje. Facebook udostępnia m.in. reklamy nastawione na polubienia strony/ postów, na rozpoznawalność marki, na zwiększenie ruchu na stronie oraz na konwersje. Więcej o typach reklam dostępnych na Facebooku pisaliśmy tutaj.

Aktywność – Wszystkie ruchy wykonywane przez użytkowników na danym fanpage’u lub koncie. Zalicza się do nich polubienia, udostępnienia czy komentowanie treści. Każdy użytkownik może podejrzeć swoje działania w dzienniczku aktywności na koncie personalnym.

Ankieta na Facebooku – jeden z typów postów, który umożliwia użytkowników wzięcie udziału w głosowaniu. Ankiety są zwykle dobrym sposobem na zwiększenie aktywności na stronie i zachęcenie użytkowników do zareagowania na post.

Avatar – Zdjęcie profilowe danego użytkownika lub firmy. Ułatwia identyfikację marki. W miejsce avatara można wstawić dowolne logo/ zdjęcie/ grafikę.

Bot – Program, który dzięki odpowiednim ustawieniom jest w stanie odpowiadać na komentarze użytkowników. Boty nie mogą brać swobodnie udziału w pełnej konwersacji, ale potrafią udzielić odpowiedzi na pytania, które zaprogramowano w ich systemie. Przykładowe pytania, które mogą obsługiwać boty, to np. te dotyczące godzin otwarcia, możliwości rezerwacji stolików, kontaktu z personelem.

Budżet – Kwota, którą planujesz wydać w ramach kampanii reklamowej na Facebooku. Budżet może być dzienny lub całkowity. Co ważne, umożliwia on kontrolę wydatków na stronie w wygodny sposób – dzięki niemu możesz sprawdzić, ile musisz wydać na efektywną kampanię reklamową Twojego konta na Facebooku.

Clickbait – Sposób przyciągnięcia uwagi widza za pomocą nietypowej/ kontrowersyjnej miniatury bądź tytułu. Clickbaity są zwykle uznawane za nieuczciwe zagrania wobec użytkowników, w związku z czym bywają krytykowane. Ich rolą jest wyolbrzymienie treści zawartej w artykule bądź filmie po to, by użytkownik chciał dowiedzieć się więcej.

Cover Photo – Zdjęcie w tle na Facebooku. Może je ustawić zarówno użytkownik na swoim profilu prywatnym, jak i na koncie firmowym, powiązanym z naszą marką. Cover Photo umożliwia lepsze przedstawienie nowej ofert, poinformowanie o nowościach i wiele innych rzeczy.

Czat – Komunikator służący do wymiany wiadomości z innymi użytkownikami. Czaty są dostępne zarówno na kontach prywatnych, jak i na tych firmowych. Dzięki temu ułatwiają kontakt z danym sklepem bądź osobą oferującą usługi. Na czatach można zaprogramować boty, które pozwolą na częściową automatyzację profilu i będą odpowiadać na często powtarzające się pytania.

CTA – Call to Action, wezwanie do działania.

Fanpage – strona na portal internetowym, która zrzesza fanów marki, umożliwia publikację treści i dzielenie się nowościami. Fanpage to obecnie jeden z najskuteczniejszych sposobów na promocję marki online. Zebranie fanów w jednym miejscu ułatwia dotarcie do osób szczególnie zainteresowanych ofertą oraz nowymi produktami/ usługami.

Grupa – Miejsce, które umożliwia zgromadzenie osób zainteresowanych danym tematem. Na grupie możliwe jest przeprowadzanie dyskusji, dzielenie się treściami z innymi użytkownikami. Grupę można stworzyć pod daną markę, dzięki czemu można dodatkowo zadbać o lepszą promocję.

Hasztag – słowo poprzedzone znakiem #, które umożliwia skuteczne katalogowanie treści. Dzięki dodaniu znacznika użytkownicy mogą w łatwiejszy sposób dotrzeć do informacji, które interesują ich najbardziej. Hasztagi są popularne w takich serwisach, jak np. Facebook, Instagram czy Twitter.

Instagram – Serwis społecznościowy skupiony wokół publikacji zdjęć, aktualnie podlegający pod Facebooka. To umożliwia jednoczesne publikowanie treści na Facebooku oraz na Instagramie.

InstaStories – Publikowanie zdjęć i filmów, które znikają z profilu użytkownika po 24 godzinach. Opcja początkowo była dostępna wyłącznie na Instagramie, ale obecnie „Relacje” są także dostępne dla użytkowników Facebooka. InstaStories mogą być dodatkowym wsparciem dla firm oraz osób reklamujących swoje usługi.

Lajk/like – Polubienie posta, które obecnie zostało poszerzone o dodatkowe funkcje, w tym m.in. o dodatkowe reakcje (lubię, super, haha, wow, wrr, przykro mi, trzymaj się). Like pozwalają na zbudowanie aktywności na koncie i zwiększenie ruchu na danym fanpage’u.

News Feed – Nazywany czasem tablicą, news feed to miejsce, w którym użytkownikom wyświetlają się wszystkie aktualności. Są one aktualizowane na bieżąco, w związku z czym na samej górze użytkownik może zapoznać z najświeższymi informacjami. News Feed umożliwia zapoznanie się z treściami publikowanymi przez znajomych, marki, a także z reklamami sponsorowanymi.

Notatki – miejsce na zamieszczenie dłuższej treści. Notatki są zbierane w jednej zakładce na Facebooku, dlatego odnalezienie ich nie stanowi najmniejszego problemu. W notatkach można publikować ciekawe treści, ale również regulaminy konkursów przeprowadzanych na Facebooku.

Opinie – Zakładka, w której użytkownicy mogą ocenić dane miejsce/ usługę. Opinie nazywane są wymiennie Recenzjami. Przybierają one formę krótkich komentarzy, w których użytkownik może wybrać jedną z opcji: polecam/ nie polecam, a następnie wyrazić swoją opinię.

Pixel Facebooka – fragment kodu JavaScript, który można zainstalować w witrynie www. Umożliwia on lepszą optymalizację reklam i jednoczesne dokładne poznanie grupy docelowej.

Remarketing – Reklamy powracające do użytkowników, którzy np. raz odwiedzili Twoją stronę internetową, ale nie zdecydowali się na żaden zakup. Remarketing może przypominać o produktach dodanych do koszyka lub o ofercie, która najbardziej zainteresowała danego użytkownika. Remarketing bywa wykorzystywany w reklamach na Facebooku, ale można go też z powodzeniem stosować na stronach www, w wyszukiwarkach lub np. na YouTube.

RTM – Real Time Marketing, czyli reagowanie na bieżące wydarzenia z kraju i ze świata. RTM pozwala na wygenerowanie bardzo dużych zasięgów i zwiększenie rozpoznawalności marki.

Sklep na Facebooku – Funkcja umożliwiająca sprzedaż produktów za pomocą Facebooka. Wprowadzenie sklepu umożliwia tez oznaczanie produktów w postach, dzięki czemu klient może w łatwiejszy sposób zapoznać się z ofertą.

Target – Grupa docelowa, do której dana firma kieruje swoją ofertę. Podstawowy target można z łatwością określić za pomocą Facebooka. Platforma uwzględnia takie dane, jak np. płeć i wiek, co ułatwia tworzenie treści pod zainteresowaną grupę odbiorców.

Transmisja live – Możliwość nagrywania video na Facebooku w czasie rzeczywistym. Live’y na Facebooku ułatwiają budowanie zaangażowania wśród fanów i bardzo często umożliwiają zdobycie dużych zasięgów. Podczas live’ów można przekazywać wiedzę biznesową, odpowiadać na pytania klientów itd.

Udostępnienie – Przekazanie treści ze strony na swoją, prywatną lub firmową tablicę. Udostępnienia umożliwiają wygenerowanie większej aktywności na stronie docelowej.

Viral – Błyskawiczne rozprzestrzenianie się treści w Internecie. Viral może być zarówno nieplanowany, jak i przeprowadzany profesjonalnie, przez agencję marketingową lub interaktywną. Viral to pojęcie pozyskane z marketingu wirusowego – dzięki kreatywności i uważnemu działaniu w myśl zasady RTYM można stworzyć skuteczną, viralową reklamę na swoim fanpage’u.

Wydarzenie  – Organizacja eventu przy wsparciu Facebooka. Podstawą jest stworzenie wydarzenia, w którym użytkownicy mogą się gromadzić i wymieniać informacjami. Wydarzenia ułatwiają też zdobycie biletów i niezbędnych informacji. Można je skutecznie promować za pomocą budżetu reklamowego na Facebooku.

Zasięgi – Liczba osób, która wyświetliła dany post/ treść udostępnioną na Twoim fanpage’u. Zasięgi są dostępne m.in. w statystykach, gdzie z łatwością można porównać, które treści cieszą się największą popularnością. Zasięg dzieli się na organiczny oraz na płatny. Organiczny to ten, który zostaje osiągnięty bez dodatkowego wsparcia reklamowego. O zasięgu płatnym mówimy wtedy, gdy dany post był promowany poprzez reklamę na Facebooku. Zasięg płatny bywa skuteczniejszym sposobem  na dotarcie do większej liczby użytkowników, dlatego warto go wykorzystywać przy postach, które chcemy szczególnie mocno wypromować. Oczywiście, zasięgi organiczne również mogą być skuteczne, ale w tym przypadku dużo zależy od branży, tematu, przedstawienia graficznego postu, aktualności treści i wielu innych czynników.