fbpx
 

Jak wyróżnić swój sklep internetowy?

Jak wyróżnić swój sklep internetowy?

Prowadzenie sklepów internetowych staje się coraz bardziej opłacalne. Jak pokazują najnowsze dane, już nawet 62% Polaków decyduje się robić zakupy online. Z roku na rok rośnie też liczba osób, które korzystają z zakupów za pomocą smartfonów czy tabletów. To tworzy jednocześnie szansę i zagrożenie dla osób, które prowadzą sklep internetowy. Aby sprzedaż nadal utrzymywała się na wysokim poziomie, należy zadbać o wyróżnienie sklepu internetowego na tle konkurencji. Jak zrobić to skutecznie?

Daj klientowi powód do zakupów

Mówiąc krótko: wskaż korzyści, które wiążą się z kupowaniem w Twoim sklepie! Oczywiście, pojęcie korzyści jest bardzo szerokie, więc tak naprawdę można je dowolnie zinterpretować. Przykładowe korzyści, które z pewnością mogą zainteresować potencjalnego klienta, to m.in.:

Darmowa dostawa. Niektóre sklepy już teraz decydują się na rozwiązanie „darmowej dostawy przy zakupach powyżej 100-150-200 złotych”. Warto podpatrzeć, na jakie działania postawiła konkurencja. Być może okaże się, że nikt z Twoich głównych konkurentów nie proponuje atrakcyjnej, darmowej dostawy przy wydaniu określonej kwoty. Ciekawą opcją są też darmowe dostawy organizowane z dnia na dzień i ogłaszane na przykład na fanpage’ach. To może dodatkowo zachęcić klientów do śledzenia Twoich mediów społecznościowych.

Szybkość realizowania transakcji. Nie da się ukryć, że w e-commerce czas odgrywa coraz większe znaczenie. Lata, w których na przesyłkę czekało się tydzień, odeszły już w niepamięć. Dziś spokojnie można otrzymać paczkę praktycznie z dnia na dzień. Dlatego właśnie tak ważne jest, by nie pozostawać w tyle i w miarę możliwości zapewniać najszybszą możliwą wysyłkę.

Program lojalnościowy. To kolejna opcja, która może przyciągnąć potencjalnych klientów! Gromadzenie punktów za zakupy i wymienianie ich na inne produkty lub atrakcyjne zniżki zachęca do tego, by kupować przedmioty wyłącznie u jednego dostawcy. Dobry program lojalnościowy naprawdę potrafi przyciągnąć konsumenta na dłużej!

Atrakcyjne rabaty. To dość drażliwy punkt, ponieważ o ile większe przedsiębiorstwa mogą pozwolić sobie na spore rabaty, o tyle dla tych mniejszych stanowi to problem. Jeśli jednak masz taką możliwość, to nie zapomnij o zaproponowaniu od czasu do czasu atrakcyjnego rabatu. Świetną opcją są rabaty nawiązujące do dni tematycznych. Przykładowo, w sklepie odzieżowym można zrobić promocję z okazji „Dnia Spódnicy”.

Kwestie środowiskowe. Ekologia i zrównoważona konsumpcja stają się coraz ważniejsze. Wielu konsumentów poszukuje firm, które deklarują pakowanie „zero waste” (albo przynajmniej bez nadmiaru niepotrzebnego plastiku). Warto zaprezentować się potencjalnym klientom również z takiej perspektywy. Jeśli jesteś producentem i masz możliwość wyboru szklanych czy drewnianych opakowań do produktów – rozważ to koniecznie. A  jeśli prowadzisz sklep online, to pamiętaj, że masz wpływ na to, ile potencjalnych śmieci produkujesz przy pakowaniu wysyłek. Dobrze jest uwzględniać takie rzeczy i chwalić się nimi – coraz więcej konsumentów docenia takie działania!

Z ekologią związana jest jeszcze jedna kwestia, czyli miejsce produkcji. Konsumenci z większą świadomością decydują się wybierać produkty polskie, by wspierać gospodarkę. Jeśli więc jesteś polskim producentem, to zdecydowanie powinieneś chwalić się tym na swojej stronie www oraz w reklamach. Z bardzo pozytywnym odbiorem spotykają się firmy, które pokazują poszczególne etapy produkcji i tym samym udowadniają, że produkty rzeczywiście powstają w Polsce.

Akcje charytatywne i społeczne. Wielu klientów czuje się przywiązanych do marki z uwagi na ich otwarte wspieranie akcji społecznych, bieżących wydarzeń czy akcji charytatywnych. Tego typu działalność również może stanowić ważną część promocji sklepu internetowego – zwłaszcza w social mediach. Nie jest to co prawda filar, na którym opieralibyśmy wyróżnienie sklepu www w pierwszej kolejności, ale z pewnością może być dobrym wsparciem.

Zniżka za zapisanie się do newsletteru. To dobra opcja na przyciągnięcie klienta i zachęcenie do pierwszego zakupu. Oferuj zniżkę np. 20 zł czy nawet 50 zł za zapisanie się do mailingu. Istnieje szansa, że klient powróci do Twojego sklepu, jeśli produkty przypadną mu do gustu, warto więc przetestować taką opcję w swoim sklepie.

 

Postaw na unikalność domeny

Zakładanie sklepu dopiero przed Tobą? Masz szczęście! Na tym etapie możesz jeszcze przemyśleć nazwę i posprawdzać jej różne warianty. Dzięki temu dowiesz się, czy nie istnieją już strony o podobnych nazwach. To ważne, ponieważ zdecydowanie łatwiej pozycjonować sklepy unikalne niż takie, które mają choćby 1-2 konkurentów o zbliżonej nazwie. Postaraj się wybrać unikalną i jednocześnie chwytliwą nazwę. Sklep będziemy w końcu pozycjonować nie pod roboty Google, ale pod rzeczywistych ludzi. Nazwa powinna wpadać w ucho, by klient nie zapomniał w przyszłości, gdzie dokonał zakupów.

 

Zrób badanie użyteczności strony

Użyteczność strony, nazywana w skrócie UX, ma bardzo duży wpływ na wybory konsumentów. Pamiętaj, że pierwsze 5 sekund na danej witrynie jest kluczowe. Od tego zależy, czy potencjalny klient zdecyduje się dalej przeglądać stronę www, czy zrezygnuje i ruszy do konkurencji. Audyt użyteczności pozwala odkryć, co zniechęca użytkownika do korzystania z naszej witryny. Poznanie ewentualnych błędów czy niejasności ułatwi Ci ulepszanie strony. W ten sposób zwiększysz szansę na to, że kolejni użytkownicy nie opuszczą witryny, ale przejdą do oferty.

Podczas wykonywania audytu użyteczności strony zwraca się uwagę między innymi na jej mocne i słabe strony. Ponadto wykrywa się błędy, które pojawiają się na etapie sprzedaży oraz te wynikające na przykład z nieprawidłowych przekierowań. Na etapie audytu zwraca się też uwagę m.in. na estetykę czy spójność strony, co również może mieć wpływ na wybory użytkowników.

Czy warto zrobić badanie użyteczności strony? Jeśli chcesz się wyróżnić – zdecydowanie tak! Na tym etapie jesteś w stanie pozbyć się wszystkich błędów, które wciąż mogą pojawiać się u konkurencji. Ale badanie użyteczności strony warto niezależnie od tego, co dzieje się u konkurencji.

W pierwszej kolejności skup się na swojej stronie. Czasem błędy nie są widoczna na pierwszy rzut oka, ale po audycie można znaleźć je np. w kodzie.

 

Postaw na wiele opcji płatności

Kwestia płatności online zmienia się dynamicznie, dlatego tak ważne jest to, by sklepy pozostawały na czasie i zapewniały wiele opcji do wyboru. Przyjrzyj się ofercie konkurencji i sprawdź, czy wśród ich opcji płatności nie brakuje czegoś istotnego. Następnie, w miarę możliwości, postaraj się uzupełnić te luki na swojej stronie internetowej. Duży wybór opcji płatności dla niektórych osób jest jednym z głównych kryteriów wyboru sklepu online!

Drugą opcją, której zdecydowanie warto się przyjrzeć, są różne formy wysyłki. Dziś warto stawiać nie tylko na klasyczne firmy kurierskie, ale też na paczkomaty. Im większy wybór zapewnisz klientowi, tym większa szansa, że wytrącisz mu z ręki argument za nierobieniem zakupów w Twoim sklepie.

 

Wspieraj się social mediami

Media społecznościowe odgrywają kluczową rolę w wyróżnianiu strony www. To właśnie dzięki nim  możesz informować o ważnych wydarzeniach w firmie, o aktualnościach, o promocjach w sklepie internetowym itd. Korzystaj z nich, ale zadbaj też o spójność komunikatów.

Ważna jest również kwestia wizualna. Im bardziej charakterystyczne media społecznościowe, tym szybciej klient będzie kojarzyć je z Twoją marką. To z kolei może zachęcać do przejścia na stronę i dalszego zapoznawania się z ofertą. Pamiętaj, że social media są też świetnym kanałem darmowej i płatnej promocji strony www. Jeśli chcesz się wyróżnić spośród konkurencji, zdecydowanie powinieneś stawiać na reklamę. Coraz więcej firm decyduje się zaistnieć na Facebooku czy na Instagramie, skąd łatwiej dotrzeć do niektórych klientów. Nie pozostawaj w tyle – bez tego może być Ci trudno wyróżnić się na większą skalę.

Podsumowując – jeśli chcesz zadbać o lepszą widoczność i wyróżnienie swojego sklepu internetowego, zacznij od naprawienia błędów i przemyślenia mocnych stron sklepu. To one powinny być w pierwszej kolejności eksponowane. Zachęcaj klienta do zakupów poprzez określone komunikaty. „Darmowa dostawa”, „Pakowanie zero waste” czy „Zrównoważona produkcja” to tylko kilka przykładów, które warto wykorzystać w swojej komunikacji.

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!