
10 sty Jak stworzyć dobre bio na Instagramie? Poznaj nasze tipy!
Bio na Instagramie dawniej bywało traktowane po macoszemu, ale na szczęście coraz więcej osób docenia jego siłę i dopracowuje każdy szczegół. Warto poświęcić chwilę na stworzenie jak najlepszego bio, dzięki któremu będziesz mógł zaprezentować się odbiorcom. Zastanawiasz się, jak stworzyć dobre bio, by wyróżnić się wśród konkurencji? Koniecznie sprawdź nasze sposoby!
Czym jest bio na Instagramie?
Bio to nic innego jak opis profilu, który pojawia się na samej górze naszego konta. W bio, poza nazwą konta, widnieje również miejsce na zdjęcie twórcy, imię i nazwisko, krótki opis (biogram), a także link do bloga czy strony internetowej. Bio jest niestety dość krótkie – można tam zamieścić jedynie 150 znaków, trzeba więc się streszczać.
Bio na Instagramie krok po kroku
Przyjrzymy się temu, co warto uwzględnić podczas tworzenia dobrego bio na Instagramie. Zacznijmy od zdjęcia – w przypadku twórców, którzy działają samodzielnie, warto tu skupić się przede wszystkim na ciekawym ujęciu swojej osoby. To nie LinkedIn, nie musisz prezentować się w stroju formalnym czy biznesowym. Nie chowaj się jednak też za logo (chyba, że prowadzisz firmę – o tym później!). Użytkownikom łatwiej utożsamiać się z twórcami, którzy pokazują swoją twarz.
Oczywiście, ta zasada nie sprawdzi się w każdym przypadku. Jeśli prowadzisz firmę i masz dość rozpoznawalne logo, to zdecydowanie lepiej jest wrzucić je w miejscu zdjęcia profilowego. A nawet jeśli dopiero próbujesz zaistnieć z firmą w świecie mediów społecznościowych, ale nie chcesz sygnować marki swoją twarzą, też postaw na logo. Pamiętaj, że powinno mieć odpowiednią wielkość (nie ma nic gorszego niż niewyraźne, rozpikselowane logo). Zadbaj o to, by zdjęcie było odpowiednio przycięte i wyrównane.
Jak wymyślić nazwę konta na Instagramie?
Nazwa konta to kolejna kwestia. I znowu – jeśli jesteś rozpoznawalną firmą, zostań przy tym, co klienci już znają. Jeśli dopiero tworzysz swoje konto, pamiętaj, że nazwa powinna być w miarę krótka, prosta i chwytliwa. W niektórych przypadkach dobrze sprawdzi się po prostu imię i nazwisko, ale jeśli nie chcesz wiązać go z marką, to lepiej wymyśl nową nazwę. Nie masz pomysłu nazwę dla swojego konta na Instagramie? W takim razie warto skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która z pewnością pomoże CI wymyślić odpowiednie, chwytliwe hasło.
Imię i nazwisko na Instagramie – co wpisać?
Wbrew temu co sugeruje aplikacja, wcale nie musisz wpisywać tutaj swojego imienia i nazwiska (choć czasem warto to zrobić!). W tym miejscu może pojawić się nazwa firmy, ale też słowa kluczowe, które pomogą użytkownikom trafić na Twoje konto. Przykładowo, jeśli prowadzisz gabinet kosmetyczny, to poza jego nazwą własną, warto umieścić też w tym miejscu słowa „Gabinet kosmetyczny XYZ w Poznaniu”. Dzięki temu jeśli ktoś będzie wyszukiwał konkretnego gabinetu w Poznaniu, trafi w wyszukiwarce na Twój profil.
Jakie słowa kluczowe warto wpisać w sekcji imię i nazwisko? Te, które najbardziej kojarzą się z Twoim profilem! Jeśli jesteś blogerką kulinarną i specjalizujesz się w kuchni wegańskiej, wszelkie określenia takie jak „kuchnia wegańska”, „kuchnia wegańska krok po kroku”, „tani weganizm” czy „weganizm dla początkujących”, będą mile widziane! Oczywiście to tylko kilka przykładów, możesz śmiało kombinować ze słowami kluczowymi dostosowanymi do Twojej branży. Bądź kreatywny i wejdź w rolę użytkownika, który próbuje odnaleźć interesujące go informacje. Przetestuj różne słowa kluczowe w wyszukiwarce, sprawdź, z czego korzysta konkurencja i znajdź dla siebie niszę, dzięki której dotrzesz do nowych osób!
Opis profilu na Instagramie – jak stworzyć?
Dotarliśmy do najdłuższej części bio, czyli do opisu. Tutaj możesz trochę zaszaleć! 150 znaków to mało, ale naszym zdaniem wystarczająco, by zawrzeć esencję Twojej działalności. Co warto wrzucić w opisie profilu?
Hasztagi. Od razu dodajemy, że nie jest to opcja dla każdego. Nie dodawaj tu ogólnych hasztagów, które opisują Twoją działalność – używaj ich w postach. W tym miejscu warto wykorzystać hasztagi, które są konkretnie powiązane z Twoim kontem, cieszą się w jakiś sposób popularnością i ułatwiają dotarcie do konkretnych treści. Spójrz, jak zrobiła to Maja z konta @mamajastado. Dwa hasztagi #śniadaniestada i #czytaniestada zostały stworzone specjalnie pod jej konto, a obecnie rozrosły się do tego stopnia, że używają ich również inni użytkownicy, którzy w jakiś sposób utożsamiają się z działalnością influencerki.
Informacje o działalności. To dość ogólne hasło, ale tu możliwości jest naprawdę sporo, więc trzeba je dostosować do swojego konta. Prowadzisz gabinet kosmetyczny? Wymień w tym miejscu najpopularniejsze zabiegi, na które można się umówić w Twoim gabinecie. Prowadzisz konto kulinarne? Napisz, co można u Ciebie znaleźć! Przepisy, tipy na tanie zakupy, przepisy do Thermomixa?
Możesz też umieścić tu krótki opis swojej osoby. Prowadzisz konto parentingowe, a sam jesteś rodzicem trzylatka? W takim razie wspomnij o tym! Prowadzisz sklepy plastyczne w kilku miejscach w Polsce? Wymień w opisie konkretne miasta, w których można Cię znaleźć. Jeśli Twoja firma ma tylko jedną, konkretną lokalizację, koniecznie zawrzyj tutaj też adres, by każdy mógł do Ciebie dotrzeć bez problemu.
Dane kontaktowe. W miejscu opisu możesz też zostawić maila, dzięki któremu np. firmy zainteresowane współpracą bądź potencjalni klienci będą mogli się z Tobą skontaktować. Ale uwaga! Nie polecamy podawania tutaj maila, na którego został założony Twój Instagram. W ten sposób można łatwo zhackować konto. Na potrzeby udostępnienia danych kontaktowych lepiej założyć nowego, osobnego maila.
Inny profil na Instagramie. Jeśli prowadzisz konto firmowe, ale chciałbyś podzielić się też swoim prywatnym miejscem w sieci, możesz napisać np. „by @nazwakonta” – Instagram automatycznie podlinkuje Twoje drugie konto, dzięki czemu użytkownicy będą mogli bez problemu zajrzeć również tam.
Link w bio Instagrama – co powinno tam się pojawić?
Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy! Jeśli masz tylko jedną stronę, na którą chcesz kierować odbiorców, to oczywiście warto umieścić w tym miejscu link do niej. Influencerzy często wykorzystują to miejsce do wklejenia linku np. z ich aktualnym kodem zniżkowym. W takiej sytuacji linki trzeba aktualizować na bieżąco.
Jeśli działasz prężnie w sieci i chciałbyś podzielić się kilkoma linkami wartymi uwagi, warto skorzystać z linktree. To aplikacja tworząca stronę w stylu landing page. Pozwala ona na łatwe zamieszczenie kilku linków w jednym miejscu. Dzięki temu użytkownik po kliknięciu danego linku zobaczy podgląd do Twoich różnych miejsc w sieci. Co ważne, linktree to narzędzie darmowe.
Jeśli planujesz zamieścić link do swojej strony, zadbaj o to, by w opisie nad linkiem pojawiło się krótkie CTA. Dzięki niemu dodatkowo zachęcisz użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny.
Emotikony. Czy warto dodawać emotikony do bio? Naszym zdaniem tak! Nawet jeśli chcesz zmieścić jak najwięcej tekstu, to emotikony pozwolą Ci na zgrabny podział treści, by była ona bardziej przejrzysta i czytelna. Czasem twórcy używają konkretnych emotikonek, które wręcz kojarzą się tylko z nimi – w takiej sytuacji też jak najbardziej warto umieścić swój symbol. Dodatkowo dzięki emotikonkom można też skrócić przekaz – niektóre symbole są tak klarowne, że spokojne można ich używać zamiast całych słów. A przy 150 znakach ma to niebagatelne znaczenie!
I ostatni tip od nas – warto też dorzucić na koniec opisu emotikonkę, która będzie wskazywać na link znajdujący się pod opisem. Strzałka czy kciuk skierowany w stronę linku sprawdzą się tutaj świetnie!
Tworzenie bio na Instagramie – podsumowanie
Teraz już wiesz, jak utworzyć dobry biogram, dzięki któremu Twoja działalność w sieci będzie klarowna dla użytkowników! Jeśli mimo wszystko potrzebujesz pomocy przy stworzeniu spersonalizowanego bio, skorzystaj ze wsparcia specjalistów ds. mediów społecznościowych. W naszej agencji nie brak osób, które chętnie pomogą Ci rozwinąć konto na Instagramie i zadbają nie tylko o dobry biogram, ale również o tworzenie angażujących treści i ciekawych grafik. Jeśli jesteś zainteresowany ofertą, skontaktuj się z nami jeszcze dziś!
SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?
Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!