fbpx
 

Jak stworzyć skuteczny newsletter?

Jak stworzyć skuteczny newsletter?

Newsletter to jedno z podstawowych narzędzi ułatwiających komunikację z klientami. Mogłoby się wydawać, że w dobie prężnego rozwoju social mediów newsletter straci na wartości, ale tak się nie stało. Newslettery są nadal chętnie tworzone i odczytywane przez konsumentów, choć częstotliwość ich otwierania jest różna w poszczególnych branżach. Zastanawiasz się, jak stworzyć skuteczny newsletter? Sprawdź szczegóły!

Tworzenie newslettera: o czym warto pamiętać?

Na początek warto zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi pisania newsletterów. Pamiętaj, że taka forma mailingu powinna wyróżniać się zwięzłością. Newsletter to nie blog. Jeśli chcesz podzielić się długą relacją czy podsumowaniem, zastosuj w mailu zajawkę i zaproś użytkownika do przejścia na stronę internetową. Dzięki temu nie zalejesz go zbyt wieloma informacjami i nie zniechęcisz do dalszego czytania. Zwróć też uwagę na to, jak często wysyłasz nowe newslettery do swoich odbiorców. Zaleca się, by robić to maksymalnie 2-3 razy w miesiącu. Codzienne bombardowanie klientów wiadomościami nie tylko zniechęca do otwierania newsletterów, ale też może sprawić, że poczta zacznie nakładać na Ciebie filtr antyspamowy. Warto więc podchodzić do tego zadania z pewną dozą ostrożności. Newsletter raz na tydzień czy dwa tygodnie w zupełności wystarczy do poinformowania o nowościach, aktualnych wydarzeniach czy ważnych promocjach, które powinny zainteresować Twojego klienta.

O której godzinie wysyłać newsletter?

Aby zadbać o jak największą liczbę otwartych newsletterów, warto dobrze zaplanować czas ich wysyłki. Wiele firm decyduje się na rozsyłanie ich w godzinach porannych. Ma to swoje plusy i minusy – część osób chętnie podczytuje maile do porannej kawy. Zbyt duża liczba wiadomości może jednak zniechęcać do dalszego czytania. Alternatywą dla porannego rozsyłania maili może być np. godzina 11:00-12:00. To czas, gdy wiele osób pracujących na etacie ma przerwę śniadaniową, a to oznacza sięganie po smartfony. Jak pokazują badania, w tych godzinach odbiorcy otwierają najwięcej wiadomości. Dużą popularnością cieszą się też godziny 16:00-17:00, choć tutaj dane dla poszczególnych grup wiekowych/ zawodowych mogą się nieco różnić.

Przykładowo, o ile np. studenci wracający z zajęć czy single podróżujący autobusami mogą przeglądać w międzyczasie nowe wiadomości na poczcie, o tyle rodzice, którzy po pracy odbierają dzieci z przedszkola już niekoniecznie. I dlatego w niektórych przypadkach lepszą opcją jest zaplanowanie mailingu w godzinach wieczornych (21:00-22:00), gdy część osób ogarnęła już zadania rodzinne i ma czas dla siebie.

Określ cel swojego newslettera

Przy tworzeniu newsletterów niezwykle ważne jest precyzyjne określenie celu. Dzięki temu Twój newsletter nie zamieni się w „mydło i powidło”, które nie będzie niosło żadnej wartości dla odbiorcy. Jak określić taki cel? Najlepiej przyjrzeć się grupie odbiorców, do której kierujemy dany produkt. Przykładowo, jeśli próbujemy zareklamować nowe kosmetyki do twarzy dla młodych kobiet, to przekaz powinien być dopasowany do ich grupy wiekowej. W takiej sytuacji należy raczej unikać oficjalnych form czy sztywnych zwrotów.

Przy ustalaniu konkretnego celu warto wziąć pod uwagę nie tylko nasze oczekiwania, ale też oczekiwania użytkowników. Jeśli zależy Ci na sprzedaży limitowanego produktu, możesz wykorzystać newsletter do rozesłania priorytetowej informacji o pojawieniu się danej rzeczy w sklepie. Dzięki temu osoby, które korzystają z Twojego newslettera, zostaną wyróżnione i niejako nagrodzone pierwszeństwem zakupu. Pamiętaj też, że w newsletterze warto umieszczać dane kontaktowe, a także odnośniki do social mediów, by użytkownik zainteresowany ofertą mógł prosto z mailingu przejść na Twoją stronę.

Newsletter – jak powinien wyglądać?

W newsletterach warto stawiać na dobrą oprawę graficzną i maksymalne skrócenie tekstu. Pamiętaj, że w mailingu najbardziej przykuwają uwagę te informacje, które są zamieszczone na początku – i to one powinny odpowiednio wyeksponowane. Dbaj o kontrast. Jeśli stosujesz białe tło, wykorzystaj grafikę w intensywnych kolorach i zamieść na niej ważne informacje o promocji wraz z poglądem produktów. Dzięki temu użytkownik nie będzie nawet musiał przewijać maila, by zapoznać się z informacją o promocji. Grafikę warto też podlinkować, by zainteresowany odbiorca mógł od razu przenieść się do sklepu.

Przeciętny odbiorca internetu utrzymuje skupienie zaledwie przez 8 sekund. Jeśli nie chcesz stracić jego uwagi, musisz zadbać o odpowiednie podzielenie treści. Nie bój się stosowania dużych nagłówków i wyróżnień-przycisków, dzięki którym zachęcisz do zapoznania się z ofertą. Postaraj się stosować stały wygląd szablonów i konkretną paletę barw, by mail od razu kojarzył się odbiorcy z Twoją firmą.

Jak stworzyć tytuł newslettera?

Tak jak w przypadku treści, tak i przy tytule należy skracać przekaz. Unikaj długich, zawoalowanych zdań. Stawiaj na konkrety! Oczywiście nie oznacza to, że musisz rezygnować z nutki intrygi czy gry słownej, która może być atrakcyjna dla konkretnej grupy użytkowników. Baw się językiem kreatywnie, ale staraj się pamiętać o zasadzie 60 znaków. Jak pokazują badania, do najczęściej otwieranych newsletterów zaliczają się właśnie te o krótkich tytułach.

Czym jest wskaźnik otwieralność newslettera?

Open rate, czyli wskaźnik otwieralności, informuje nas, ilu użytkowników faktycznie otworzyło danego maila. To cenna informacja dla przedsiębiorców – wysoki wskaźnik otwieralności świadczy o skuteczności danego newslettera. Oczywiście, trzeba tutaj brać poprawkę na fakt, że wiele osób mogło zapisać się na nasz mailing kilka lat temu np. podczas promocji. Później jednak takie osoby w ogóle nie interesowały się daną marką. To też się zdarza i niestety zaburza wskaźnik otwieralności. Pamiętajmy jednak, że nad open rate można pracować. Nawet jeśli Twój wskaźnik otwieralności jest stosunkowo niski, to nic nie stoi na przeszkodzie, by go poprawić. Wskaźnik otwieralności zwiększy się wtedy, gdy poznasz swojego docelowego odbiorcę. Jeśli wiesz, że masz do czynienia np. z młodymi matkami, które mogą mieć czas dla siebie głównie podczas drzemek dzieci czy pod wieczór, powinieneś właśnie w tych godzinach wysyłać mailing.

Dodatkowo warto stosować atrakcyjne tytuły, które zachęcają użytkowników do zapoznania się z treścią. Jednocześnie pamiętaj o unikaniu niebezpiecznych zwrotów, które mogą sprawić, że Twój mail wyląduje w spamie. Wszelkie sformułowania typu „Sposób na szybkie zarabianie” czy „Super, „Extra”, a także stosowanie wielu wykrzykników może od razu wykluczyć Twój newsletter. Inne słowa, na które warto uważać, to np. „Darmowy”, „Okazja”, „Super zniżka” itd.  Do spamu można też trafić za stosowanie wielkich liter czy wyróżnianie czcionki poprzez stosowanie niebieskiego czy czerwonego zabarwienia.

Dobrym sposobem na ominięcie spamu jest stosowanie personalizacji w mailach. Postaraj się więc używać zwrotów osobowych (najlepiej z wykorzystaniem imienia odbiorcy).

Jak zdobyć nowych odbiorców do newslettera?

Tak naprawdę to zależy od tego, co konkretnie oferuje Twoja firma. Jeśli posiadasz produkty fizyczne, możesz zaproponować np. 30-50 zł zniżki na pierwsze zakupy albo 10% rabatu. Jeśli z kolei sprzedajesz e-booki czy inne produkty elektroniczne, możesz zaproponować użytkownikowi przesłanie darmowego fragmentu treści za zapisanie się do newslettera. Naprawdę warto włączać atrakcyjne dodatki do mailingu!

Newsletter to też świetny sposób na komunikację w sytuacji, gdy prowadzisz kursy czy szkolenia. W mailu możesz informować o zbieraniu listy osób zainteresowanych czy o zapisach, dzięki  którym będzie można obejrzeć dany webinar. Mailing daje naprawdę duże pole do działania, warto więc dopasować go do charakteru firmy i wykorzystywać jako kolejne obok social mediów narzędzie do kontaktu z odbiorcami.

Jak zrobić swój pierwszy newsletter?

Na początek możesz skorzystać z darmowych programów do wysyłania newsletterów. Ich minusem jest to, że zwykle umożliwiają przesłanie maila do niewielkiej grupy odbiorców. Od czegoś jednak trzeba zacząć – jeśli liczba osób zainteresowanych Twoim newsletterem wzrośnie, to pozostaje cieszyć się i wykupić większą platformę mailingową. Zaletą płatnych narzędzi do tworzenia newslettera są rozbudowane panele użytkownika, dzięki którym łatwiej nadzorować zachowania użytkowników po dostarczeniu do nich newslettera. Osoby początkujące mogą korzystać np. z wtyczki do WordPressa Newsletter. Zaznaczamy jednak, że to dość okrojone narzędzie i może nie spełniać wygórowanych oczekiwań.

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!