
23 lut 5 złotych zasad projektowania logo
Logo to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych. To ono decyduje o rozpoznawalności firm, przedsiębiorstw i organizacji na konkurencyjnym rynku. Aby logo spełniało swoje funkcje, a wydatki z nim związane nie poszły na marne, musi spełniać kilka żelaznych zasad projektowania. Czy wiecie jakich?
Prostota
Kluczowy wpływ na wizerunek marki ma prostota projektu logo, zapewniająca jego rozpoznawalność. Dowodzą temu choćby logo takich firm jak Adidas, McDonald czy Mercedes. Tworząc logo warto postawić więc na oszczędność, stosując nie więcej niż trzy kolory i dwa rodzaje krojów pisma.
Ponadczasowość
Ważnym czynnikiem wpływającym na wygląd logo, powinna być dla grafików także jego ponadczasowość. Oczywiście trudno przewidzieć, jak długo dana marka utrzyma się na rynku. Projektując znak firmowy warto jednak zastanowić się, jak znak odnajdzie się w realiach rynkowych za 5, 10 czy 20 lat i czy będzie możliwe jego łatwe i szybkie odświeżenie w celu dopasowania do aktualnych standardów.
Uniwersalność
Prawidłowo zaprojektowane logo to takie, które prezentuje się równie dobrze zarówno wydrukowane na papierze, reklamie wielkoformatowej, grafice na stronie czy wizytówkach. Standardem jest projektowanie logo w wersji wektorowej, która w przeciwieństwie do wersji bitmapowej, jest łatwo skalowalna i nie powoduje utraty jakości.
Adekwatność
Równie ważne w projektowaniu skutecznego logo jest jego dopasowanie do charakteru działalności firmy, przedsiębiorstwa czy organizacji. Eleganckie i stonowane logo idealnie sprawdzają się w przypadku branży prawniczej czy finansowej. Na dozę szaleństwa w postaci oryginalnego kroju pisma czy kolorystyki mogą pozwolić sobie na przykład branże młodzieżowe.
Unikalność
Jeszcze przed rozpoczęciem prac nad zaprojektowaniem logo należy zbadać rynek, w tym wspólne cechy branży, w której będzie ono funkcjonować. Konieczne jest sprawdzenie, czy tworzony logotyp nie jest podobny do żadnego innego używanego już znaku firmowego. Plagiat może mieć nie tylko konsekwencje prawne, ale przede wszystkim zaszkodzić wizerunkowi marki.
Ile kosztuje logo?
Zlecenie zaprojektowania logo to jeden z ważniejszych wydatków każdej marki. Średnie ceny usług grafików kształtują się na poziomie 500-600 zł za 4 propozycje logo.