fbpx
 

Czym jest storytelling?

Czym jest storytelling?

Działania wokół marketingu są nierozerwalnie związane ze śledzeniem trendów. Istnieje jednak pewna forma wspierania promocji, która od lat sprawdza się świetnie i wciąż bywa chętnie wykorzystywana przez marki. Mowa oczywiście o storytellingu. Kto z Was choć raz nie zapoznał się ze świąteczną reklamą Allegro? To przykładki marki, która doskonale zgłębiła moc opowieści i co roku serwuje nam ją w nowej formie. Jeśli i Ty chcesz dowiedzieć się nieco więcej o storytellingu, koniecznie czytaj dalej!

Czym jest storytelling?

Storytelling nazywa się również marketingiem narracyjnym. To nic innego jak tworzenie opowieści, która ma stać się tłem dla promocji danej marki. Co ważne, storytelling nie powinien sprzedawać wprost. Odbiorca ma odnosić wrażenie, że samo snucie historii jest istotniejsze od sprzedaży produktu. W przypadku wspomnianego już Allegro, storytelling opiera się głownie o wartości rodzinne. Czas z bliskimi i relacje międzyludzkie to tematy, które mocno rezonują z nami w grudniu – nic dziwnego więc, że reklamy te co roku odbijają się szerokim echem.

Nie bez powodu snucie historii może stać się świetnym narzędziem marketingowym. Opowieści towarzyszyły nam jeszcze na długo przed powstaniem pisma. W czasach bez internetu – a nawet – bez książek! – opowieści dostarczały rozrywki i jednoczyły. Storytelling odwołuje się do pradawnej potrzeby opowiadania świata. Silna gra na emocjach sprawia, że jest on wyjątkowo skuteczny.

Jakie są zalety stosowania storytellingu?

Marketing narracyjny wykorzystuje prosty język, dzięki czemu jest przystępny dla każdego odbiorcy. Proste komunikaty bardziej zapadają w pamięć. Stosując storytelling, zwiększasz szansę na to, że odbiorcy zapamiętają Twoją markę i być może powrócą do niej w przyszłości.

Storytelling pomaga również wyróżnić Cię spośród konkurencji. Dzięki niemu reklama staje się o wiele bardziej atrakcyjna – a w czasach social mediów ma nawet szansę na to, by zostać viralem. Z samymi suchymi informacjami raczej nie zdobędziesz takich zasięgów, jakie możesz zebrać dzięki używaniu storytellingu.

Co ważne, marketing narracyjny opiera się o zaangażowanie emocjonalne – a to ma kluczowe znaczenie dla utrzymania koncentracji widza na tworzonych przez Ciebie materiałach. W storytellingu warto odnosić się do wartości, które mogą mieć ogromne znaczenie dla Twoich odbiorców.

Jak tworzyć dobry storytelling?

Po pierwsze – zadbaj o autentyczność. Snuta historia powinna współgrać z wartościami Twojej marki. Nie wyolbrzymiaj możliwości swojej firmy – pokazuj ją w sposób realistyczny.

Zadbaj o spójny i prosty przekaz. Twoja historia powinna odpowiadać na podstawowe pytania: „Co?”, „Kto”, „Gdzie?”, Jak?”, „Kiedy?”. Jeśli masz problem z ułożeniem opowieści, wesprzyj się o artykuł Władimira Proppa „Morfologia bajki”. Znajdziesz w nim m.in. funkcje przypisane postaciom z bajek magicznych. Być może dzięki temu będzie Ci łatwiej określić funkcje dla bohaterów Twojej opowieści.

Stwórz sylwetkę Twojego klienta. Zastanów się, do kogo będziesz mówił, jakiego języka użyjesz, co chcesz mu przekazać. Inny przekaz przygotujesz dla młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają samodzielne życie, a inny dla osób w wieku średnim. To pozwoli odbiorcy na utożsamienie się z przedstawianą przez Ciebie historią.

Nie przekombinuj. Najlepsze historie to te, które przedstawiają realne, ludzkie wyzwania – to właśnie z nimi utożsami się największa grupa Twoich odbiorców. Wybieraj takie historie i emocje, które są nieodłączną częścią życia danej grupy odbiorców.

Historia powinna przedstawiać problem do rozwiązania. A konkretniej – rozwiązaniem tego problemu powinien być Twój produkt lub usługa. Problemem może stać się tak naprawdę wszystko – autobus, który codziennie ucieka bohaterowi, spodnie dziecka, w których nieustannie pojawiają się dziury czy ulubione danie, którego nie można ugotować, bo ktoś z rodziny przeszedł na dietę.

Rozwiązań problemów szukaj w rzeczywistości. Dzięki temu będziesz mógł przedstawić puentę, która podsumuje całą historię. Bohater przestanie spóźniać się na autobus, gdy dzięki tabletkom z melatoniną wyreguluje godzinę zasypiania. Dziury w spodniach nadal będą się pojawiać, ale idealnie sprawdzą się do zareklamowania nowych naszywek na ubrania. A historia o makaronie może być świetnym wstępem do wprowadzenia nowości – makaronu z soczewicy czy grochu o większej zawartości białka, który będzie dobry dla osób dbających o linię.

Storytelling to nie tylko rozbudowane filmy

Pamiętaj, że marketing narracyjny nie sprawdzi się wyłącznie w przypadku produkcji filmowych (np. wspomnianego wcześniej Allegro). Storytelling możesz z powodzeniem wykorzystać również w zakładce „O marce” zamieszczonej na Twojej stronie internetowej. Jeśli możesz pochwalić się nieoczywistą drogą do założenia własnej marki czy wydarzeniem, które zainspirowało Cię do rozpoczęcia własnego biznesu, zrób to! Wyróżnij się i pokaż odbiorcy, co kryje się za tworzonymi przez Ciebie produktami czy usługami. Dzięki temu odbiorca lepiej Cię pozna i być może uda Wam się nawiązać nić porozumienia.

Storytelling można również z powodzeniem wykorzystać w artykułach na bloga. Jeśli chcesz przedstawić konkretne zagadnienie wraz z rozwiązaniem problemu, to storytelling z pewnością Ci w tym pomoże. Pamiętaj o jasnym i w miarę krótkim przekazie – utrzymanie uwagi odbiorcy na tekście jest nieco trudniejsze.

Marketing narracyjny może dobrze sprawdzić się również w newsletterach. W tej formie komunikacji z klientem dłuższa forma jest jak najbardziej dozwolona. Jeśli więc chcesz nawiązać kontakt z klientem i opowiedzieć mu wyjątkową historię, newsletter może być strzałem w dziesiątkę.

Wystąpienia publiczne. Jeśli zdarza Ci się występować przed grupą odbiorców, to storytelling zdecydowanie będzie Twoim sprzymierzeńcem. Marketing narracyjny jest wprost stworzony dla wystąpień publicznych. To doskonały sposób, by przyciągnąć uwagę odbiorcy i sprawić, że Twoje przemówienie zapadnie im w pamięć.

Reklamy z formatem wideo. Przy większym budżecie zdecydowanie warto rozważyć nakręcenie filmu na bazie storytellingu. To jeden z najlepszych sposobów na stworzenie viralowej treści i dotarcie do większego grona odbiorców. Pamiętaj, że treści video wcale nie muszą być długie. IKEA udowadnia, że ciekawy storytelling można zawrzeć już w filmie trwającym 1,5 minuty! Storytelling w takiej formie świetnie sprawdzi się w publikacjach na TikToku czy Instagramie.

Podcasty. Jeśli Twoja firma prowadzi podcasty, to marketing narracyjny może sprawdzić się również tam. Pamiętaj jednak, że zasada „less is more” będzie Twoim sprzymierzeńcem. Nie wciskaj na siłę storytellingu do każdego odcinka – lepiej zrobić to raz, a dobrze.

 

Bądź otwarty na tworzenie

Pamiętaj, że storytelling sprawdzi się nie tylko w przypadku branży kreatywnej. Jeśli jesteś w stanie przedstawić ciekawą historię, to niezależnie od tego, czy sprzedajesz obuwie, ketchup czy cegły, marketing narracyjny może Ci pomóc. Storytelling nie musi zamykać się wyłącznie wokół historii drogi bohatera. Możesz go śmiało wykorzystać również do opowiedzenia historii klienta, któremu pomogłeś. Marketing narracyjny idealnie sprawdza się też do przedstawienia DNA marki.

Podsumowując – kiedy warto sięgnąć po storytelling?

Jeśli czujesz, że jakaś historia Twojej firmy potrzebuje kreatywnego rozwinięcia, to storytelling będzie strzałem w dziesiątkę. Nawet niepozorne elementy mogą stać się świetną, pełną emocji opowieścią. Przykład: pracujesz w rodzinnej piekarni? W zakładce „o nas” opowiedz o Waszych początkach lub o przodkach, którzy ciężko pracowali nad pierwszymi recepturami. O tym, od czego zaczynaliście i gdzie jesteście dziś.

Dodatkowo storytelling może pomóc Wam przełamać sztywną, oficjalną komunikację. Im trudniejsza branża, tym większym wyzwaniem staje się tworzenie lżejszego przekazu. Dzięki storytellingowi możecie na chwilę wyjść poza oficjalny ton i spojrzeć na własną firmę z nieco innej perspektywy. To odświeżające działanie, na które warto się zdecydować – niezależnie od tego, czy sprzedajcie nawóz do kwiatów, czy może pompy ciepła. Lżejsza komunikacja może świetnie funkcjonować np. w social mediach czy newsletterach.

Jeśli nie masz pomysłu na storytelling dla Twojej firmy, zapraszamy do kontaktu. Nasi copywriterzy i specjaliści od social mediów chętnie pomogą stworzyć dla Ciebie odpowiednią strategię marketingową, uwzgledniającą również marketing narracyjny!

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!

Nie znaleziono żadnych pól.