fbpx
 

Jak przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?

prowadzenie social media cennik

Jak przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?

Największe święto e-commerce przed nami – zbliża się Black Friday 2024! Warto z wyprzedzeniem pomyśleć o zaplanowaniu działań marketingowych, by nie stracić okazji do promocji sklepu. Aby w pełni wykorzystać potencjał Black Friday, najlepiej prowadzić działania wielotorowo. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać!

Czym jest Black Friday?

Black Friday to święto obchodzone w każdy piątek po Dniu Dziękczynienia. Przypada ono zawsze na ostatni weekend listopada. Pojęcie „Black Friday” po raz pierwszy zostało użyte w 1961 roku w związku z pojawieniem się ogromnych tłumów na wyprzedażach w Filadelfii. Święto to na stałe weszło do ogólnoświatowego kalendarza. Do tego stopnia, że dziś obchodzimy nie tylko samo Black Friday, ale również Black Week, a także Cyber Monday, czyli cyfrową wersję Black Friday.  W tym roku Black Week rozpoczyna się 25 listopada; Black Friday przypadnie na 29 listopada, a Cyber Monday – na 2 grudnia.

Dlaczego Czarny Piątek cieszy się tak ogromną popularnością? To gorący okres przed Świętami Bożego Narodzenie – wiele osób poluje na okazyjne ceny i kupuje z wyprzedzeniem prezenty dla bliskich. Black Friday to doskonała okazja do wypromowania asortymentu swojego sklepu i zachęcenia do dokonania zakupów.

Dlaczego warto promować sklep podczas Black Friday?

Dane mówią same za siebie – tylko w 2023 roku prawie 2/3 Polaków planowało skorzystać z przecen w ramach Black Friday i Cyber Monday – a deklarowane kwoty przeznaczone na ten cel były nawet czterocyfrowe. Badania pokazują też, że ponad 50% konsumentów planuje dokonać zakupów jedynie online – to duża baza potencjalnych klientów!

Warto jednak podkreślić, że największą popularnością podczas Black Friday cieszą się te produkty, które zostały przecenione co najmniej o 25-30%. Małe przeceny rzędu 5-10% nie robią aż takiego wrażenia – zwłaszcza przed świętami Bożego Narodzenia, gdy promocje atakują konsumentów w zasadzie z każdej strony. Dodatkowo konsumenci chętniej korzystają z obniżek, gdy oferta jest maksymalnie ograniczona czasowo. Black Week nie robi aż tak dużego wrażenia jak Black Friday – możliwość kupienia produktu w bardzo atrakcyjnej cenie przez zaledwie 24 h mobilizuje do podjęcia konkretnej decyzji.

Jak zaplanować działania na Black Friday z wyprzedzeniem?

Na początku warto zacząć od działań SEO, ponieważ te potrzebują najwięcej czasu. Miesiąc przed Czarnym Piątkiem to tak naprawdę ostatni dzwonek na wdrożenie optymalizacji. Tutaj z pewnością pomocne będzie przejrzenie danych z poprzednich lat (zakładając, że oczywiście wprowadziłeś/aś Black Friday w swoim sklepie e-commerce).

Sprawdź, jakie produkty/ podstrony cieszyły się największą popularnością. Następnie zadbaj o uzupełnienie ich o meta tagi i rozbudowane opisy ze słowami kluczowymi uwzględniającymi „Black Friday”. Koniecznie sprawdź też, czy witryna sklepu spełnia Core Web Vitals, czyli wskaźniki kluczowe w pozycjonowaniu stron w Google. Zalicza się do nich prędkość ładowania strony, czas reakcji witryny na pierwszą interakcję użytkownika oraz stabilność wizualną strony.

W promowaniu oferty Black Friday świetnie sprawdzają się też landing page, czyli strony docelowe/ strony lądowania, na których można skupić się wyłącznie wokół jednego tematu (w tym przypadku – Black Friday). Warto zadbać o klarowny podział strony z uwzględnieniem informacji dotyczący ewentualnych zwrotów, wysyłki itd. – słowem, wszystkiego, co może zainteresować potencjalnego konsumenta.

Kolejnym krokiem jest odpowiednie wypromowanie landing page. Warto już teraz przygotować poradniki blogowe na Black Friday i zawrzeć w nich linkowanie do strony lądowania. Linkowanie wewnętrzne poprawia optymalizację i tym samym podniesie Twoją widoczność w wyszukiwarkach.

Jeśli do tej pory nie zdarzyło Ci się przeprowadzić testu obciążeniowego strony, to warto zrobić to jeszcze przed Black Friday. Atrakcyjne promocje cieszą się dużym zainteresowaniem, ale mogą też doprowadzić do przeciążenia serweru. Odpowiednie testy pomogą Ci przygotować się na potencjalne zawieszenie witryny.

Zaplanowanie tak rozbudowanych działań bez doświadczenia może być przytłaczające. Jeśli obawiasz się, że nie podołasz temu zadaniu, przemyśl zatrudnienie agencji marketingowej z Poznania. Nasza firma od lat zajmuje się przygotowywaniem strategii marketingowych, planowaniem działań w social mediach, prowadzeniem blogów oraz optymalizacją SEO. Możemy zadbać o pełne przygotowanie Twojego sklepu e-commerce oraz SM na nadchodzący Czarny Piątek.

Content na Black Friday – jak go przygotować?

Treści z informacjami o planowanych promocjach warto publikować wielotorowo. Pamiętaj o przygotowaniu newsletterów. Jeśli nie masz rozbudowanej bazy klientów, pomyśl o niej już teraz. Przygotuj rabaty lub inkluzywne treści tylko dla osób zapisanych na newsletter. Dzięki temu przed rozpoczęciem Czarnego Piątku zyskasz już powiększoną bazę potencjalnych konsumentów.

Kolejny nieoceniony punkt to blog. Tutaj warto postawić na poradniki prezentowe, które pomogą niezdecydowanym wybrać prezenty dla bliskich. Zadbaj o to, by poradnik był szczegółowy i dopracowany również graficznie, a z pewnością przyciągnie spore grono odbiorców. Możesz podzielić go na kilkanaście różnych kategorii, np. dotyczących zainteresowań, wieku czy przedziału cenowego.

Koniecznie zadbaj też o wiarygodne recenzje produktów od dotychczasowych konsumentów. Możesz zachęcać do tego np. właśnie poprzez newsletter i podarowanie kodu rabatowego dla osób, które zdecydują się zostawić recenzję produktu na Twojej stronie.

Ważną częścią tworzenia contentu na Black Friday są również wspomniane opisy produktów. Powinny być rozbudowane, bogate w słowa kluczowe (zwłaszcza te z „długim ogonem”),  meta-opisy oraz tekst alternatywny dla obrazów. Pamiętaj też o stosowaniu języka opisowego oraz o profesjonalnych zdjęciach produktów. Jeśli nie jesteś w stanie wykonać ich samodzielnie, zatrudnij do tego fotografa. Tworzenie samych opisów warto też zlecić doświadczonemu copywriterowi, który uwzględni zasady SEO. Dzięki temu zyskasz pewność, że opisy rzeczywiście pomogą lepiej wypozycjonować produkty z Twojego sklepu.

Social media a Black Friday – o czym musisz pamiętać?

Kampanię w social mediach też można prowadzić na kilku frontach, tj. np. na Facebooku, Instagramie i TikToku. Warto tam publikować różne treści, by nie zanudzić odbiorców. Przykładowo, na Facebooku możesz promować prezentownik na Black Friday, na stories wrzucać przypominajki o końcu promocji wraz z odliczaniem, a na TikToku zrobić np. przegląd 5 bestsellerowych produktów, które można kupić taniej na Black Friday. Możliwości jest bardzo wiele, wystarczy zadbać o przemyślaną strategię. Jeśli masz większy budżet reklamowy do dyspozycji, możesz też rozważyć zatrudnienie influencera, który będzie promował na swoim koncie promocyjne okazje z Twojego sklepu.

Podczas przygotowywania działań pod social media, zadbaj przede wszystkim o dobrej jakości grafiki, filmy i relacje. Warto wyróżnić się wśród konkurencji np. specjalną kolorystyką/ stylistyką stworzoną na tę okazję. Dobrze byłoby przygotować bannery reklamowe współgrające z landing page’m – dzięki temu całość będzie prezentowała się spójnie i profesjonalnie. Jeśli masz zbyt mało czasu na zadbanie o graficzną stronę przygotowania do BF, pamiętaj, że zawsze możesz zlecić to profesjonalnej agencji marketingowej. U nas nie brakuje grafików, którzy chętnie podejmą się wyzwania last minute!

Reklamy w Google Ads i Facebook Ads a Black Friday – na co zwrócić uwagę?

Jeśli planujesz przygotować reklamę w ramach Facebook Ads, postaw na cele reklamowe: konwersje oraz sprzedaż z katalogu. Zwróć uwagę na szatę graficzną – warto postawić na krótkie, jasne komunikaty i wyszczególnienie promocji. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, zwiększ budżet. Konkurencja nie śpi – Black Friday to gorący czas dla e-commerce, dlatego warto przeznaczyć na reklamy nieco więcej niż zwykle.

W przypadku tworzenia reklam w Google Ads, również warto zadbać o większy budżet. Czarny Piątek zwykle generuje więcej kliknięć, a to oznacza zwiększone koszty. W Google Ads stawiaj na interaktywne reklamy z licznikiem odmierzającym czas do końca promocji – to dodatkowo motywuje konsumentów do podjęcia decyzji w sprawie zakupów.

Pamiętaj też, że sam system Google Ads może przeżyć oblężenie podczas Black Friday – warto zaplanować publikację reklam z wyprzedzeniem, by uniknąć później kłopotów z opóźnieniem weryfikacji treści.

Podsumowując – jeśli chcesz rozpocząć działania marketingowe na Black Friday, ale nie masz czasu, by zająć się tym osobiście, najlepiej zleć to agencji marketingowej. Nasza agencja z Poznania specjalizuje się zarówno w content marketingu dla social mediów, jak i w treściach SEO. Możemy wspomóc Twój e-commerce w porządnym przygotowaniu do tego gorącego okresu w roku.

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!