fbpx
 

Na czym polega pozycjonowanie long tail?

Na czym polega pozycjonowanie long tail?

Long tail, czyli fraza z tzw. „długim ogonem”, to jeden ze skutecznych sposobów na pozycjonowanie strony. Warto dokładnie przyjrzeć się temu tematowi, zwłaszcza jeśli zależy Ci na jeszcze lepszym wypromowaniu strony z e-commerce. Long tail to ogromna szansa dla stron internetowych. Co warto wiedzieć o tych frazach?

Czym jest long tail?

Long tail, czyli długi ogon, to fraza wpisywana przez użytkowników do wyszukiwarki. Przykładowo, krótką frazą będzie na przykład „suknia ślubna”, ale już „suknia ślubna z krótkimi rękawami” może być uznana za frazę długą, czyli za long lail. Takie frazy składają się zwykle z kilku słów i stanowią dokładniejszy opis poszukiwanego produktu czy usługi.

Inne przykłady long-tail to:

„Jak wybrać suknię ślubną?”

„Gdzie zorganizować wieczór panieński w Warszawie?”

„Gdzie tanio zorganizować wesele w Krakowie?”

„Agencja marketingowa w Poznaniu”

Frazy long tail – dlaczego warto?

Choć wiele osób stawia na krótsze frazy, to warto odwrócić ten trend i zacząć szukać ciekawszych, dłuższych fraz. Dlaczego? Ponieważ frazy z krótkim ogonem są bardzo mocno eksploatowane. To oznacza, że trudniej wypozycjonować tekst np. z samym zwrotem „kubki”. Z kolei „ceramiczne kubki do herbaty” nieco zawężają pole wyszukiwania i dzięki temu zwiększasz szansę na to, że osoba zainteresowana ceramicznymi kubkami do herbaty rzeczywiście dotrze na Twoją stronę.

Osiągnięcie pierwszych pozycji w wyszukiwarce przy zastosowaniu samego zwrotu „kubki” może być naprawdę trudne lub nawet nie do zrealizowania. Tymczasem już przy użyciu long taila „ceramiczne kubki do herbaty” zwiększasz szansę na przyciągnięcie nowych użytkowników. Taką frazę można dowolnie rozszerzać w zależności od sklepowego asortymentu. „Kubki ceramiczne na prezent”, „Kubki polska ceramika”, „Kubki do kawy ceramiczne zestaw” to tylko kilka przykładów long tailów, które warto zastosować w sklepie z kubkami. Warto też pamiętać o tym, że często używane frazy będą przynosiły niski współczynnik konwersji. Tymczasem im rzadziej stosowana fraza, tym większa szansa na wysoki współczynnik – Twoja strona szybko zyska szansę na wypromowanie się w wyszukiwarce.

W przypadku stosowania długich ogonów niebagatelna jest też kwestia ceny. Długie ogony wiążą się zwykle z niższymi kosztami pozycjonowania. I o ile na frazach mocno obleganych trudno jest wypromować stronę na pierwszych wynikach, o tyle już frazy z długim ogonem mogą być tańsze i dzięki temu łatwiej dostępne. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza, jeśli masz ograniczony budżet i wiesz, że walka z gigantami okupującymi główne hasła nie ma żadnego sensu. Najpierw zadbaj o zbudowanie zaplecza!

Długi ogon – dlaczego jest skuteczny?

Aby zrozumieć skuteczność długich ogonów, warto wczuć się w rolę konsumenta. Jeśli poszukujemy butów, zwykle staramy się opisać je dość konkretnie, by zaoszczędzić sobie czasu poświęconego na poszukiwania. Innej frazy użyjemy w przypadku szukania butów zimowych, a innej do butów sportowych. Do tego dochodzi jeszcze nazwa marki lub kolor – i tak można w mig zbudować konkretną frazę, którą konsument posłuży się do odnalezienia wymarzonego obuwia.

Pamiętajmy też o tym, że język polski jest dość specyficzny. Wyróżnia go ogromny potencjał słowotwórczy, dlatego frazy można tworzyć praktycznie w nieskończoność. Tak też często robią użytkownicy, zwłaszcza, jeśli nie są pewni, jak nazywa się poszukiwany przez nich produkt. Wówczas starają się „obejść” nazwę i poszukują zamienników – wykorzystaj to! Możesz np. napisać artykuł, w którym wskażesz błędne i prawidłowe nazewnictwo na dany przedmiot.

Jak pokazują badania, długie ogony są w stanie wygenerować nawet 70% ruchu na stronach. Oczywiście, nie powinniśmy liczyć na to, że artykuł z long tailami w zupełności wystarczy do szerszego promowania naszej strony – ostatecznie pamiętajmy, że z długich ogonów korzysta nieco mniej użytkowników niż z tych krótkich. Takie wyniki są jednak bardzo skuteczne, dlatego w połączeniu z innymi zasadami pozycjonowania mogą przynieść wymierne korzyści.

Kto powinien stosować długie ogony?

Long tail to szansa przede wszystkim dla sklepów internetowych. Długie frazy można stosować zarówno w opisach produktów, jak i w tekstach blogowych. Te drugie zwiększają szansę na wysokie pozycjonowanie strony. Dlaczego? Teksty blogowe są zwykle długie i można w nich zawrzeć kilka słów kluczowych. To ułatwia dotarcie odbiorcy do oferty Twojego sklepu internetowego.

Długimi ogonami można grać na różne sposoby. Prowadzisz markę produkującą ekologiczne kosmetyki? Wykorzystaj to w pozycjonowaniu. W Twoich long tailach mogą pojawić się konkretne opisy produktów, np. „ekologiczne kosmetyki do stylizacji włosów”. Na blogu z kolei możesz przygotować wpis na bazie long taila „ekologiczne kosmetyki cruelty-free lista”; to wygeneruje dodatkowy ruch na Twojej stronie.

Z długich ogonów warto korzystać zwłaszcza we wpisach blogowych – tym bardziej, że z większości zwrotów da się stworzyć gotowy temat na wpis! Przykład? Na podstawie zapytania „jak stworzyć stronę www” możesz napisać wyczerpujący artykuł na bloga. Podobnie jak i z „Jak założyć firmowego Instagrama”, „Jak zrobić reklamę na Facebooku krok po kroku” lub z „Kampania reklamowa Google Ads”.

Jak wybrać frazy long tail?

Na pewno warto stawiać na takie frazy, które pojawiają się w wyszukiwarkach. Nie wymyślaj fraz samemu (chyba, że rzeczywiście pokrywają się one z wyszukiwaniem użytkowników), w przeciwnym razie trudno będzie Ci przyciągnąć odbiorców na stronę. Frazy long tail możesz budować przede wszystkim na podstawie wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać do niej wybrane hasło, np. „agencja marketingowa”, by natknąć się na liczne frazy. W ten sam sposób możesz używać dowolnych haseł.

Próbujesz wypozycjonować buty sportowe? Wpisz to hasło w Google. Po wrzuceniu dwóch słów natychmiast ujrzysz dalsze podpowiedzi – „buty sportowe damskie”, „buty sportowe męskie”,
„buty sportowe damskie nike” itd. Warto pamiętać o tym, że poszczególne frazy można rozwijać jeszcze bardziej. Przykładowo, po wpisaniu „buty sportowe damskie”, możesz ujrzeć kolejne hasła naprowadzające na konkretną ofertę: „buty sportowe damskie tanie”, „buty sportowe damskie wyprzedaż” itd. Long taily można z powodzeniem wykorzystać do stworzenia szczegółowych opisów kategorii, a także do napisania wspomnianych już wpisów blogowych.

Planery słów kluczowych a długie ogony

Warto też korzystać z gotowych narzędzi, które podpowiadają frazy wpisywane do wyszukiwarek przez użytkowników. Można tu wspomnieć między innymi o Google Ads i jego Planerze Słów Kluczowych, który pozwala szybkie dobranie skutecznych fraz.

Ciekawą opcją do poszukiwania fraz kluczowych jest też Google Search Console. To darmowe narzędzie, z którego może korzystać każdy właściciel strony www. Google Search Console wyświetla słowa kluczowe, na podstawie których użytkownicy trafiają na daną witrynę. Dodatkowo narzędzie uwzględnia też liczbę kliknięć względem danego hasła. To bardzo przydatna opcja, ponieważ pozwala stwierdzić, czy dany long tail rzeczywiście przynosi wymierne efekty.

Warto też wspomnieć o Senuto, czyli o stronie z licznymi materiałami wspierającymi rozwój stron www. W Senuto można korzystać między innymi z rozbudowanego planera słów kluczowych. To przydatna opcja dla osób, którym wyczerpała się baza pomysłów i szukają nowych opcji na rozwinięcie long tailów na swojej stronie. Jeśli jednak dopiero zaczynasz przygodę z wdrażaniem długich ogonów, zacznij od standardowych wyników z wyszukiwarki oraz z tych z Google Search Console. To darmowe narzędzia, które dostarczają sporo informacji na temat haseł wyszukiwanych przez użytkowników. Warto je wykorzystać do tworzenia opisów kategorii czy wpisów na bloga. Dzięki temu zwiększasz szansę na to, że dana osoba trafi na Twoją witrynę.

Pozycjonowanie strony www przez long taily bywa czasochłonne. Jeśli nie chcesz tracić na to czasu, skorzystaj ze wsparcia naszych specjalistów od SEO. Znajdziemy dla Ciebie najbardziej adekwatne hasła, a następnie utworzymy treści i artykuły, które przyciągną odbiorców. Wiemy, jak ważną rolę odgrywa pozycjonowanie w funkcjonowaniu stron www oraz sklepów e-commerce. Chętnie pomagamy przedsiębiorcom poprawiać pozycję w wyszukiwarkach. Nie robimy tego „mechanicznie” – przede wszystkim dbamy o lepszy content, ponieważ to właśnie on przyciąga odbiorców! Jesteś zainteresowany naszą ofertą? W takim razie zapraszamy do kontaktu! Nasi copywriterzy  i specjaliści od SEO są gotowi do pomocy.