
09 paź Analiza stron WWW
Zmieniłeś wygląd strony internetowej swojej firmy, dbając o stronę graficzną i wartościowe treści. Liczysz więc, że z jej pomocą przyciągniesz nowych klientów. Tymczasem licznik odwiedzin strony i poziom konwersji ani drgną. Zastanawiasz się dlaczego? Winny tej sytuacji może być brak analiz, które powinny poprzedzać oficjalne uruchomienie strony internetowej. Tylko dzięki nim dowiesz się, jaki wpływ na zachowania użytkowników mają wprowadzone na stronie zmiany.
Czemu służy analiza stron WWW?
Przeprowadzanie analiz ma na celu ogólną ocenę jakościową przygotowanego projektu, wskazanie ewentualnych nieprawidłowości oraz przedstawienie propozycji rozwiązań błędów. Ważne na tym etapie jest sprawdzenie funkcjonalności i użyteczności witryny z perspektywy UX (User Experience), czyli pozytywnych doświadczeń, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania ze strony.
Testy A/B na stronie firmowej
Powszechnie stosowaną metodą analizowania stron WWW są testy A/B, polegające na porównywaniu ze sobą dwóch wersji elementów witryny w celu wyznaczenia tej bardziej skutecznej, czyli powodującej większą konwersję. Testy A/B cieszą się popularnością przede wszystkim dzięki możliwości badania wielu różnych elementów strony – od czcionek, przez menu i nagłówki, po obrazki czy call to action.
Testy A/B krok po kroku
W celu wykonania testów A/B konieczne jest:
- Zebranie danych – analiza statysty strony pozwala wyznaczyć te elementy,, które powodują, że użytkownicy opuszczają ją zbyt wcześnie. Dzięki tym informacjom dowiesz się, jakie zmiany są konieczne.
- Wyznaczenie celu – analizy mają sprawić, że Twoja strona stanie się bardziej przyjazna dla użytkownika. W zależności od przyjętej strategii możesz poprawić doświadczenia podczas przeszukiwania treści na stronie, wypełniania formularza czy zapisywania się do newslettera.
- Postawienie hipotezy – wiesz już, jakie elementy strony wymagają naprawy. To czas, by określić, w jaki sposób osiągniesz wyznaczone cele. Przykładowo, jeśli zależy Ci na zwiększeniu liczby zamówień, możesz przyjąć, że wpłynie na to brak konieczności rejestracji w serwisie. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę kliknięć w call to action – poeksperymentuj z kolei z wyglądem przycisku.
- Testowanie elementów – za pomocą specjalnego oprogramowania wprowadź zmiany w wyglądzie i funkcjonowaniu witryny. Użytkownicy odwiedzający Twoją stronę będą losowo przydzielani do grupy kontrolnej bądź eksperymentalnej. Wyniki ich zachowań na stronie będą mierzone.
- Analiza wyników – jak zawsze w marketingu internetowym nie bez znaczenia jest analiza otrzymanych wyników. Dzięki nim sprawdzisz, w jaki sposób zmiany na stronie wpływają działania podejmowane przez użytkowników strony.
SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?
Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!