
23 cze Skuteczne sposoby na przyspieszenie strony internetowej
Szybkość strony internetowej to pierwsze kryterium, które decyduje o tym, czy dany użytkownik zdecyduje się pozostać na Twojej witrynie. Jeśli strona ładuje się zbyt długo, a ponadto poszczególne elementy nie będą w ogóle wyświetlać się użytkownikowi, to istnieje spora szansa, że wybierze on po prostu inną witrynę. W ten sposób tracisz potencjalnego klienta. Szybkość strony odgrywa kluczowe znaczenie w sprzedaży internetowej, dlatego warto zadbać o to, by wyświetlała się prawidłowo. Co musisz wiedzieć o przyspieszaniu strony internetowej?
Jak sprawdzić szybkość strony www?
Dobrym i zarazem darmowym sposobem na sprawdzenie prędkości strony jest Page Speed Insight. To narzędzie zaprojektowane przez Google, które służy optymalizacji witryny. Page Speed Insight pozwala zmierzyć poszczególne parametry, które wpływają na szybkość strony. Jego dużą zaletą jest to, że bada osobno parametry dla telefonów i osobno dla komputerów. To ma duże znaczenie, ponieważ coraz więcej użytkowników korzysta z wyszukiwarek na smartfonach. Przykładowo, jeśli więc Twoja strona będzie dobrze dostosowana tylko do komputerów, to użytkownicy smartfonów mogą szybko zrezygnować z jej dalszego przeglądania. Brak responsywności i dostosowania prędkości zarówno do komputerów, jak i do telefonów to poważny błąd, który może doprowadzić do zmniejszenia zainteresowania ofertą.
Parametry w Page Speed Insight, na które warto zwrócić uwagę:
Duże obrazy. Warto wiedzieć, że obrazy o dużym rozmiarze mogą wyraźnie spowalniać ładowanie strony. Co więcej, na stronie nie musi być ich nawet wiele – wystarczy, że ich rozmiar jest duży, by czas ładowania zwiększył się nawet o kilkanaście sekund. Co zrobić w takiej sytuacji? Możesz zmniejszyć ich wielkość ręcznie do takiej, która będzie akceptowana przez przeglądarki lub po prostu zainstalować wtyczkę, która zrobi to za Ciebie. Jeśli korzystasz z WordPressa, to możesz skorzystać z darmowych wtyczek, które dobrze optymalizują obrazy. Przyjrzyj się np. wtyczce Optimus, który umożliwia zmianę rozmiaru grafiki jeszcze w trakcie przesyłania jej na serwer. Dzięki temu nie będzie ona zajmować dodatkowo miejsca. Jeśli natomiast chcesz skorzystać z wtyczki, która zoptymalizuje już wgrane grafiki, to polecamy raczej EWWW Image Optimazer. Wtyczka po uruchomieniu natychmiast rozpocznie zmniejszanie obrazów bez utraty jakości.
Uwaga! Przy kontrolowaniu grafik warto zwrócić również uwagę na jeszcze jedną opcję, czyli na tak zwane „leniwe ładowanie”. To opcja, którą można włączyć dzięki odpowiedniej wtyczce, np. Smush lub Lazy Load. Leniwe ładowanie umożliwia odłożenie ładowania tych obrazów, które nie będą aktualnie wyświetlane na danej podstronie, co skraca czas oczekiwania. Zanim jednak zainstalujesz tę opcję, sprawdź, czy przypadkiem szablon na Twojej witrynie już jej nie posiada.
Nieprawidłowe formaty obrazów. Formaty nowszej generacji, do których zalicza się na przykład JPEG 2000, JPEG XR i WebP , gwarantują lepszą kompresję. Starsze formaty, takie jak PNG czy JPEG mogą nieco spowalniać stronę. Co zrobić w takiej sytuacji? Jeśli nie masz grafik w nowych formatach, to możesz skorzystać z wtyczki, która zadba o konwertowanie obrazów do nowszych formatów.
Kodowanie obrazów. Jeśli wśród listy rzeczy do poprawy ujrzysz komendę odnoszącą się do efektywniejszego kodowania obrazów, to znaczy, że na stronie nie została zastosowana maksymalna kompresja. W takiej sytuacji warto raz jeszcze przyjrzeć się poszczególnym grafikom i, jeśli to możliwe, zmniejszyć ich rozmiar i jakość (dzięki temu będą ważyć mniej, choć utrata jakości nie będzie widoczna dla użytkowników).
Zasoby opóźniające renderowanie kodu JavaScript i CSS. W tym przypadku Page Speed Insight wskazuje na elementy kodu JavaScript i CSS, które muszą załadować się w pierwszej kolejności, przez co blokują wyświetlenie treści na stronie. Ten proces można nieco przyspieszyć dzięki odpowiedniej wtyczce. Polecamy np. Autoptimize na WordPressie, która doskonale optymalizuje kod CSS, HMTL oraz JavaScript po włączeniu odpowiednich opcji.
Usuwanie nieużywanego CSS. To trudne zadanie, głównie z uwagi na jego czasochłonność. Jeśli nie chcesz tracić czasu na samodzielne sprawdzanie kodu, to zleć to zadanie agencji marketingowej, która zajmuje się projektowaniem stron www. Usuwanie nieużywanego kodu CSS wiąże się m.in. z minifikacją kodu, optymalnym scaleniem oraz wklejeniem kodów CSS i JS, czy kompresją GZIP. Warto też zwrócić uwagę na działające wtyczki, ponieważ niektóre z nich mogą aktywować nieużywany CSS i tym samym spowalniać stronę. Sprawdź, czy istnieje możliwość wyłączenia we wtyczce takiej funkcji.
Page Speed Insight – na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Na przekierowania na stronie. Dotyczy to zwłaszcza tych stron, które przeszły renowację lub podpinały certyfikat SSL. W takiej sytuacji na stronie poza standardowymi podstronami http, pojawiają się również te https. Niezbędne jest więc przyjrzenie się przekierowaniom i zredukowanie ich, by nie przeciążały strony dodatkowym czasem ładowania. Jeśli na Twojej stronie pojawił się taki problem, to zadbaj o ręczne włączenie przekierowania https oraz o zaktualizowanie pliku .htaccess. Dodatkowo warto też włączyć wtyczkę stworzoną pod SSL. Zadba ona o płynne przekierowanie podstron bez wymuszania dodatkowego czasu na ładowanie treści.
Uwaga na wtyczki
Choć wtyczki niewątpliwie bywają pomocne i są niezastąpionym wsparciem zarówno podczas projektowania stron www, jak i ich optymalizacji, to warto stosować je z rozwagą, by nie przedobrzyć. Nie ma sensu stosowanie 3 wtyczek działających na podobnej zasadzie, ponieważ ich liczba również może wpływać na spowolnienie strony. Jeśli nie chcesz instalować zbyt wielu wtyczek, pamiętaj, że niektóre elementy możesz naprawić bezpośrednio w kodzie strony lub zadbać o nie przed wgraniem. Mowa zwłaszcza o grafikach. Nie oznacza to, że ze wtyczek należy całkowicie zrezygnować. Jak najbardziej warto je stosować, ale tylko wtedy, gdy rzeczywiście wspomagają funkcjonowanie strony, a nie są tylko zbędnym dodatkiem, bez którego spokojnie można się obejść.
Dobry hosting to podstawa
Elementem, o którym zdecydowanie nie można zapomnieć przy poprawianiu prędkości witryny jest hosting. Na hostingu nie warto oszczędzać. Dlaczego? Ponieważ wszystkie powyższe działania przyniosą niewielki efekt, jeśli serwer nie będzie działał wystarczająco dobrze. Już jedna sekunda poświęcona na pracę serwera jest uznawana za zbyt wydłużony czas reakcji, który można spokojnie skrócić dzięki lepszemu hostingowi. Jak to sprawdzić? Wystarczy skorzystać z darmowej strony https://webspeed.intensys.pl/, która umożliwia zmierzenie kilku parametrów, w tym wydajności hostingu.
User Experience – co musisz o nim wiedzieć?
Doświadczenie użytkownika to jego rzeczywiste zetknięcie ze stroną. Warto pamiętać o tym, że Page Speed Insight, choć niewątpliwie pomocne, jest tylko narzędziem służącym do optymalizacji. To, co powinniśmy brać pod uwagę w pierwszej kolejności, to przede wszystkim User Experience. Tworzona czy udoskonalana witryna powinna być projektowana w taki sposób, by jej poszczególne elementy odpowiadały oczekiwaniom użytkowników. W tym celów warto zapoznać się na przykład z profilem odbiorcy. Osoby młode coraz częściej szukają odpowiedzi poprzez smartfony. Jeśli tacy użytkownicy stanowią większość naszych klientów, musimy pamiętać o perfekcyjnym dostosowaniu strony do przeglądarek widocznych w telefonach. To gwarantuje lepsze wyniki sprzedaży i szansę na przyciągnięcie klienta. Projektując stronę pod użytkowników, zwróćmy uwagę na to, co nas samych irytuje na innych witrynach. Zbyt długi czas ładowania, zbyt mocno rozbudowany spis treści, czcionka utrudniająca czytanie czy problem z wyświetlaniem konkretnych elementów może skutecznie zniechęcić użytkownika i sprawić, że zdecyduje się on opuścić naszą stronę w ciągu pierwszych kilku sekund. Warto mieć to na uwadze i dbając o przyspieszenie strony, kontrolować nie tylko jej prędkość z perspektywy Page Speed Insight, ale również jej użyteczność dla przeciętnego konsumenta.
Podsumowując, przyspieszanie strony to proces dość czasochłonny, ale gwarantujący poprawę widoczności strony. Dzięki lepszej szybkości zwiększasz szansę na przyciągnięcie użytkowników i tym samym nie zostajesz w tyle za konkurencją. Oczywiście, Page Speed Insight to tylko jedno z wielu narzędzi służących optymalizacji strony. To dobry punkt wyjścia, dlatego proces przyspieszania opisaliśmy właśnie na podstawie PSI. Gdy poznasz działanie poszczególnych elementów na stronie, będziesz wiedział, na co zwracać uwagę przy wgrywaniu nowych treści. A jeśli szukasz specjalistów, którzy zadbają o szybkość Twojej witryny, to zachęcamy do kontaktu. W naszej agencji marketingowej nie brak specjalistów od projektowania stron www. Oni najlepiej wiedzą, jak zadbać o doskonałą responsywność, czytelność i atrakcyjność strony.
SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?
Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!