fbpx
 

Nowy czynnik rankingowy od Google. Co warto o nim wiedzieć?

Nowy czynnik rankingowy od Google. Co warto o nim wiedzieć?

W maju Google poinformował o planowanym wdrożeniu nowego czynnika rankingowego. Core Web Vitals, bo tak nazywa się zbiór wskaźników świadczących o wydajności strony www, to duże wsparcie dla webmasterów. Dzięki czynnikowi rankingowemu możesz jeszcze lepiej zadbać o dobrą pozycję i optymalizację strony. Sprawdź, jak to zrobić!

 

Czym jest Core Web Vitals?

Core Web Vitals to nic innego jak trzy wskaźniki, na które Google zwraca szczególną uwagę. Pierwszy to ładowanie (Largest Contentful Paint). Skupia się on na czasie, jakiego strona potrzebuje do załadowania wszystkich elementów (np. tekstów i grafik). Zaleca się, by czas ładowania nie był dłuższy niż 2,5 sekundy. To optymalne oczekiwanie na gotowość witryny według nowych zaleceń Core Web Vitals.

Drugi wskaźnik to interaktywność, czyli First Input Delay. Ten wskaźnik skupia się w dużej mierze na tym, jak szybko strona odpowiada na działanie użytkownika. Interaktywność może być mierzona na przykład podczas klikania w konkretne podstrony czy inne treści, które mogą potencjalnie zainteresować użytkownika. Szacuje się, że First Input Delay nie powinien być dłuższy niż 100 milisekund. Warto podkreślić, że interaktywność jest ściśle powiązana z wydajnością naszego serwera.

Ostatni, trzeci wskaźnik dotyczy aspektów wizualnych. Cumulative Layout Shift sprawdza, czy użytkownik może rzeczywiście kliknąć w wybrany przycisk. To ważne, ponieważ na niektórych stronach celowo stosuje się przesunięcia na przykład po to, by przekierować klienta prosto w reklamę. Google stara się walczyć z takimi zachowaniem, a jednym ze sposobów na zwalczenie go ma być właśnie Cumulative Layout Shift.

Core Web Vitals – dlaczego warto zwrócić na niego uwagę?

Czy nowy czynnik rankingowy rzeczywiście jest ważny? Czy powinniśmy zwrócić na niego uwagę przed podjęciem działań na stronie? Zdecydowanie tak! Jak pokazały ostatnie lata, Google kładzie coraz większy nacisk na doświadczenia użytkowników. Oczywiście, nie jest to jedyny element, który wpływa na pozycjonowanie i widoczność strony, z całą pewnością jednak nie możemy go ignorować. Zadbanie o  nowy wskaźnik rankingowy, odpowiednią liczbę linków oraz dobre jakościowe teksty zapewni Ci naprawdę wysoką pozycję w wyszukiwarkach.

 

Jak zadbać o dobry czynnik rankingowy?

Na początek warto przyjrzeć się grafikom na swojej stronie. Dzięki temu uniknie się przeskakiwania czy zbyt długiego ładowania poszczególnych zdjęć.

Aby nowy czynnik rankingowy działał na naszą korzyść, dobrze jest też przemyśleć sens stosowania regularnych pop-upów. W niektórych sytuacjach, np. w czasie urlopu czy wyjątkowej promocji, z pewnością są przydatne. Jednocześnie musimy mieć świadomość, że stały pop-up zasłania statyczny tekst na stronie, a to już może zostać odebrane przez Core Web VItals negatywnie. Warto więc z rozwagą podchodzić do wszelkich „udogodnień”, które nieopatrznie mogą zaszkodzić naszej stronie.

 

Jakie czynniki rankingowe wpływają na naszą stronę?

Warto wiedzieć, że choć dotąd omówiliśmy tylko czynnik Core Web Vitals, to jednak Google oferuje też kilka innych czynników wpływających na odbiór strony. Warto znać je wszystkie, by cieszyć się naprawdę dobrym odbiorem strony wśród użytkowników! Wśród innych czynników rankingowych należy wymienić między innymi:

 

Dostosowywanie do urządzeń mobilnych

 

Nie da się ukryć, że Google stawia na mobilność. Badania pokazują, że liczba osób szukających informacji, a także dokonujących zakupów na smartfonach oraz tabletach rośnie z roku na rok. I dlatego tak ważne jest, by witryny były dostosowane również do wersji mobilnej. Jak sprawdzić, czy strona www działa na smartfonach? Najlepiej użyć do tego gotowych narzędzi, takich jak Google Search Console. Po wpisaniu adresu strony, Google Search Console przygotuje dla Ciebie pełny raport. Znajdziesz tam informacje o potencjalnych błędach i elementach, które można naprawić. To cenna wiedza, dzięki której dowiesz się, czy elementy klikalne nie są zbyt blisko siebie, a także czy czcionka w wersji mobilnej jest odpowiednio duża i czytelna.

 

Zastosowanie certyfikatu SSL

 

O tym, czym dokładnie jest SSL, pisaliśmy w tym artykule. Dodamy więc tylko krótko, że SSL gwarantuje bezpieczeństwo danych użytkowników. Bez niego strona będzie kwalifikowana jako „podejrzane źródło”, co może skutecznie zniechęcać użytkowników do dalszego zapoznawania się z witryną. Bezpieczeństwo online jest kwestią priorytetową, nic dziwnego więc w tym, że konsumenci chętniej wybiorą strony o odpowiednim zabezpieczeniu. Warto o tym pamiętać!

 

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

 

To pierwsze zapewnia płynne poruszanie się po stronie i szybkie przerzucanie użytkownika do pożądanych przez niego treści. To drugie wpływa na lepsze pozycjonowanie strony i nadal jest uznawane za jeden z istotniejszych czynników rankingowych. Dlaczego? Pozyskiwanie linków zewnętrznych bywa dość czasochłonne, dlatego Google nagradza takie działania. Linkowanie zewnętrzne może być oparte o inne strony internetowe, o fora, a także o wszelkie katalogi. Możliwości jest wiele, więc warto zabiegać o to, by linki do naszej witryny pojawiały się w różnych miejscach.

Wartościowe treści

 

To kolejny element, który dla Google jest priorytetowy. Unikalne treści wzbogacone o SEO, ale przy tym konkretne i odpowiednio długie, to jeden z najlepszych sposobów na utrzymanie strony wysoko w rankingach. Warto przy tym dodawać, że niezwykle ważne jest regularne aktualizowanie strony. I dlatego zaleca się, by w miarę możliwości pamiętać o dodawaniu nowych treści. Jeśli wiesz, że nie masz na to czasu, a zależy Ci na stronie jak najbardziej dopasowanej do czynników rankingowych, przemyśl zatrudnienie copywritera.

Szybkość strony internetowej

 

Choć o szybkości wspomina nieco nowy czynnik rankingowy, to jednak o jej wadze wiadomo nie od dziś. Rosnący czas wczytywania witryny zwiększa „wskaźnik odrzuceń”. Tak nazywa się działania użytkowników, którzy po wejściu na stronę rezygnują z interakcji i opuszczają ją. Niestety, długi czas ładowania bywa główną przyczyną, dla której dana osoba może zdecydować się przejść do konkurencji. Z tego względu szybka, interaktywna strona powinna być absolutnym priorytetem.

Page Experience – kiedy pojawi się aktualizacja?

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Google, aktualizacja ma pojawić się już w 2021 roku. To ostatni moment, by zadbać o dopasowanie strony do nowych czynników rankingowych. Na szczęście poszczególne narzędzia mogą nam to ułatwić! Warto przyjrzeć się między innymi nowej zakładce w Google Search Console. „Podstawowe wskaźniki internetowe” badają dostosowanie stron do oczekiwań użytkowników. Na wskazanej podstronie możesz sprawdzić, jak prezentuje się jakość Twoich linków. Jeśli są słabej jakości, sprawdź, co zrobić, by przyspieszyć ładowanie. W tym celu warto skorzystać z narzędzia Page Speed Insight.

W przypadku zbyt długiego ładowania stron, warto zwrócić uwagę na zasoby, które mogą blokować przetwarzanie strony. Dużym obciążeniem są też grafiki w nieprawidłowych oraz w zbyt dużych rozmiarach. Jeśli nie chcesz zmieniać ich ręcznie, zastosuj jedną z wtyczek, które ułatwiają kompresję obrazów. Warto zwrócić uwagę na przykład na Imagify, Smush czy WebP Converter for Media. Dobra wtyczka zadba o optymalizację obrazów, a także o odłożenie ich ładowania poza ekranem, co też przyspiesza wyświetlanie witryny.

 

Nowy czynnik rankingowy – jakich zmian można się spodziewać?

Podsumowując – jeśli dbałeś o dotychczasowe wskaźniki rankingowe, Twoja strona raczej nie odczuje mocno zmian. Na dużą część udogodnień dla użytkowników musieliśmy zwracać uwagę już w poprzednich latach. Szybkość strony niewątpliwie będzie odgrywała kluczową rolę, dlatego warto zadbać o nią tak, by współpracowała z nowymi wskaźnikami rankingowymi. Jednocześnie należy podkreślić, że treści wciąż pozostają niezmierne ważnym elementem stron www. To dzięki nim możesz dotrzeć do większego grona użytkowników. Stosowanie fraz uwzględniających pytania konsumentów znacząco podnosi widoczność strony i sprawia, że jej pozycja w wyszukiwarkach rośnie dynamicznie. I dlatego musimy nadal zwracać uwagę na content, a nie tylko na parametry techniczne.

Warto dbać o treści, które zainteresują użytkowników. Jak to zrobić? Najlepiej  postawić na współpracę ze specjalistami od SEO oraz z copywriterami. W ten sposób Twoje teksty zostaną dopasowane zarówno do potrzeb użytkowników, jak i do robotów z wyszukiwarek. Jeśli szukasz takiego specjalisty, koniecznie zapoznaj się z naszą ofertą. Chętnie przygotujemy dla Ciebie wartościowe teksty!

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!