Czy opłaca się otworzyć sklep internetowy?

Czy opłaca się otworzyć sklep internetowy?

Gdybyśmy mieli odpowiedzieć na tytułowe pytanie w trzech słowach to powiedzielibyśmy: tak, opłaca się. Jak pokazują badania, e-commerce rośnie w siłę z roku na roku. Wystarczy wskazać, że już 62% Polaków decyduje się korzystać z zakupów online. Respondenci wśród zalet sklepów internetowych wymieniają m.in. możliwość dokonania zakupów w wybranym przez siebie momencie, nieograniczony czas na wybór produktów oraz wygodne porównywanie oferty bez konieczności wychodzenia z domu. Sprawdź inne powody, dla których naprawdę warto przemyśleć otworzenie sklepu online!

E-commerce rośnie w siłę

Pandemia jeszcze bardziej zaostrzyła konflikt między sprzedażą stacjonarną a internetową – na korzyść tej drugiej. Coraz więcej użytkowników decyduje się na dokonywanie zakupów w zaciszu własnego domu. To sprawia, że firmy muszą na nowo przyjrzeć się kanałom sprzedaży oraz ich skuteczności. Wiele osób obawia się przeniesienia sklepu do internetu z obawy przed utratą klientów. Warto jednak podkreślić, że z zakupów online korzystają już teraz bardzo różne grupy klientów, w tym seniorzy. Dobrze zaplanowana sprzedaż może więc stać się ogromną szansą dla Twojego biznesu.

 

Jakie są korzyści z prowadzenia sklepu internetowego?

Niższe koszty.

Nie da się ukryć, że prowadzenie sklepu online pozwala nieco zaoszczędzić. Zachowane finanse można przeznaczyć na przykład na dobre wsparcie marketingowe lub reklamy, dzięki czemu Twój sklep będzie mógł rozwijać się dynamicznie. Przy sprzedaży internetowej nie musisz wynajmować lokalu i opłacać pracowników stacjonarnych. Magazyn możesz tak naprawdę urządzić nawet w swoim mieszkaniu, a pakowaniem i nadawaniem wysyłek zająć się osobiście. Oczywiście, taka opcja będzie możliwa tylko w przypadku małych firm. Większe przedsiębiorstwa mogą jednak pozwolić sobie na wynajem tylko magazynu, bez konieczności inwestowania w dodatkowy lokal.

 

Lepsza komunikacja z klientem.

Wielu przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie sklepu online przy jednoczesnym uruchomieniu marketingu internetowego. Social media to świetne kanały sprzedażowo-informacyjne, które mogą przyciągnąć nowych klientów i zapewnić Ci wyższe obroty. Trzeba przyznać, że internet daje dużo możliwości do polepszenia komunikacji z klientem. Prowadzenie fanpage na Facebooku czy Instagramie ułatwi Ci przedstawienie oferty marki w ciekawy sposób, a dodatkowo zachęci do jeszcze lepszego poznania firmy.

Ważnym elementem komunikacji jest też lepsza reklama. Prowadzenie sklepu internetowego pozwala na poznanie dokładnych preferencji klientów i wykorzystanie ich do tworzenia dalszej oferty. Dodatkowo na stronie można używać również remarketingu, czyli ponownego wyświetlania użytkownikowi tych produktów, z którymi już raz zapoznał się w Twoim sklepie. Możliwości jest naprawdę sporo, dlatego warto korzystać z tych opcji.

 

Prowadzenie sklepu online jest coraz prostsze

Liczne narzędzia ułatwiające zbieranie danych do analizy, pełne wsparcie webmasterów i rozwój platform sprzedażowych sprzyjają też rozwojowi e-commerce! Warto więc dać szansę sprzedaży online, ale też podejść do niej na poważnie. Jeśli nie wiesz, jak prowadzić sprzedaż internetową, by osiągnąć sukces, skorzystaj z pomocy agencji marketingowej. Profesjonalna agencja stworzy dla Ciebie odpowiednią stronę, zadba o dobre treści sprzedażowe, przygotuje profesjonalne opisy produktów oraz wypromuje firmę poprzez social media.

Ważnym elementem, który ułatwia prowadzenie sprzedaży online jest automatyzacja. Można ją wykorzystywać zarówno bezpośrednio na stronach www, jak i w mediach społecznościowych. Automatyzacja nie tylko pozwala klientom dokonać zakupu i płatności bez Twojego udziału, ale też przyspiesza proces przekazywania paczki do kuriera. To ważne, ponieważ użytkownicy zakupów sieciowych są przyzwyczajeni do szybkiego tempa wysyłki i z pewnością chętniej wybiorą firmę, która zapewni im dostarczenie towaru w 24 do 48 godzin. Dzięki automatyzacji będzie to jak najbardziej możliwe!

Promocja sklepu online daje wiele możliwości

W przypadku klasycznej reklamy napotykasz na wiele ograniczeń. Musisz znaleźć billboard, na którym zawiśnie reklama, a potem upewnić się, będzie on wystarczająco widoczny. Tymczasem w sieci możesz zadbać o to, by zawsze być na pierwszym miejscu. Reklamy Ad Words umożliwią Twojemu sklepowi internetowemu wyświetlenie się w pierwszych wynikach wyszukiwani w Google. Z kolei dzięki rozmaitym opcjom promowania stron na Facebooku, możesz zadbać o ścisłe dopasowanie grona użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą. W ten sposób reklama na Facebooku czy Instagramie może przynieść wymierne korzyści.

Reklamy sklepu internetowego są bardzo skuteczne m.in. dlatego, że można prowadzić je jednocześnie wieloma kanałami. Przykładowo, na Facebooku możesz zająć się sprzedażą bezpośrednią i prezentowaniem produktów w bardzo atrakcyjnych formatach, np. filmach czy karuzelach. Z kolei na Instagramie, który jest uznawany za nieco mniej biznesowe konto, warto pokazać produkty od „codziennej strony”. Jak? Na przykład poprzez reposty użytkowników, którzy na co dzień z nich korzystają. Jeszcze inną opcją promocji sklepu internetowego może być blog. Przyda się do opisu produktów, pokazania transparentności marki, dnia z życia firmy czy po prostu aktualności.

W promocji sklepu internetowego można też wykorzystać darmowe narzędzia, do jakich zalicza się newslettery. Dzięki nim możesz informować o nowościach, uzupełnieniu oferty, specjalnych promocjach i innych wydarzeniach. Warto korzystać z tej opcji, tym bardziej, że mailing to kolejny kanał służący do komunikacji z klientem.

Sklepy internetowe mogą korzystać też z innych opcji promocji. Przykładowo, dużą popularnością cieszy się też influencer marketing, czyli współpraca z wpływowymi osobistościami, np. blogerami czy youtuberami, którzy w zamian za określoną kwotę zdecydują się zareklamować produkty z Twojej oferty.

Jak prowadzić sklep internetowy, by cieszyć się dużą sprzedażą?

 

Zadbaj o dobrą stronę internetową.

Błędne przekierowania, zbyt długie ładowanie podstron, znikanie produktów z koszyka czy problem z zakupem danego produktu może skutecznie zniechęcić użytkownika do dalszego korzystania z Twojej oferty. Podstawą każdego sklepu internetowego powinna być profesjonalna, responsywna strona internetowa, która będzie jednocześnie zautomatyzowana i prosta w obsłudze. To ważne, ponieważ drobne błędy, takie jak na przykład zbyt długie ładowanie się stron, prowadzi do zniecierpliwienia i opuszczenia witryny.

 

Postaw na kreatywny marketing

Twój potencjalny klient jest atakowany dziennie przynajmniej kilkunastoma ofertami. Aby przyciągnąć jego uwagę, potrzeba spójnej, ale i oryginalnej komunikacji, która będzie kojarzona z Twoją marką. Na marketingu w mediach społecznościowych zdecydowanie nie warto oszczędzać. To właśnie on może stać się najważniejszym kanałem sprzedażowym!

Pozostawaj otwarty na pytania klientów.

Tak jak w sklepie stacjonarnym, tak i w tym online możesz spodziewać się pytań od klientów. To ważne, by odpowiadać na nie w miarę szybko. Dlatego jeśli wiesz, że nie będziesz miał czasu na śledzenie mediów społecznościowych oraz na odpisywanie na wiadomości i komentarze, zatrudnij specjalistę, który przejmie to zadanie. Sklep-widmo, w którym kontakt z klientem praktycznie nie istnieje, nie ma zbyt wielkich szans na sukces. To ważne, by reagować na potrzeby klientów natychmiast, niezależnie od tego, czy dotyczą one pytań o reklamację, zwrot produktu czy może o opisanie różnic między poszczególnymi produktami.

 

Zadbaj o szybką dostawę towaru

Choć bezpośrednie usługi kurierskie nie są do końca zależne od Ciebie (chyba, że dostarczasz paczki osobiście), to jednak warto rozeznać się w temacie. Dzięki temu będziesz mógł wybrać opcję, która będzie najbardziej satysfakcjonująca dla klientów. Dobrze jest też współpracować z różnymi dostawcami, by klienci mieli możliwość wyboru opcji dostawy. Dzięki temu zakupy będą dla nich jeszcze prostsze i przyjemniejsze. Oczywiście, pamiętaj o tym, że klient od momentu wydania paczki nie powinien być pozostawiony sam sobie. Zaopiekuj się nim. Kilka dni po odebraniu paczki wyślij do użytkownika maila z prośbą o ocenę produktu. Możesz również zachęcić go do śledzenia mediów społecznościowych albo do zapisania się do newslettera. Postaraj się utrzymać kontakt z osobą, która już raz dokonała zakupów w Twoim sklepie. Być może powróci do niego za jakiś czas.

I przede wszystkim – nie bój się! Internet dostarcza naprawdę wielu narzędzi, dzięki którym prowadzenie sklepu internetowego może być przyjemne i proste. Warto poświęcić trochę czasu na dobre przygotowanie się do sprzedaży – w tym celu skorzystaj z usług agencji marketingowej. Specjaliści podpowiedzą Ci, na co szczególnie należy zwrócić uwagę.

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!