fbpx
 

Google nie widzi Twojej strony? Sprawdź, dlaczego tak się dzieje!

Google nie widzi Twojej strony? Sprawdź, dlaczego tak się dzieje!

Spadek pozycji strony w Google jest dla wielu osób niepokojący. I nic w tym dziwnego, w końcu każdemu zależy na jak najlepszej widoczności biznesu online, prawda? Chwilowe wahania pozycji  nie są niczym poważnym i mogą mieć związek z sezonową popularnością hasła, które przyciąga użytkowników na stronę. Jeśli jednak Twoja witryna wyraźnie spadła w Google i po kilku tygodniach nie wróciła na poprzednią pozycję, to czas poszukać przyczyny tego stanu. Sprawdź, dlaczego Google nie widzi Twojej strony!

Strona www nie jest zaindeksowana

Indeksowanie to dodanie witryny do bazy danych Google; taki proces ułatwia późniejsze odszukanie strony przy pomocy wyszukiwarki. Aby indeksowanie przebiegało prawidłowo, roboty Google muszą sprawdzić poprawność witryny. W tym celu przeglądają m.in. tytuł, treść, atrybuty alt obrazów czy linkowanie wewnętrzne. Warto wiedzieć, że Google przeprowadza indeksowanie stron na bieżąco, może jednak zdarzyć się tak, że z jakiegoś powodu strona nie zostanie zauważona. Ponadto trzeba liczyć się z tym, że proces indeksacji może przebiegać dłużej na nowopowstałych stronach. Dobra wiadomość jest taka, że możesz sam upomnieć się o przeprowadzenie indeksacji swojej witryny. W jaki sposób? Najlepiej zrobić to poprzez Google Search Console, czyli darmowe narzędzie od Google.  W GSC można zgłosić prośbę o ponowne indeksowanie strony, co ułatwi wyszukiwarce odnalezienie poszczególnej witryny.

Meta-tag „noindex” na stronach www

Zastosowanie tagu „noindex” uniemożliwia Google prawidłowe zaindeksowanie strony. Skutkiem tego będzie wykluczenie witryny z wyszukiwarek. Taka opcja jest przydatna w sytuacji, gdy mierzysz konwersję np. strony z zapisem do newsletterów i nie chcesz, by była standardowo wyświetlana w wyszukiwarce Google. To jeden z kilku wyjątków, gdy tag „noindex” rzeczywiście się przydaje; poza tym jednak może zaszkodzić, a nie pomóc. Jeśli witryna z jakiegoś powodu nie może zaindeksować się prawidłowo, sprawdź, czy na danej podstronie nie ma meta tagu „noindex,follow”. Jeśli istnieje, to należy go usunąć.

Na stronie www nie ma treści

Wydawałoby się, że ten problem będzie coraz rzadziej spotykany, tymczasem to nieprawda. Nadal wielu właścicieli stron nie decyduje się na inwestowanie w jakościowe treści oraz aktualizowanie strony. W efekcie część witryn opiera się tylko o jedną, statyczną stronę z kilkoma zamieszczonymi na niej zdaniami. W taki sposób naprawdę trudno zadbać o odpowiednie pozycjonowanie i widoczność strony w Google. Jak to naprawić? Najlepiej popracować nad słowami kluczowymi, które będą współgrały z tematyką Twojej strony. Wykorzystaj je do tworzenia wartościowych treści na blogu lub do zapełnienia tekstami podstron. Jeśli nie jesteś w stanie zadbać o copywriting samodzielnie, zatrudnij do tego specjalistę SEO z agencji marketingowej.

W sklepach online warto zwrócić uwagę na jakościowe opisy produktów. Unikaj duplikowania treści i przeklejania identycznych opisów z różnych stron oferujących ten sam towar. Zamiast tego zadbaj o unikalne teksty wzbogacone o słowa kluczowe. Roboty Google docenią Twoją pracę i poprawią pozycjonowanie strony.

Regularnie publikujesz nowe treści, a mimo to strona i tak nie jest widoczna w wyszukiwarkach? Sprawdź, czy dany tekst został zoptymalizowany pod wyszukiwarki. Zaleca się, by słowo kluczowe zawrzeć w kilku miejscach. Najlepiej zacząć od URL witryny (jeśli posiadasz stronę na WordPressie, możesz dowolnie edytować URL przed publikacją tekstu), a później od nagłówków H1, H2 oraz H3. To właśnie te miejsca zapewnią najlepszą skuteczność słowom kluczowym. To jednak nie wszystko ; tekst powinien być też odpowiednio długi. Zaleca się, by w treści pojawiło się minimum 300 słów; optymalna długość to nawet 1200-1500 słów w artykule. To dużo, ale pamiętaj, że nie musisz pisać tekstów osobiście. Możesz skorzystać z pomocy doświadczonego SEO copywritera, który zadba o lepszą widoczność Twojej strony w Google.

Brak certyfikatu SSL – słaba widoczność strony

O znaczeniu certyfikatów SSL pisaliśmy więcej w TYM artykule. Warto więc przypomnieć, że certyfikat SSL może mieć naprawdę duże znaczenie dla odpowiedniej widoczności witryny. Liczne testy pokazały, że strony z przedrostkiem https są doceniane za zabezpieczenia, a tym samym bardziej widoczne w wyszukiwarkach Google.

Od dawna nie przeprowadziłeś audytu witryny

Twoja strona stopniowo traciła pozycję, a potem zniknęła z wyszukiwarek? Prawdopodobnie zaniedbałeś jej aktualizację i zapomniałeś o kontrolowaniu konkurencji. Czas przeprowadzić audyt strony! Polega on na dokładnym sprawdzeniu witryny pod względem dopasowania do SEO, bezpieczeństwa, prędkości ładowania oraz odpowiedniego wyświetlania na smartfonach. Audyt strony można zamówić bezpośrednio w agencji marketingowej. Możesz również skorzystać z bezpłatnych narzędzi, które pozwolą Ci wykryć nieprawidłowe elementy na stronie. Do tego ponownie polecamy Google Search Console oraz Page Speed Insight.

Jeśli chcesz dbać o wysoką pozycję strony w wyszukiwarkach, musisz pamiętać o regularnym śledzeniu konkurencji. Trudno walczyć z popularnością witryn, które wyróżniają się odpowiednim zapleczem SEO, dbałością o bezpieczeństwo, reklamy i prędkość ładowania. Warto uczyć się od lepszych i prowadzić biznes w taki sposób, by nie pozostawać w tyle.

Strona została zbanowana przez Google

Ban to krótko mówiąc kara, którą Google może przydzielić Twojej stronie na kilka lub kilkanaście miesięcy. W efekcie pozycja witryny spadnie w wyszukiwarkach, a odnalezienie treści nie będzie możliwe nawet jeśli zadbasz o zoptymalizowanie strony. Na ban trzeba sobie „zasłużyć” – najczęściej poprzez tworzenie duplikatów (kopiowanie treści) czy stosowanie black hat seo. Tak nazywa się ogólnie praktyki służące szybkiej poprawie widoczności strony przy jednoczesnym stosowaniu nieuczciwych rozwiązań. Zalicza się do nich m.in. „cloaking”, czyli stosowanie ukrytej treści na stronie. Za „cloaking” uznaje się chociażby dodawanie białych napisów na białym tle – w takim tekście można bez problemu ukryć słowa kluczowe, a jednocześnie sprawić, by treść pozostała niewidoczna dla użytkowników. Warto mieć świadomość, że roboty Google szybko wychwytują „cloaking” i mogą banować strony stosujące to rozwiązanie.

Za niebezpieczną praktykę uznaje się również system wymiany linków na dużą skalę. Jeśli linki do Twojej strony pojawiły się nagle w wielu artykułach sponsorowanych, a także zacząłeś stosować regularną wymianę linków z inną witryną, to istnieje szansa, że otrzymasz bana od Google. Linkowanie pomaga podnieść widoczność strony, ale należy stosować je z rozwagą i zgodnie z zasadami przyjętymi przez Google. Przez oszustwo i chęć szybkiego wzbogacenia się można paradoksalnie więcej stracić niż zyskać.

Twoja strona ładuje się zbyt długo

Długi czas oczekiwania na załadowanie się strony może sprawić, że indeksacja treści przestanie działać. Warto mieć to na uwadze, tym bardziej, że prędkość strony ma też olbrzymie znaczenie
dla użytkowników. Na wolniejsze ładowanie się witryny wpływ ma m.in. słaby serwer oraz stosowanie grafik o dużej rozdzielczości. Z tym drugim można poradzić sobie dzięki zastosowaniu odpowiednich wtyczek zapewniających kompresję obrazów. W przypadku problemów ze słabym hostingiem warto po prostu rozważyć zmianę dostawcy serwera – duża liczba odsłon może znacząco obciążyć słaby serwer i doprowadzić do jego niewydolności.

Na widoczność strony w Google wpływa naprawdę wiele czynników, a przeanalizowanie ich wszystkich bywa czasochłonne. Warto zlecić do zadanie webmasterom z agencji marketingowej. Solidny audyt strony wykryje problemy towarzyszące Twojej witrynie i pozwoli na zaplanowanie działań, dzięki którym zaczniesz być bardziej widoczny. Pamiętaj jednak, by audyt zlecać wyłącznie profesjonalnym firmom stosującym praktyki punktowane przez Google. Wystrzegaj się marek działający z zasadami black hat seo – to może Ci bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Podniesienie widoczności strony w Google może potrwać nawet kilka miesięcy, ale solidnie wykonana praca przyniesie lepsze efekty. Pamiętaj też o tym, że widoczność strony może się zmieniać w kolejnych miesiącach wraz z wprowadzaniem przez Google nowych zasad. Mowa tu m.in. o nowym czynniku rankingowym od Google, który ma zostać wdrożony już w tym roku. I dlatego warto regularnie korzystać ze wsparcia agencji marketingowej, która zadba o kompleksową kontrolę Twojej strony www i zaktualizowanie jej do nowych wymagań. Jeśli planujesz zwiększyć widoczność witryny, skontaktuj się z nami jeszcze dziś. Przeprowadzimy odpowiedni audyt i zadbamy o naprawdę błędów na Twojej stronie czy w sklepie internetowym!

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!