Czym jest content marketing i jak robić go dobrze?

Czym jest content marketing i jak robić go dobrze?

Jeśli interesujecie się social mediami, z pewnością przynajmniej raz zetknęliście się z pojęciem „content marketingu”. Inaczej mówiąc, to po prostu strategia, którą wykorzystuje się, by pozyskać klientów. Kluczem dla content marketingu ma być tworzenie wartościowych treści, które zachęcą potencjalnych odbiorców i sprawią, że zostaną oni z nami na dłużej. Ta strategia bywa stawiana w opozycji do SEO, która przede wszystkim kładzie nacisk na ilość, a nie na jakość. A czym dokładnie jest content marketing i jak go prowadzić, żeby przynosił efekty?

Zainteresowanie odbiorców w praktyce

Content marketing może przyjmować różne formy. W dużej mierze są one zależne od tego, co może zainteresować naszych odbiorców. Twórcy bardzo często sięgają po formy poradnikowe, które niosą określoną wiedzę i mają wartość dla klienta. Są to więc na przykład artykuły eksperckie, poradniki, e-booki czy infografiki, często przygotowywane we współpracy ze sponsorem (na przykład u blogerów/ vlogerów).

Content marketing ma tę przewagę nad SEO, że niesie faktyczną dawkę wiedzy i jest czymś, co odbiorca może wykorzystać w praktyce. W efekcie dany materiał często „promuje się sam”, dzięki udostępnieniom i poleceniom odbiorców. W ten sposób twój content i tak pozycjonuje się wysoko w Google, ponieważ jest często wyszukiwany przez innych.

Niebezpieczeństwo: za dużo contentu?

Do tego momentu content marketing brzmi jak rozwiązanie idealne, ale tak nie jest. Dlaczego wielu twórcom – mimo ogromnego zaangażowania – nie udaje się wypromować świetnie przygotowanej strategii? Właśnie dlatego, że zbyt bardzo skupiają się na części „contentowej” i… zapominają o marketingu. Należy pamiętać o tym, że celem stworzenia materiału ma być promowanie marki. I jakkolwiek merytoryczna wiedza i dobry przekaz są ważne, to jednak bez części reklamowej możemy nie osiągnąć pożądanego efektu.

Kiedy praca nie przynosi efektów

Niektórzy twórcy są zniechęceni przez to, że napracują się nad contentem, a nie widzą efektów. Problemem jest tu często brak odpowiedniej strategii. Nie bez powodu mówi się, że jeśli twój content jest dla każdego, to tak naprawdę jest dla nikogo. Przed zaplanowaniem działań warto zrobić porządną strategię, która pozwoli ci określić, kim jest odbiorca i czego oczekuje.

Co osiągasz dzięki content marketingowi?

Dobra strategia pozwoli ci zaangażować odbiorców, co z kolei będzie wiązało się z dalszymi dystrybuowaniem twoich treści. Oczywiście ważnym elementem tego procesu jest budżet przeznaczony na reklamę. Aby klienci mogli rozprzestrzeniać treści, trzeba najpierw do nich dotrzeć.  Tu też potrzebne jest regularne publikowanie. Jednorazowa akcja z wykorzystaniem content marketingu nie wystarczy. Jeśli pozostałe prezentowane przez ciebie treści będą typowymi „zapychaczami”, odbiorcy poszukają czegoś wartościowego u konkurencji. Warto o tym pamiętać i zaplanować strategię tak, by działała długofalowo, a nie jednorazowo.

Dobrze zaplanowany content marketing zwiększa też twoją wiarygodność. Duże znaczenie ma też to, czym zajmujesz się i co możesz zaoferować swoim klientom. Zakładając, że np. sprzedajesz kursy w Internecie, powinieneś dodatkowo pokazać, że posiadasz wiedzę specjalistyczną i możesz nią pomóc innym osobom. Sama sprzedaż nie wystarczy, dopóki nie zaprezentujesz się na tyle wiarygodnie, by inni zdecydowali się zaufać twojej ofercie.

Wizualność ma znaczenie

Dobrze zaplanowany content marketing powinien mieć też porządne zaplecze wizualne. Większość osób jest wzrokowcami, więc warto zapewnić im odpowiednie infografiki czy inne treści graficzne, które pozwolą na lepsze przyswojenie tekstu. Zarazem stanie się on bardziej atrakcyjny, a to sprawi, że nawet osoby spoza grona twoich potencjalnych odbiorców mogą zainteresować się danym tematem.

Podsumowanie

Content marketing wciąż działa z dużą siłą, ale trzeba obchodzić się z nim ostrożnie. Przed zaplanowaniem działania trzeba stworzyć całą strategię, która uwzględni oczekiwania odbiorców oraz zapewni ci materiały, dzięki którym można działać długofalowo. Nie zapominaj też o odpowiednim rozdziale między „content” i „marketingiem” – w końcu na dobrą strategię składają się obie te rzeczy.

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!