Polskie bizneswoman – kobiety w branży e-commerce

Polskie bizneswoman – kobiety w branży e-commerce

Sklepy internetowe podbijają serca konsumentów, a prowadzenie własnej firmy już od kilkudziesięciu lat nie jest wyłącznie męską domeną. E-commerce to model biznesowy, który obecnie rozwija się w zawrotnym tempie. Moda na internetowe centra handlowe nie ominęła też Polski – badania wskazują, że już około 30 tys. sklepów internetowych zostało zarejestrowanych na naszym rodzimym rynku, a liczba ta ciągle rośnie.

Szczególną szansę w świecie sklepów internetowych mają panie – nie bez przyczyny Polki zostały nazwane najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Europie. Szacuje się, że prawie połowa polskich sklepów internetowych jest zarządzana przez płeć piękną. Dlaczego warto zainteresować się tą dziedziną prowadzenia biznesu?

E-commerce – kopalnia niezależności

Wielu właścicieli (i właścicielek) sklepów internetowych, za jeden z najważniejszych walorów tego modelu biznesowego, uznaje swobodę działania. Będąc szefem e-commerce,  jesteśmy sobie sami sterem i okrętem, co z jednej strony można uznać za świetną okazję, z drugiej natomiast – wiąże się z tym kilka niedogodności. Ogromną zaletą jest możliwość stworzenia własnego biznesu od podstaw, bez konieczności posiadania skomplikowanej wiedzy i funduszy. Obecnie istnieje sporo narzędzi, które znacznie upraszają proces zakładania sklepów internetowych i późniejszego zarządzania zamówieniami. Aby rozpocząć działalność internetową, nie potrzebujemy też imponujących nakładów finansowych, ponieważ automatycznie wykreślamy konieczność stworzenia i utrzymania fizycznej siedziby. Wiele osób prowadzących biznesy w sieci, tworzy magazynu produktów we własnym domu i to właśnie mieszkanie jest ich głównym centrum zarządzania. Z drugiej strony pamiętajmy – własny biznes to nie tylko praca z poziomu łóżka. Musimy liczyć się, że początkowo konieczne będzie rozpoznanie rynku, konkurencji, sięgnięcie po właściwe środki reklamy. Wiele osób na tym etapie przeżywa stresujące momenty. Co więcej, prowadząc biznes w formie zdalnej, często zatracamy granicę zwaną work-life balance – pamiętajmy jednak, że wszystkie te kwestie prędzej czy później dotrą się, przychodząc wraz z doświadczeniem i wzrostem poziomu organizacji. Dlatego nie wahajmy się spróbować – w końcu stworzenie czegoś własnego od podstaw, to jedna z największych nagród, jaka może nas czekać.

Kobiece branże internetowe

Szacuje się, że mężczyźni wybierają najczęściej obszary techniczne, takie jak sklepy oferujące elektronikę, czy narzędzia. Panie natomiast sięgają zazwyczaj po tematy bardziej bliskie ich sercu, związane z macierzyństwem, czy urodą. Dlaczego? Ponieważ wybierając branże, która opiera się na własnych potrzebach (moda, uroda), czy potrzebach najbliższych, doskonale znają oczekiwania grupy potencjalnych klientów, a tym samym potrafią prawidłowo dobrać asortyment i sposób komunikacji z konsumentami. Badania wskazują, że jednymi z najczęściej kupowanych w internecie produktów są ubrania i kosmetyki, nic więc dziwnego, że wiele kobiet potrafi świetnie odnaleźć się w tych obszarach, posiadając odpowiednie zaplecze teoretyczne i doświadczenie.

Przewaga kobiet na rynku e-commerce

Choć może zabrzmieć to, jak generalizowanie, to konkretne cechy charakteru, występujące częściej u kobiet, mają duży wpływ na sukces internetowych biznesów. Przede wszystkim, większość pań potrafi spojrzeć na własną firmę szerzej – nie tylko przez pryzmat specyfikacji produktów, ale też uwzględniając szeroko pojętą komunikację z klientami. Wykazują więcej empatii i troskliwości o konsumentów, tym samym zjednując sobie coraz szersze grupy osób. Dodatkowo cechuje je cierpliwość, co zwłaszcza podczas rozpoczynania przygody w e-commerce jest cenioną zaletą. Znaczna część asortymentu jest przygotowana przez kobiety, dla kobiet – pań kupujących za pośrednictwem kanałów elektronicznych jest już tyle samo, co mężczyzn, a jednym z czynników determinujących chęć zaopatrzenia się w dany produktów jest reklama i wiadomości publikowane w mediach społecznościowych. Polki zwracają też szczególną uwagę na stronę wizualną – logo, grafiki, ale również zdjęcia produktowe, a jak wskazuje doświadczenie – kobiety zarządzające sklepami internetowymi starają się zadbać o wygląd każdego aspektu internetowego biznesu.

Kobiety w e-commerce? To już codzienność! Jeśli więc masz świetny pomysł, plan i chcesz rozwijać swój własny biznes – internet to doskonałe miejsce do rozpoczęcia działalności.

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!