Skuteczne wezwanie do działania, czyli jakie?

design strony www

Skuteczne wezwanie do działania, czyli jakie?

Podstawą wszystkich działań marketingowych jest przekonanie potencjalnych odbiorców do zaangażowania się w proces zakupu produktów lub usług oferowanych przez markę. Skutecznym sposobem oddziaływania na potencjalnych klientów jest Call To Action – wezwanie do działania, które prowadzi do podjęcia przez nich pożądanej przez firmę akcji. By jednak CTA zamieniało ruch na stronie w realne zyski, musi być odpowiednio zoptymalizowane. Jak wzywać do działania, by kampania nie okazała się porażką? 

 

Wielkość ma znaczenie 

Zajmujący pół strony www przycisk nie jest najlepszym pomysłem, podobnie jednak jak drobny button, którego odwiedzający może nawet nie dostrzec. Wezwanie do działania powinno być na tyle spore, by przykuwać uwagę, a jednocześnie współgrać z pozostałymi elementami graficznymi i tekstem, nie przytłaczając ich swoim rozmiarem.

Intuicyjne rozmieszczenie

Ważne, by CTA znajdowało się w dobrze widocznym i odpowiednio wyeksponowanym miejscu. W przypadku tradycyjnych stron WWW skutecznie działają zwłaszcza CTA umieszczone z prawej strony, ponieważ to właśnie tam kierują swój wzrok osoby czytające stronę od lewej krawędzi. Na stronach typu landing page lepszym rozwiązaniem są z kolei wycentrowane wezwania do działania.

Dopasowana kolorystyka 

O widoczności CTA decyduje nie tylko jego umiejscowienie, ale również kolorystyka. Choć trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź, które kolory najlepiej sprawdzają się w przypadku wzywających do działania przycisków, jedno jest pewne – powinny być to barwy kontrastujące z tłem strony. Dzięki temu odbiorca będzie od razu wiedział, w które miejsce ma kliknąć.

Treściwy komunikat

Oprócz umiejscowienia i wyglądu przycisku istotna jest również jego treść. Ważne, by sformułowany przekaz był zwięzły i konkretny, a jego odbiorca wiedział dokładnie, co nastąpi po kliknięciu w przycisk. Najczęściej CTA zamykają się w trzech słowach zawierających czasownik i mogą brzmieć na przykład tak – Sprawdź naszą ofertę, Dołącz do nas, Dodaj do koszyka. By wzmocnić działanie przekazu, można do niego dodać słowa takie jak już, teraz czy dziś, które nadadzą mu tymczasowego i pilnego charakteru.

Przetestowane działanie

By mieć pewność, że skonstruowane wezwanie do działania jest skuteczne, należy poddawać je testom. Zwykle są to testy A/B, polegające na badaniu różnych wariantów danej funkcjonalności. Dzięki nim możliwe jest wprowadzanie udoskonaleń, które znajdą przełożenie na zwiększenie konwersji na stronie WWW.