fbpx
 

Audyt treści na stronie www – dlaczego warto go zrobić?

Audyt treści na stronie www – dlaczego warto go zrobić?

Audyt treści to nic innego jak sprawdzenie tekstów, które pojawiają się na danej witrynie. Warto od czasu do czasu zrobić sobie taki audyt lub zlecić go profesjonalistom. Dlaczego? Ponieważ dzięki temu spojrzysz świeższym okiem na teksty, wyłapiesz luki, które należy uzupełnić i zadbasz o jeszcze lepsze pozycjonowanie. Sprawdź, co warto wiedzieć o audycie treści na stronach www!

Dlaczego warto wykonać audyt treści?

Audyt pozwala wyłapać błędy, które mogą wpływać na gorszą optymalizację Twojej witryny. Podczas szczegółowej analizy sprawdzisz częstotliwość publikacji tekstów, a także ich długość. To ma duże znaczenie dla prawidłowego pozycjonowania. Zaleca się, by publikacje wstawiać regularnie, np. 1-2 razy w tygodniu. Utrzymywanie takiej regularności przez co najmniej 3 miesiące przyniesie efekty w postaci lepszej widoczności strony.

Pamiętaj, że częstotliwość publikacji powinna być zależna od tego, jak długo istnieje Twoja strona. Świeżo powstałe witryny powinny dbać o częstsze dodawanie nowych treści, ponieważ to też pozwoli na zbudowanie wewnętrznego linkowania. Jeśli Twoja strona istnieje już natomiast od wielu lat, to dodawanie treści nieco rzadziej jest jak najbardziej dozwolone. Warto jednak przede wszystkim pamiętać o utrzymywaniu regularności.

Dzięki audytowi treści na stronie www dowiesz się, które treści przynoszą najwięcej wyświetleń i odbiorców. To ważna informacja, oznaczająca, że dany tekst został dobrze dopasowany nie tylko pod zasady optymalizacji, ale też przede wszystkim pod oczekiwania odbiorców. Pamiętajmy, że w pierwszej kolejności powinniśmy zawsze brać pod uwagę sposób myślenia użytkowników. Formułując słowa kluczowe, zwracaj przede wszystkim uwagę na to, czego poszukują konsumenci. Dzięki temu Twoje teksty mają szansę rzeczywiście wyróżnić się wśród innych i zdobyć dużą popularność.

Podczas audytu weryfikuje się również styl tekstów. Nie każdy twórca zwraca na to uwagę, a powinien. Język polski nieco utrudnia to zadanie – mamy stosunkowo niewiele słów jednosylabowych, dlatego nasze zdania stają się automatycznie dłuższe. Pamiętaj jednak o tym przy audycie i postaraj się spojrzeć na tekst z perspektywy odbiorcy. To ważne, by treści były pisane językiem przystępnym i zrozumiałym dla wszystkich. Stawiaj na krótkie zdania, wyraźne komunikaty i odpowiedni podział tekstu.

Jak przeprowadzić audyt tekstów?

Na początek warto przyjrzeć się działaniom konkurencji. Czasem wyjście poza schematyczne działania może być odświeżające. Podglądanie działań konkurencji może przebiegać w różny sposób; w przypadku firm, które działają przede wszystkim lokalnie, warto sporządzić listę 4-5 podobnych przedsiębiorstw w okolicy, a następnie przygotować raport z ich działalności. Jakie teksty tworzą? Jak często publikują? Czy dbają o zasady SEO? Czy teksty są dobrej jakości? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci ustalić, w jakim miejscu Ty jesteś w internetowym rankingu firm. Dzięki temu wyłapiesz też nieprawidłowości na swojej stronie i będziesz od razu wiedział, co warto wdrożyć w nowym planie działania.

Przy okazji warto też przyjrzeć się temu, jakie frazy stosuje konkurencja do pozycjonowania. Czasem warto podpatrzeć, czy nie brakuje u Ciebie czegoś podobnego. Z drugiej strony – na podstawie tych fraz możesz zacząć tworzyć własne, które będą przyciągać użytkowników zainteresowanych tematem.

Podczas przeprowadzenia audytu należy też koniecznie przyjrzeć się bardziej technicznym aspektom, takim jak np. tworzeniu linków. Linkowanie to jeden ze skutecznych sposobów na podniesienie pozycjonowania strony – i dlatego nie warto go pomijać! Pamiętaj, że wyróżniamy zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Ten pierwszy typ z łatwością można zawrzeć w swoich tekstach. Wystarczy linkować propozycje poprzednich postów czy odpowiedzi na inne pytania, które mogą interesować czytelników.

Zaktualizuj odbiorców strony

Jeśli ostatni audyt treści robiłeś kilka lat temu lub na początku swojej działalności, prawdopodobnie sporo przez ten czas się zmieniło. Sprawdź, kto aktualnie odwiedza Twoją stronę i jakich urządzeń do tego używa. Użytkownicy internetu coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, a rzadziej z komputerów stacjonarnych i laptopów. W praktyce oznacza to, że strony www muszą być bardziej responsywne, a same teksty dopasowane do urządzeń mobilnych pod kątem technicznym. Pamiętaj o tym przy wyborze szablonu dla Twojej witryny. Tekst powinien mieć odpowiednio dużą czcionkę, ale jednocześnie musi dopasowywać się do szerokości ekranu danego smartfona czy tabletu. Dzięki temu użytkownicy będą mogli zapoznać się z Twoimi tekstami bez konieczności logowania się do komputera.

Zadbaj o meta dane

Meta title oraz meta description to fragmenty opisu strony, które pojawiają się w wyszukiwarce. Warto wiedzieć, że można je dowolnie modyfikować, by dzięki temu przedstawić odbiorcy skrót konkretnej treści i zaprosić go do odwiedzenia witryny. Jeśli jeszcze nie zrobiłeś meta opisów, koniecznie uwzględnij to w audycie jako rzecz do poprawy. Przygotowanie meta danych naprawdę nie jest trudne i można spokojnie użyć do tego np. darmowych narzędzi udostępnianych przez WordPress. Dobrym przykładem jest wtyczka Yoast SEO. To bardzo proste narzędzie do optymalizacji treści.

Pozbądź się kanibalizacji treści

Kanibalizacja treści to powielanie tekstów na stronie internetowej. Co ważne, kanibalizacja może przybierać różne formy. Z jednej strony często dotyczy przekopiowywania np. opisów produktów, z drugiej – może wiązać się z pisaniem bardzo podobnych tekstów na bazie tych samych słów kluczowych. Przy audycie treści warto zwrócić dużą uwagę zwłaszcza na tę drugą kwestię. Jeśli na Twoim blogu pojawiają się praktycznie te same treści, które zawarto w opisach kategorii, istnieje szansa, że roboty przestaną indeksować stronę, na której Ci zależy (czyli najpewniej podstronę sklepu), a zaczną prowadzić do bloga. W takim przypadku możesz paradoksalnie zmniejszyć zainteresowanie produktem. Używaj więc słów kluczowych z rozwagą i nie zapominaj, że treści powinny być zawsze unikalne i świeże, by zapewniały odpowiednio wysokie pozycjonowanie.

Wyeliminuj przestarzałe treści

Jeśli dawno nie aktualizowałeś swojego bloga czy podstron, prawdopodobnie znajduje się na nim sporo przestarzałych treści. Nie musisz ich wszystkich usuwać – wystarczy, że nieaktualne fragmenty zaktualizujesz o bieżące informacje. Dodatkowo przyjrzyj się też temu, czy w starszych tekstach stosowałeś zasady SEO. Jeśli nie, to warto to nadrobić i zmodyfikować lekko treści tak, by dopasowały się do bieżących potrzeb użytkowników.

Stosuj nagłówki H1-H3

To kolejna rzecz, której należy przyjrzeć się podczas robienia audytu treści. Stosowanie nagłówków pozytywnie wpływa na pozycjonowanie, dlatego warto uzupełnić wszystkie teksty o odpowiednią liczbę nagłówków. To świetny sposób na naturalne przemycenie słów kluczowych i zapytań stosowanych przez użytkowników. Pamiętaj jednak o kilku zasadach; nagłówek H1, uznawany za najistotniejszy, powinieneś stosować tylko raz na jednej podstronie. Zadbaj więc o to, by był rzeczywiście dobrze dopasowany do zasad SEO i zawierał najważniejsze słowo kluczowe. Kolejne nagłówki, np. H2 oraz H3 mogą wprowadzać czytelników do kolejnych zagadnień artykułu. Pamiętaj jednak, by frazy wprowadzać naturalnie oraz by znajdująca się pod nimi treść rzeczywiście odpowiadała na zadane pytanie. To ważne z perspektywy czytelnika – dzięki temu nie tworzysz wrażenie, że tekst jest napisany pod roboty.

Audyt treści – podsumowanie

Przeprowadzenie audytu treści jest świetnym punktem wyjścia dla wszystkich osób, które mają wrażenie, że utknęły w martwym punkcie i potrzebują na nowo przyjrzeć się treściom na stronie www. Dzięki audytowi możesz spojrzeć na swoją dotychczasową działalność świeżym okiem i zastanowić się, co należy zmienić, a co idzie w dobrym kierunku. Pamiętaj, że nie musisz przeprowadzać audytu sam. To czasochłonne zajęcie, które nierzadko wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi. Z tego względu zalecamy, by zorganizowanie audytu zlecić agencji marketingowej. Nasza agencja zajmuje się podobnymi działaniami – jeśli chcesz, by Twoja strona zaczęła docierać do większej liczby użytkowników, skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie niezbędny raport, dzięki któremu dowiesz się, co warto poprawić. Dodatkowo możemy pomóc Ci dopracować elementy strony niezwiązane z tekstem – mowa tu na przykład o responsywnym szablonie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszamy do kontaktu. Chętnie przedstawimy Ci ofertę przygotowania audytu treści przez naszą agencję marketingową.