fbpx
 

Czym jest strategia reklamowa i dlaczego jej potrzebujesz?

Czym jest strategia reklamowa i dlaczego jej potrzebujesz?

Jeśli prowadzisz firmę i planujesz wdrożyć działania reklamowe, to zdecydowanie powinieneś pomyśleć najpierw o strategii reklamowej. To właśnie ona pozwala utrzymać w ryzach działania i chroni przed przepalaniem budżetu na spontanicznych akcjach. Strategia reklamowa jest wieloaspektowa i nie powinna być przygotowywana w pośpiechu. Warto poświęcić na nią dłuższą chwilę, by zrozumieć, jaki kierunek powinna obrać Twoja firma w zakresie działań marketingowych.

Czym jest strategia reklamowa?

Według najbardziej podręcznikowych definicji, strategia reklamowa to określony plan działania przedsiębiorstwa, którego celem jest zwiększenie zysku. Strategia reklamowa powinna uwzględniać, w jaki sposób można osiągnąć dany cel i jakich środków w tym celu warto używać.

My powiedzielibyśmy nieco krócej – strategia marketingowa nakreśla ramy wszystkich działań marketingowych firmy. Dobrze przeprowadzona strategia może jasno odpowiedzieć na kilka pytań, w tym m.in.:

Kim jest nasza firma? Jakie są jej wartości?

Kim jest nasz odbiorca docelowy? W jaki sposób możemy do niego dotrzeć? Jak wygląda rynek docelowy – czy jest mocno wysycony przez konkurencję?

Jak możemy dotrzeć do potencjalnych nowych odbiorców, którzy mogą być zainteresowani marką? Jak zwiększać świadomość marki?

Jakie są mocne i słabe strony firmy? (np. w przypadku mały przedsiębiorstw potencjalną przeszkodą może być to niewielki budżet reklamowy).

Strategia reklamowa a plan marketingowy – czym się różnią?

Diabeł tkwi w szczegółach – o ile strategia odnosi się do ogółu działań i wizerunku firmy, o tyle plan marketingowy skupia się na konkretach. Przykładowo, jeśli planujesz przygotować kampanię reklamową na dzień kobiet, to w planie marketingowym zawrzesz np. konkretny budżet, jaki możesz wykorzystać na ten cel, czy to, jakich narzędzi użyjesz do promocji (media społecznościowe, tradycyjne kanały reklamowe?). Plan powinien też określać konkretną grupę docelową dla danej akcji promocyjnej, a także sprecyzować cele. Czy reklama ma jedynie zwiększyć zasięg na fanpage? Czy jej celem jest zwiększenie przekierowań do sklepu www? Skupienie się na konkretnym celu pomoże lepiej dobrać narzędzia reklamowe.

Strategia reklamowa – od czego zacząć?

Strategia nie powinna opierać się jedynie na burzy mózgów. Warto podeprzeć ją konkretnymi danymi, które pomogą lepiej umiejscowić Twoją firmę na rynku. Pierwsze działania najlepiej skupić wokół tworzeniu brand persony. Zbierz jak najwięcej informacji o grupie docelowej. Kim jest Twoja brand persona? W jakim jest wieku? Jaką ma płeć? Jakich kanałów komunikacji używa? Czym zawodowo zajmuje się odbiorca? Jakie są jego obawy, jakie wartości wyznaje? Jak rozpoczyna swój dzień? Czego może się obawiać?

Kolejny krok to analiza rynku oraz konkurencji. Dzięki temu dowiesz się np. które produkty konkurencji cieszą się szczególnym zainteresowaniem, czy klienci są zadowoleni z usług innych firm oraz jaką strategię marketingową przyjęła dana marka (np. w social mediach, ale nie tylko!). Taka analiza powinna też uwzględniać prognozowany udział w rynku, porównanie cen i wreszcie wykorzystanie słów kluczowych. Tak, optymalizację jak najbardziej warto włączyć do strategii marketingowej. Sprawdź, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się firma, czy korzysta z tzw. „długich ogonów” i czy istnieją jakieś luki, które mógłbyś wykorzystać.

Jak to zrobić? Najprościej zacząć od przeglądu stron w wyszukiwarkach. Poszukaj firm o podobnym modelu biznesowym, sprawdź teksty na ich stronach i upewnij się, które słowa kluczowe są tam najmocniej pozycjonowane.

Inny sposób to skorzystanie z profesjonalnych narzędzi, które pomogą Ci przeprowadzić analizę widoczności w wyszukiwarkach. Mowa tutaj na przykład o Ahrefs czy SEMrush.

Wyznaczanie celu marketingowego

Gdy zbierzesz niezbędne dane, przejdź do wyznaczania celu. Strategie reklamowe mogą, ale nie muszą mieć celu nastawionego konkretnie na sprzedaż. Czasem taka strategia może wiązać się po prostu ze zwiększeniem rozpoznawalności marki (np. w sytuacji, gdy Twoja firma dopiero wchodzi na rynek i potrzebujesz zwiększyć świadomość o niej). Oczywiście, pośrednim skutkiem większej rozpoznawalności może być większa sprzedaż. Inna będzie natomiast sama droga dotarcia do celu.

Jak wyznaczyć cel marketingowy? Warto wspomóc się metodą SMART. To skrót od angielskich słów: Specific, Measurable, Attainable, Realistic, Timely. Tłumacząc na polski – cele muszą być sprecyzowane, mierzalne, osiągalne, realistyczne i terminowe. Niektóry rozszerzają skrót SMART do SMARTER, dodając jeszcze „Exiting” czyli ekscytujące i „Recorded”, czyli zapisane. Poświęćmy chwilę na to, by przyjrzeć się tej metodzie!

SMART ułatwia określenie tego, do czego konkretnie dążymy. Cele mają być realistyczne i możliwe do zrealizowania, a także ograniczone w czasie konkretnym terminem realizacji. To bardzo ułatwia wyznaczanie celu – nie pozostaje on w próżni, ale staje się konkretny i określony poprzez liczby.

Przykład? Planujesz zwiększyć zasięgi na fanpage? Na podstawie metody SMART możesz ustalić, że do końca roku na Twoim fanpage’u przybędzie 10 000 obserwatorów. Cel jest osiągalny i realistyczny – choć najpewniej będzie wymagał zaangażowania środków finansowych na reklamy. Jest sprecyzowany i mierzalny – 10 000 to konkretna liczba. I wreszcie jest terminowy – termin „do końca roku” można oczywiście skrócić bądź wydłużyć w zależności od tego, co chcesz osiągnąć. Warto jednak pamiętać, że im bardziej ambitny cel, tym bardziej realistycznie powinieneś patrzeć na czas jego realizacji. Zebranie kilkudziesięciu nowych obserwujących do końca miesiąca jest jak najbardziej możliwe, ale 10 000 – może być już problematyczne.

Wybierz narzędzia pracy

Gdy zbierzesz niezbędne dane i ustalisz cel, przejdź do wyboru narzędzi pracy dla Twojej firmy. To mogą być naprawdę różne narzędzia, obecnie jednak wiele z nich skupia się wokół działań w Internecie. I nic w tym dziwnego, w końcu dziś w Internecie spotkamy ludzi ze wszystkich generacji – a to naprawdę spora rozpiętość wiekowa! Przykładowymi narzędziami do pracy mogą być: konkretne media społecznościowe, e-mail marketing, działania na stronach www (blogi), podcasty, formaty reklamowe na Facebooku czy w Google Ads. Oczywiście w strategii można też uwzględnić tradycyjne formy reklamowania (bannery itd.).

Monitoruj efekty strategii

Zanim wprowadzisz strategię reklamową w życie, warto wcześniej przemyśleć, jakich narzędzi użyjesz do monitorowania. Dzięki nim będziesz wiedział, czy strategia jest trafna i czy pomaga Ci realizować cele marketingowe. Narzędzia, które przydają się do kontroli efektów, to np. Google Analytics czy Brand24. To pierwsze pozwoli Ci zebrać niezbędne dane z witryn i aplikacji, a więc np. zmierzy skuteczność pozyskiwania klientów. Z kolei Brand24 to wygodne narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych. Dzięki niemu możesz śledzić chociażby nowe opinie dot. Twojej firmy. Dla osób, które stawiają na SEO, przydatnym narzędziem może być Senuto. To strona, która pomaga realnie ocenić działanie Twojej optymalizacji, a przy tym ułatwia znajdywanie nowych słów kluczowych. Senuto podpowie też, jak generować więcej ruchu na Twojej stronie.

Monitorując efekty strategii, warto też zerknąć m.in. na  współczynnik konwersji, czas pozyskania jednego leada, ruch na stronie, statystyki z mediów społecznościowych i newsletterów. Dzięki temu zbierzesz szerszy obraz strategii i sprawdzisz, co przynosi najlepsze efekty. To zdecydowanie pomoże Ci obrać właściwy kierunek przy wyznaczaniu dalszych celów marketingowych.

Strategia reklamowa – komu jest potrzebna?

Pamiętaj, że strategia reklamowa to znacznie więcej niż pomysł na kampanię promocyjną. To strategia wyznacza kierunek WSZYSTKICH działań wizerunkowych i promocyjnych. Jest niejako bazą, która ma stanowić podstawę do wyznaczania dalszych celów. Dlatego jesteśmy przekonani, że każda firma, niezależnie od jej wielkości, powinna zadbać o stworzenie dobrej strategii reklamowej. To gwarantuje spójność późniejszych działań i osiąganie wymiernych efektów w postaci np. zwiększenia rozpoznawalności marki czy polepszenia sprzedaży.

Dodatkowo dzięki stworzeniu strategii reklamowej lepiej poznajesz rynek. Poza tym wiesz, gdzie kryją się największe zagrożenia i jak działać, by ich unikać. Skutkiem stworzenia strategii reklamowej może być również rozpracowanie działań konkurencji, a to pozwoli Ci być zawsze o krok do przodu. Jeśli chcesz stworzyć strategię reklamową, to warto zatrudnić do tego celu specjalistów, którzy pomogą Ci zadbać o najważniejsze elementy. Nie zapomnij też o zainwestowaniu w narzędzia pozwalające mierzyć skuteczność strategii reklamowej. Większość z nich jest płatna, ale zdecydowanie warto uwzględnić te kwoty w firmowym budżecie. Mierzenie efektów dzięki profesjonalnym narzędziom jest wygodne i klarowne, a przy tym pozwala zaoszczędzić sporo czasu.

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!