Influence marketing: jak uniknąć błędów?

Influence marketing: jak uniknąć błędów?

Influence marketing to jeden z najważniejszych nurtów marketingowych tego roku. Powstanie takich narzędzi, jak np. AdBlock sprawiło, że reklamodawcy musieli znaleźć inne formy dotarcia do potencjalnego klienta. Skutecznym sposobem okazało się nawiązywanie współpracy z influencerami, czyli z osoba, które w świecie social mediów są uznawane za wpływowe. Niestety, influence marketing to dość grząski grunt – jak go robić, by nie narazić się na śmieszność lub negatywne reakcje ze strony odbiorców?

Influence marketing – co musisz wiedzieć?

Na początku warto wspomnieć, że dobrze przeprowadzony influence marketing zwykle wiąże się z pozytywnym odbiorem i przynosi wymierne efekty, dlatego jeśli stać nas na taką współpracę, to zdecydowanie warto zdecydować się na taką formę reklamy. Marketing influencerski przynosi zwykle duże zwroty z inwestycji oraz umożliwia dotarcie do większego grona klientów (w zależności od tego, jakim zasięgiem może pochwalić się dany influencer). Dobrze przeprowadzony influence marketing może zwiększyć świadomość marki. Powinien być on jednak zrobiony w sposób nienachalny. W świecie marketingu znane są przypadki promowania produktu bez pomysłu i w sposób natarczywy, który skutecznie zniechęcił do kupna danego produktu. Influence marketing może wiązać się ze zrobieniem zdjęcia i wkomponowaniem w nie produktu (forma popularna zwłaszcza na Instagramie), z przeprowadzeniem konkursu wspólne z marką (Instagram, Facebook) oraz z pokazaniem danego produktu np. we vlogu. Formy są dowolne i zwykle zależą od tego, jak wygląda internetowa działalność influencera. Czasem firmy decydują się również na udostępnienie swoich usług influencerowi (np. hotelu), by w zamian pokazał on możliwości miejsca w mediach społecznościowych.

Influence marketing – na co musisz uważać?

Myślisz, że taka forma promocji będzie idealna dla twojej firmy? W takim razie musisz rozejrzeć się za influencerami, z którymi chcesz współpracować. Warto jednak dobrze przyjrzeć się działalności takich osób, ponieważ czasem za dużymi zasięgami wcale nie stoi zaangażowana społeczność, a bez niej trudno mówić o skutecznej reklamie. Czasem warto więc stawiać na jakość, a nie ilość i podjąć współpracę z mniej znanym, ale docenianym przez konkretne grono odbiorców influencerem. Dobry influencer dba o swoją reputację i nie podejmuje współpracy ze wszystkimi markami. Wie, które treści sponsorowane będą dla niego dobre, a które mogą zrobić więcej szkody niż pożytku. Z takimi osobami warto współpracować – marka na tym zyskuje.

Warto też pamiętać o tym, że nie każda firma powinna korzystać z usług influencera. Badania pokazują, że największy wpływ wywierają oni na osoby młode, dlatego jeśli twój produkt jest kierowany raczej do wyższej grupy wiekowej, to współpraca z influencerami w twoim przypadku może być po prostu nietrafioną formą reklamy.

Dobierz influencera do marki

Dobrze by było, gdyby influencer swoją twórczością czy zachowaniem wpisywał się w założenia firmy. Dzięki temu reklama będzie bardziej wiarygodna. Jeśli publikowane przez kogoś treści nie mają nic wspólnego z naszą firmą, lepiej sobie odpuścić taką współpracę – reklama przejdzie bez większego echa, a my stracimy pieniądze. Warto też unikać tych influencerów, którzy podejmują współpracę ze zbyt wieloma markami. Im częściej posty sponsorowane pojawiają się u danej osoby, tym bardziej odbiorcy “uodparniają się” na nie. Trudno w końcu ufać komuś, kto reklamuje niemalże wszystkie dostępne produkty, prawda? Przez takie sytuacje zaufanie do infuencerów zmniejsza się znacząco, dlatego jeśli chcesz podjąć współpracę z osobą działającą w Internecie, wypróbuj najpierw stworzenie reklamy z mikroinfluencerami. Osoby, które dopiero stają się popularne, bardziej angażują się w stworzenie reklamy, ponieważ nie dostają aż tak wielu ofert, jak inni, popularni influencerzy. Dodatkowo, mikroinfluencerzy są też odpowiedni dla firm z mniejszym budżetem; często też zgadzają się na inną formę zapłaty, czyli na przykład popularny barter. Polega on na bezgotówkowej wymianie usług lub towarów; influencerzy mogą więc promować dany produkt w zamian za otrzymanie go na własność.

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!