fbpx
 

Jak zaplanować dystrybucję treści w internecie?

Jak zaplanować dystrybucję treści w internecie?

Tworzenie treści w internecie to świetny sposób na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Aby jednak tak się stało, najpierw trzeba zadbać o odpowiednią dystrybucję treści – sama publikacja to za mało, by dotrzeć do osób, które mogą być zainteresowane Twoją stroną. Jak dobrze zaplanować dystrybucję treści? Sprawdź!

Na czym polega dystrybucja treści?

Dystrybucja to nic innego jak dalsze rozprzestrzenianie tekstów czy treści graficznych tak, by dotarły do większej liczby odbiorców. Do dystrybucji używa się zwykle 3 różnych kanałów: własnych (media owned), opłacanych (media paid) oraz tych związanych z przekazem tworzonym przez internautów (media earned).

Kanałem własnym może być na przykład Twoja strona internetowa czy konta w mediach społecznościowych, a więc te prowadzone na Facebooku, Instagramie czy Pintereście. Ten kanał wyróżnia pełna kontrola nad publikowanymi treściami, co oznacza, że możesz z wyprzedzeniem planować ewentualną dystrybucję treści.

Kanały opłacane to wszelkie formy współpracy (np. z influencerami) czy komunikaty publikowane na portalach, za które wcześniej trzeba zapłacić. Taka forma promocji pozwala na dotarcie do określonej grupy odbiorców. Przykładowo, jeśli zapłacisz za publikację artykułu w czasopiśmie branżowym, możesz z łatwością dotrzeć do osób, które jeszcze nie miały okazji poznać Twojej marki. W kanałach opłacanych nie masz pełnej kontroli nad publikacją, ale zwykle możesz zaplanować to, jak będzie wyglądać finalny tekst.

Przekaz tworzony przez internautów to wszystkie treści spontaniczne. Jeśli ktoś doceni Twój wpis na blogu czy w mediach społecznościowych i postanowi go udostępnić dalej, to właśnie będziemy mieli do czynienia z pozyskaną (zewnętrzną) dystrybucją treści. Ma ona pewien minus – zwykle nie mamy wpływu na jej przebieg ani na to, czy treści zostaną docenione czy skrytykowane. Z pewnością jednak przekaz tworzony przez internautów gwarantuje uzyskanie dużych zasięgów i dlatego bywa często doceniany przez twórców. Nie bez powodu mówi się przecież, że udostępnianie cudzych treści to jeden z najlepszych sposobów na docenienie danego twórcy.

Dystrybucja treści w kanałach własnych – zadbaj o SEO!

Dobre SEO to zdecydowanie podpora własnej dystrybucji treści. Jeśli zależy Ci na dotarciu do szerszego grona użytkowników, musisz pamiętać o optymalizacji contentu. Dzięki temu Twoje treści mogą pojawić się wysoko w wyszukiwarkach, a tym samym przyciągną osoby zainteresowane konkretnym zagadnieniem. Jak zadbać o SEO, by zwiększyć dystrybucję treści?

Na początek zwróć uwagę na dobry wybór tytułu oraz podtytułów. Można w nich z łatwością zawrzeć chwytliwe hasła czy słowa kluczowe cieszące się dużą popularnością wśród odbiorców. W podtytułach warto też wykorzystywać frazy z tzw. długiego ogona. Wszelkie szczegółowe zapytania mogą przyciągnąć osoby zainteresowane konkretnym tematem, a kto wie – być może dzięki temu zatrzymasz kogoś na blogu na dłużej!

Optymalizacja SEO powinna tez uwzględniać linkowanie wewnętrzne. Jeśli w tekście zawrzesz linki do Twoich innych artykułów podnoszących konkretny temat, możesz w ten sposób z łatwością przekierować użytkowników na kolejne podstrony. To świetny sposób na dystrybucję treści przy niewielkim nakładzie pracy. Zadbaj jednak o to, by linki stosowane w tekście w jakiś sposób się wyróżniały (np. poprzez inny kolor czcionki).

Zadbaj też o przejrzystość tekstów – pamiętaj o grafikach, które stanowią niejako przerywniki w tekście. Przy okazji możesz zastosować w nich atrybuty ALT, czyli opisy dla robotów, które mogą dodatkowo pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie – a więc i na lepszą dystrybucję treści!

Social media a dystrybucja treści

Oczywiście, dystrybucja treści nie musi, a nawet nie powinna ograniczać się wyłącznie do strony www. Twoim ogromnym sprzymierzeńcem mogą być social media. Udostępnianie ciekawych artykułów, grafik czy treści na Facebooku, Instagramie czy TikToku może przynieść spore zainteresowanie. Dodatkowo dzięki płatnej reklamie dotrzesz do osób, które do tej pory nie miały okazji zapoznać się z działalnością Twojej firmie. W sytuacji, gdy chwilowo nie możesz pozwolić sobie na budżet reklamowy związany z dystrybucją treści, spróbuj skupić się np. na działalności na TikToku. To aplikacja, dzięki której można uzyskać naprawdę imponujące zasięgi organiczne, co jest ogromną szansą dla firm, które chcą zwiększyć swoją rozpoznawalność. Krótkie filmiki mogą świetnie sprawdzić się do dystrybuowania ważnych treści!

Niewątpliwą zaletą dzielenia się swoimi tekstami w social mediach jest możliwość ich dalszego udostępniania. Tematy „na czasie” mogą z łatwością nieść się wśród użytkowników, którzy chętnie podzielą się ciekawymi informacjami czy infografikami z innymi. Warto z tego korzystać – to dobry sposób na organiczne podbicie zasięgów i tym samym dotarcie do szerszego grona odbiorców.

Newsletter – sposób na rozprzestrzenianie treści

Stary, dobry newsletter bywa często pomijany w planie dystrybucji treści bądź traktowany bardzo po macoszemu. A szkoda! Wbrew pozorom, wiele osób nadal chętnie korzysta z newsletterów. Mailing możesz wykorzystać m.in. do tego, by informować o danych nowościach, artykułach czy materiałach w pierwszej kolejności te osoby, które korzystają z Twojego newslettera. Taki przywilej zachęca do zapisywania się na listę mailingową i uważnego śledzenia nowości podsyłanych przez firmę!

Pamiętaj jednak, że newsletter powinien być napisany ciekawie i kreatywnie – krótkie, suche informacje i  link raczej nie zachęcą wielu osób do przejścia na Twoją stronę www. Spróbuj pokazać im zalety płynące z odwiedzenia danego bloga! Warto też zadbać o odpowiednią regularność mailingu. Codzienne wysyłanie newslettera jest zbyteczne, ale już puszczenie informacji raz na tydzień pozwoli Ci utrzymać regularny kontakt z klientem i sprawi, że nie zapomni on o Twoim sklepie zbyt szybko.

Kanały opłacane – artykuły sponsorowane

Jednym z ciekawszych sposobów na promocję konkretnych produktów mogą być artykuły sponsorowane. Pod to można też podpiąć treści tworzone przy wsparciu influencerów, w ramach płatnej współpracy. Taka forma dystrybucji treści dobrze sprawdzi się np. w gorącym okresie bożonarodzeniowym. Do prezentowników przygotowywanych przez blogerów czy influecerów można z łatwością dorzucić produkty sponsorowane. Przed nawiązaniem współpracy z danym portalem czy osobą warto jednak sprawdzić, w jaki sposób będzie przebiegać współpraca. Czy masz wpływ na ewentualną publikację treści? Czy dana osoba nie nawiązuje zbyt dużo współprac i jest przez to traktowana mało poważnie przez swoją społeczność? Warto wcześniej przeprowadzić dokładny research, a dopiero później podjąć decyzję o współpracy płatnej – by później ewentualnie tego nie żałować.

Artykuły sponsorowane dobrze sprawdzą się np. w przypadku wypożyczalni czy firm usługowych. Na dużych, chętnie czytanych portalach można zawrzeć np. teksty wprowadzające w konkretną tematykę. W takiej sytuacji dystrybucja treści powinna skupić się na zwiększeniu rozpoznawalności marki i korzyści płynących z korzystania z danej usługi.

Tworzenie treści a dystrybucja – o czym warto pamiętać?

Jeśli jesteś na etapie planowania przyszłych treści, pamiętaj, że artykuły czy infografiki stworzone z myślą o dystrybucji powinny uwzględniać różnych odbiorców. Przykładowo, jeśli prowadzisz markę z misją (np. promowania eko wyborów), to Twoi dotychczasowi odbiorcy z pewnością są już jakoś obeznani z tematem. Osoby, którym zależy na dotarciu do nowych osób, powinny w pierwszej kolejnóści zadbać o to, by treści były dostosowane do szerszej grupy docelowej. To oznacza, że być może przyda się wprowadzenie kilku informacji czy poradników dla początkujących.

Staraj się też dbać o zróżnicowaną formę dystrybucji treści. Nie skupiaj się wyłącznie na blogu, choć oczywiście to dobre miejsce np. do tworzenia artykułów eksperckich. Z pewnością jednak infografiki, newslettery, karuzele na Instagramie czy nawet filmiki instruktażowe wprowadzą do Twojego contentu nieco urozmaicenia. Nowe formy publikacji sprawią, że odbiorcy nie znudzą się tak szybko!

Masz problem z samodzielną dystrybucją treści? Twoje dotychczasowe sposoby nie zdały egzaminu? Możemy Ci pomóc! Skorzystaj ze wsparcia agencji marketingowej do dystrybucji treści w social mediach, na stronie www czy w newsletterach. Pracujemy na różnych formatach, dlatego możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb. Jeśli jesteś zainteresowany, umów się z nami na rozmowę – chętnie poznamy Twoje przedsiębiorstwo bliżej, a następnie przygotujemy plan działania. Dzięki temu będziesz wiedział, czego konkretnie spodziewać się w ramach dystrybucji treści zorganizowanej przez agencję marketingową.