05 sty Kampania Google Ads czy Meta Ads? Którą wybrać?
Google Ads i Meta Ads to obecnie najpopularniejsze platformy do tworzenia reklam. W teorii ich działanie jest dość podobne, ale nie oznacza to, że można korzystać z nich bez stworzenia przemyślanej strategii reklamowej. To sposób na szybkie przepalenie budżetu. Jak dobrze wybrać platformę do przeprowadzenia kampanii reklamowej i na co zwrócić uwagę? Zapoznaj się z naszym poradnikiem, by poznać odpowiedzi na te pytania!
Czym jest Google Ads?
Google Ads (niegdyś znane pod nazwą Google AdWords) to platforma reklamowa tworzona przez Google, czyli jedną z największych wyszukiwarek internetowych. Badania pokazują, że z wyszukiwarki Google korzysta aż 92% Europejczyków, a więc zdecydowanie warto wziąć tę platformę pod uwagę podczas wybierania narzędzia do tworzenia reklam.
Google Ads wyróżnia się przemyślaną, stale ulepszaną platformą, która pozwala na tworzenie różnorodnych formatów reklamowych.
Czym jest Meta Ads?
Analogicznie jak w przypadku Google, tak i tu mamy do czynienia z platformą reklamową, tworzoną jednak przez Facebooka. Co jakiś czas internet przepowiada śmierć Mety (dawniej Facebooka), ale póki co serwis ma się świetnie. Tylko w Polsce korzysta z niego 17 milionów osób, co pokazuje, że zdecydowanie warto rozważyć reklamowanie się na Facebooku. Dodatkowo warto wspomnieć o tym, że poprzez Facebook Ads możesz też reklamować się na Instagramie, który liczy niespełna 6 mln użytkowników w Polsce. To tworzy kolejną sporą przestrzeń reklamową.
Jakie są cechy wspólne Google i Meta Ads (dawniej Facebook Ads)?
Obie te platformy mają sporo punktów wspólnych. Należą do nich m.in.:
Możliwość precyzyjnego targetowania, czyli docierania do określonej grupy odbiorców zainteresowanych danym produktem. Google Ads oraz Facebook Ads umożliwiają targetowanie reklam na dwa sposoby: demograficzny oraz geograficzny.
Targetowanie geograficzne, jak sama nazwa wskazuje, opiera się o nakierowanie reklam do osób przebywających w określonych lokalizacjach. Targetowanie może być dość ścisłe (np. promień kilku kilometrów od siedziby Twojej firmy) lub szersze (miasto, województwo).
Targetowanie demograficzne opiera się o takie dane, jak wiek, płeć, zatrudnienie, stan cywilny czy status rodzicielski.
I o ile do określania targetowania geograficznego zwykle wykorzystuje się GPS, o tyle targetowanie demograficzne określa się na bazie aktywności danych użytkowników w sieci Google czy na Facebooku. Przykładowo, jeśli często przeglądasz sklepy z tapetami czy z akcesoriami dla niemowląt, to obie platformy będą częściej proponować Ci reklamy z tego typu produktami.
Drobna różnica dotycząca targetowania kryje się w określaniu wieku odbiorców. W przypadku Google mamy do czynienia ze sztywnym podziałem, wieku odbiorców: 18-24, 25-34 itd. Z kolei Facebook Ads umożliwia ręczne ustawienie grupy wiekowej od 13 do 65+.
Kolejna rzecz, która łączy obie platformy, to sposób rozliczania. Zarówno Google Ads, jak i Facebook Ads umożliwia rozliczanie kampanii w formie CPM (płatności za wyświetlenia), jak i CPC (płatności za kliknięcie). Druga opcja jest bardziej popularna, ponieważ wówczas płacisz nie za samo wyświetlenia, a za przekierowanie użytkownika na stronę internetową.
Zarówno Facebook Ads, jak i Google Ads stosują też remarketing. To rodzaj kampanii reklamowej prowadzonej dla użytkowników, którzy już raz odwiedzili Twoją witrynę. Remarketing stosuje się w sytuacji gdy ktoś jedynie przejrzał produkty, ale nie zdecydował się na zakupy. Wówczas w reklamie można wyświetlać użytkownikom niedawno przeglądane produkty. Remarketing zwiększa szansę na powrót do porzuconych koszyków.
Google Ads – formaty reklamowe
Warto wiedzieć, że Google Ads umożliwia korzystanie z wielu formatów reklamowych. Zalicza się do nich m.in.:
Kampanie wideo. Te umożliwiają publikację reklam na platformie YouTube oraz w wybranych aplikacjach. Kampania wideo pozwala nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale też rozpoznawalność marki.
Kampanie w sieci wyszukiwania. Jeden z najpopularniejszych formatów kampanii Google Ads. To reklamy, które wyświetlają się bezpośrednio nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania w Google. Ich działanie opiera się o wykorzystanie słów kluczowych.
Kampanie w sieci reklamowej. Ten typ kampanii sprawdza się zwłaszcza u osób, które chcą wykorzystać formaty graficzne. Dzięki sieci reklamowej można umiejscawiać reklamy nie tylko w Google, ale też w serwisach współpracujących z platformą.
Kampania Performance Max. To przykład automatycznie sterowalnej kampanii, która może wyświetlać się m.in. na YouTube, w sieci wyszukiwania i w sieci reklamowej Google, w Gmailu czy Google Maps. Wielu przedsiębiorców docenia ten typ kampanii z uwagi na łatwy dostęp do wszystkich kanałów reklamowych.
Kampanie Lokalne. Ten typ kampanii współpracuje z Google Moja Firma i pomaga doprowadzać klientów do firm funkcjonujących stacjonarnie – mogą to być np. sklepy czy restauracje.
Zalety i wady reklamowania w Google Ads
Google to prawdziwy gigant. Statystyki pokazują, że wyszukiwarka codziennie odnotowuje 8,5 miliarda wyszukiwań. Trudno znaleźć konkurencyjny zasięg reklamowy – i to jest niewątpliwy plus reklamowania się w Google Ads. Niestety, w pewnym sensie może to być zarówno zaletą, jak i wadą. Bo choć liczba odbiorców jest oszałamiająca, to i konkurencja będzie tutaj znacznie większa. Promowanie się poprzez popularne słowa kluczowe może być bardzo kosztowne. Łatwo tu o szybkie przepalenie budżetu. Jeśli chcesz korzystać z reklamowania się w Google Ads, stawiaj na mniej popularne frazy i tzw. „długie ogony”, które pomogą Ci wyłapać odbiorców zainteresowanych bardziej szczegółowymi słowami kluczowymi.
Meta Ads – formaty reklamowe
W przypadku Mety (dawniej Facebook Ads) również mamy do czynienia z kilkoma formatami reklamowymi.
Pojedynczy obraz lub film. To przykład reklamy statycznej, która może pojawiać się np. w aktualnościach czy w prawej kolumnie Facebooka.
Reklama karuzelowa – bazuje na wykorzystaniu kilku obrazów z możliwością przewijania. Bywa często wykorzystywana przez sklepy do promowania oferty produktów. Reklamy karuzelowe również często pojawiają się w aktualnościach.
Kolekcja – tutaj mamy do czynienia z grupą elementów, które można otworzyć na urządzeniu mobilnym w trybie pełnoekranowym.
Zalety i wady reklamowania się w Facebook Ads
Niewątpliwym plusem reklamowania się w Meta Ads jest stosunkowo niski koszt kampanii. Oczywiście do wyboru masz tańsze i droższe cele reklamowe. Przykładowo, cele takie jak rozpoznawalność czy aktywność można przeprowadzić nawet przy niskim budżecie reklamowym. Z kolei cele typu sprzedaż czy kontakt mogą już potrzebować nieco większego budżetu do rozruchu.
Dużą zaletą systemu Meta Ads jest możliwość naprawdę szerokiego targetowania. Przykładowo, jeśli planujesz reklamować produkt z półki premium, możesz zaznaczyć, by reklama wyświetlała się jedynie osobom korzystającym z najnowszych urządzeń (np. Apple). Szczegółowe targetowanie umożliwia również precyzyjne wybranie grupy odbiorców. Możesz nie tylko wybrać „rodzica”, ale np. „rodzica niemowlęcia” czy „rodzica dziewczynki/ chłopca”, by stworzyć idealną grupę odbiorców.
A jakie są minusy kampanii prowadzonych w Meta Ads? Na pewno należy uważać na automatyzację kampanii – niemalże zawsze osiąga ona mizerne wyniki. Oznacza to, że całą reklamę należy ustawiać ręcznie, bez podpowiedzi Facebooka.
Niektóre branże mogą być niezadowolone z ograniczeń wprowadzonych przez Facebooka. Meta ma dość jasno określone zasady dotyczące tego, czego NIE można reklamować. W tym gronie są m.in. usługi odchudzające czy zdjęcia prezentujące efekty przed i po (dotyczy to np. zabiegów kosmetologicznych). Z reklam na Facebooku nie skorzystają też apteki, a także firmy sprzedające alkohol czy tytoń.
Którą kampanię wybrać? Facebook Ads czy Meta Ads?
Jak się domyślacie, nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie.
Jeśli masz naprawdę duży budżet, to zacznij od razu od Google Ads – pamiętaj jednak o tym, by nie rzucać się od razu na bardzo popularne frazy. Szybko przepalisz budżet i skończysz z marnymi wynikami.
Jeśli Twój budżet jest nieco skromniejszy (do kilkuset złotych na miesiąc), to reklamowanie się na Facebooku może być lepszym pomysłem. Pamiętaj jednak, że tu i łatwo przepalić budżet bez dobrej znajomości narzędzi do tworzenia kampanii. Jeśli chcesz, by reklama szybko przyniosła efekty, zleć przeprowadzenie jej profesjonalistom. Nasza agencja marketingowa może stworzyć dla Ciebie optymalną kampanię na Facebooku. Jeśli jesteś zainteresowany ofertą, zapraszamy do kontaktu!
SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?
Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!