fbpx
 

Pozycjonowanie stron internetowych – jak ważna jest optymalizacja?

Pozycjonowanie stron internetowych – jak ważna jest optymalizacja?

Wiele mówi się o samym pozycjonowaniu stron, ale warto podkreślić, że ogromne znaczenie w tym procesie odgrywa optymalizacja. To właśnie dzięki niej strona zyskuje lepsze wyniki i jest chętniej odwiedzana przez użytkowników. Sprawdź, co warto zrobić, by Twoja strona uzyskała lepsze wyniki pozycjonowania!
 

Po pierwsze: szybkość ładowania a optymalizacja

Warto wiedzieć, że szybkość ładowania odgrywa ogromną rolę w związku z samą optymalizacją. Dlaczego? Jeśli Twoja strona ładuje się bardzo długo, to istnieje szansa, że klient zniecierpliwi się, wyłączy stronę i zacznie szukać innej propozycji w wyszukiwarce. Jeśli więc chcesz zadbać o pozycjonowanie, w pierwszej kolejności powinieneś zwrócić uwagę właśnie na prędkość ładowania. Ma to duże znaczenie zwłaszcza dla wyszukiwarek mobilnych, a nie oszukujmy się, to właśnie z nich coraz częściej korzystają użytkownicy sieci.

Jak zwiększyć szybkość ładowania strony? Na początek sugerujemy skorzystać z narzędzia Page Insights, które znakomicie analizuje działanie strony i podpowiada, co można ulepszyć. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na grafiki, ponieważ to one bardzo często sprawiają, że strona zaczyna ładować się wolniej. Jeśli na Twojej stronie znajdują się zdjęcia o bardzo dużej rozdzielczości, rozważ włączenie tzw. „leniwego ładowania”, które może znacząco skrócić sam czas pełnego wyświetlenia strony. Można również zmniejszyć wielkość grafik – jedno zdjęcie nie powinno przekraczać 200 kb, choć jeśli masz sporo grafik na stronie, to i tak warto zadbać o „leniwe ładowanie”, by użytkownicy przeglądający Twoją stronę nie tracili czasu.

Istnieją też opcje, które umożliwiają ustawienie kolejności ładowania elementów na stronie. Jeśli zadbacie o to, by strona w pierwszej kolejności ładowała treści i zdjęcia, użytkownik będzie już mógł zapoznawać się z konkretnymi informacjami, a strona w tym czasie będzie doładowywać inne elementy, na przykład skrypty. Warto też zwrócić uwagę na nazwy zdjęć – raczej unikajcie takich wygenerowanych automatycznie, a postawcie na nazwy, które są konkretnym opisem przedmiotu. Dlaczego? Ponieważ takie treści również są odczytywane przez wyszukiwarki! Co więcej, jeśli Wasza platforma umożliwia dodanie opisu do zdjęcia (taka opcja jest dostępna na przykład na WordPressie), korzystajcie z tego. Opisy tego typu to świetny przykład drobnej optymalizacji, która może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie.

Oczywiście, na ładowanie wpływ mogą mieć też inne rzeczy, w tym chociażby eliminacja zasobów blokujących wyświetlanie. Zwróć uwagę na to, że narzędzie Page Insights umożliwia przyjrzenie się stronie zarówno z perspektywy urządzeń mobilnych, jak i użytkowników komputerów.

Po drugie: optymalizacja adresów URL

Słyszeliście kiedyś o przyjaznych linkach? Jeśli nie, to warto zainteresować się tym pojęciem, ponieważ jest istotne zarówno dla internautów, jak i dla robotów weryfikujących dane pojawiające się w wyszukiwarkach. Przyjazne dane to takie, które posiadają maksymalnie zwięzły link, bez dodatkowych elementów (np. niepotrzebnych liczb czy znaków %,? itd.). Im bardziej skomplikowany link, tym większa szansa, że spadnie w pozycjonowaniu. Warto też zwrócić uwagę na to, by w linkach nie pojawiało się index.php – linki z taką zawartością są bardzo często odrzucane przez Google, co sprawia, że strona nie zostanie zaindeksowana i nie będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania, a Ty przez to stracisz klientów. Nieprzyjazne linki mogą też zostać uznane niebezpieczne odnośniki, przez co Twoja strona może dużo stracić. Nie ryzykuj i zadbaj o odpowiednie, bezpieczne linkowanie.

Po trzecie: dobre treści podstawą optymalizacji

Nikt chyba już nie ma wątpliwości co do tego, że to właśnie dzięki dobrym tekstom strona zyskuje lepsze wyniki w wyszukiwarkach. Dlaczego? Z kilku powodów. Przede wszystkim warto podkreślić, że ciekawe, unikalne i wartościowe treści będą przyciągały użytkowników oraz zostaną docenione przez roboty Google. Z tego względu zdecydowanie warto inwestować w copywriting, ale – podkreślmy raz jeszcze – dobry copywriting. Mało oryginalne teksty, niepodzielone na akapity, brak wyróżnień w tekście oraz nieciekawe nagłówki sprawią, że tekst może zostać pominięty. Treść powinna być wartościowa, aktualna i na tyle dobra, by użytkownik chciał powrócić na naszą stronę ponownie. Dotyczy to zarówno np. samych opisów usług, jak i dodatkowych udogodnień, do jakich należy prowadzenie bloga. To szczególnie ważna kwestia – o ile treści na stronie powinny być napisane na tyle zwięźle, by użytkownik bez problemu znalazł potrzebne informacje, o tyle blog pozwala na stworzenie nieco bardziej kreatywnej przestrzeni. To miejsce na Twojej stronie będzie idealne do wyłapania nowych użytkowników – użycie odpowiednich fraz i postawienie pytań, na które ktoś potencjalnie może szukać odpowiedzi sprawi, że użytkownicy zaczną trafiać na Twoją stronę internetową. Warto zadbać o dobre, unikatowe treści, ale też o regularną aktualizację wpisów – dzięki temu Twoja strona będzie bardziej widoczna w wyszukiwarkach.

Wspomnieliśmy już o treściach na stronie i blogu, warto jeszcze dodać co nieco o kolejnej kwestii, czyli o SEO. Więcej o optymalizacji treści pod SEO pisaliśmy TUTAJ, więc jeśli chcecie szerzej zapoznać się z tematem, to zachęcamy do przeczytania publikacji. Teraz tylko dodamy krótko, że jeśli chcecie używać słów kluczowych w tekstach na stronie www, pamiętajcie, by robić to z głową – zbyt duże natężenie treści SEO może sprawić, że tekst będzie wyglądał sztucznie i paradoksalnie spadnie w wyszukiwarkach, zamiast poprawić swoją pozycję.

A skoro mówimy o tym, jak optymalizacja i teksty wpływają na pozycjonowanie, to na pewno warto dodać też coś o meta description. Opisy, które wyświetlają się przy wynikach wyszukiwania, to nic innego jak fragmenty kodu, o które można zadbać przy tworzeniu podstrony internetowej. Dlaczego? Ponieważ meta description jest świetnym sposobem nie tylko na zwiększenie pozycjonowania, ale też na zwiększenie współczynnika klikalności. Dobry opis, który będzie odpowiadał zagadnieniu poszukiwanemu przez danego użytkownika, szybciej przyciągnie uwagę i zachęci do odwiedzenia strony.

Optymalizacja a kod strony

O ile takie kwestie jak wielkość obrazów wiele osób jest w stanie naprawić samodzielnie, o tyle udoskonalanie kodu html strony warto zostawić specjalistom. Dlaczego? Czasem przypadkowe usunięcie pewnego elementu sprawi, że strona „posypie się” – pojawi się wiele błędów, a użytkownicy nie będą mogli odnaleźć się na poszczególnych podstronach. To ryzykowne, dlatego jeśli Twój kod zawiera błędy, lepiej zapłać specjaliście za naprawienie go i nie zabieraj się za to samodzielnie, zwłaszcza jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy. Warto wiedzieć, że błędy w kodzie również mają wpływ na spowolnione ładowanie strony, a co się z tym wiąże – sprawiają, że pozycjonowanie jest słabsze. Dobra wiadomość jest taka, że istnieją specjalne programy wykrywające błędy, dzięki którym nie trzeba szukać ręcznie nieprawidłowości. To oznacza, że proces naprawy kodu może przebiegać stosunkowo szybko.

Podsumowując – czy optymalizacja odgrywa duże znaczenie dla pozycjonowania?

Zdecydowanie tak! Warto wspomnieć, że dobrze zoptymalizowana strona to od 50 do 70% całego pozycjonowania. Pozostałe kwestie to nasze działania wokół strony, a więc na przykład reklamy. Zanim jednak zabierzesz się za ten element, zadbaj o to, by strona była na tyle dobrze zoptymalizowana, by wyszukiwarki i użytkownicy polubili ją i zwiększyli klikalność. Na początek zwróć uwagę na linki i treści – dzięki nim stworzysz bazę dla robotów Google, które będą mogły szukać wyników wyszukiwania w Twoich treściach. Dodaj do tego grafiki odpowiedniej wielkości oraz zadbaj o wtyczki przyspieszające ładowanie strony. Na koniec warto też zadbać o drobne elementy, takie jak na przykład wspomniane już meta description, które mogą wspomóc wyświetlanie strony. Pamiętaj o tym, że o ile pewne elementy optymalizacji można poprawić w kilka minut, o tyle samo pozycjonowanie nie jest szybkim procesem. Warto uzbroić się w cierpliwość i pamiętać o regularnych aktualizacjach publikowanych treści – dzięki temu Twoja strona będzie częściej wyświetlana. Dobra baza wiedzy w postaci bloga może być materiałem, do którego użytkownicy będą chętniej wracać, a to z kolei na konwersję strony internetowej. Pamiętaj o tym, że żadna reklama nie przyniesie Ci tak dobrych efektów, jak porządnie zrobiona optymalizacja – warto poświęcić jej dłuższą chwilę, ponieważ efekty są tego warte! Jeśli nie masz czasu na to, by zająć się samodzielnie optymalizacją, zachęcamy do skorzystania z naszej oferty. Agencja marketingowa w Poznaniu zapewni Ci znakomite pozycjonowanie i zadba o pełną optymalizację!

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!

Nie znaleziono żadnych pól.