Jak stworzyć personę? Profil klienta Twojej firmy

Jak stworzyć personę? Profil klienta Twojej firmy

Przed rozpoczęciem działań marketingowych każda firma powinna stworzyć personę, czyli obraz klienta, który będzie odbiorcą naszych działań. Warto podejść do tego zadania poważnie, ponieważ dzięki temu zawężamy i precyzujemy grupę odbiorców, a tym samym zwiększamy szansę na lepszą sprzedaż. Nie bez powodu mówi się, że produkt kierowany do każdego nie jest dobrym produktem. Wszystkie oferty powinny mieć z góry określonego odbiorcę. Dlaczego warto stworzyć personę i jak to zrobić?

Persona – co musisz o niej wiedzieć

Dobrze stworzony profil Twojego odbiorcy pozwoli Ci odpowiedzieć na kilkadziesiąt pytań związanych z przeciętną personą obserwującą markę. Warto zacząć od najprostszych rzeczy i stopniowo je poszerzać. Przykładowo, jedną z bardziej podstawowych rzeczy jest wiek odbiorcy. Zupełnie inne kreacje reklamowe trzeba będzie tworzyć dla grupy dwudziesto-, a inne dla pięćdziesięciolatków. Ważny może być również wybór odpowiednich mediów społecznościowych. Młodzież najczęściej gromadzi się wokół takich serwisów, jak np. Instagram czy TikTok, podczas gdy starsi odbiorcy są raczej wierni Facebookowi. Warto wziąć to pod uwagę przy planowaniu kreacji reklamowych na podstawie profilu persony. Jeśli zależy nam na dotarciu do danej grupy społecznościowej, powinniśmy wybierać takie kanały komunikacji, z których dane osoby korzystają najczęściej.

Ważną informacją może być również płeć. Jeśli 95% odbiorców Twojego kanału to kobiety, to raczej nie warto skupiać wielkiej uwagi wokół tworzeniu postów skierowanych do mężczyzn. To kobiety będą najczęściej korzystały z Twojej oferty i to na nich warto skupić się w takiej sytuacji.

Kolejna ważna rzecz dotyczy potrzeb odbiorcy i powodów, dla których może poszukiwać Twoich produktów/ usług. Są mu potrzebne do pracy lub do podniesienia kwalifikacji zawodowych? A może wprost przeciwnie – służą do relaksu i dlatego kreacje treści powinny być skupione na czasie wolnym persony? Warto przeanalizować wszelkie elementy.

Inne, szczegółowe pytania, na które warto odpowiedzieć przy budowaniu profilu persony to na przykład kwestia zainteresowań. Może być ona związana zarówno z tym, czego dana osoba poszukuje, jak i z tym, w jakie miejsca w sieci zagląda najczęściej. Zebrana wiedza może przydać się markom planującym nawiązywać współpracę z influencerami. W takiej sytuacji muszą one poznać odbiorów, którzy rzeczywiście docenią rekomendację danej osoby.

Dobrze jest też rozważyć kwestię ewentualnych powiązań społecznych. Inne produkty należy kierować np. do rodzin z dziećmi, a inne do singli. Przykładowo, planerami ślubnymi będzie zainteresowana konkretna grupa odbiorców planujących wesele i zdecydowanie nie warto w takiej sytuacji inwestować w reklamy udostępniane zbyt szerokiemu gronu konsumentów.

Wśród istotnych kwestii dobrze jest też zwrócić uwagę na wartości istotne dla odbiorcy, jego styl życia oraz na sytuację materialną; ona również może być kluczowa. Ważnym elementem są także powody, dla których dana osoba mogłaby chcieć używać Twojego produktu. Co on zmieni w życiu danego konsumenta? Dlaczego go potrzebuje? Myślenie o potrzebach jest bardzo ważne zwłaszcza w kontekście tworzenia treści sprzedażowych. Bezpośrednie dotarcie do potrzeb, poruszenie problemu, a następnie próba rozwiązania go za pomocą konkretnej oferty może przełożyć się na bardzo dobre wyniki sprzedażowe.

A skoro o problemach mowa – dobry profil persony powinien również uwzględniać jej obawy. Dzięki temu oferta Twojego produktu będzie w stanie lepiej odpowiedzieć na ewentualne braki na rynku. Przykładowo, jeśli Twój odbiorca ceni sobie naturalne kosmetyki, ale jednocześnie ma problem ze znalezieniem ekologicznych, w pełni poddawanych recyklingowi opakowań, to rozwiązaniem jego problemu może być szampon w kostce. Potencjalne obawy persony są dobrą wskazówką do budowania komunikacji i bardzo przydają się podczas planowania kampanii reklamowej.

 

Gdzie szukać informacji o odbiorach?

Informacje o osobach zainteresowanych Twoją działalnością możesz czerpać naprawdę z wielu źródeł. Przykładowo, wiele informacji można zdobyć chociażby ze statystyk Facebooka, choć oczywiście w takim przypadku niezbędne jest prowadzenie strony przynajmniej od kilku miesięcy. Może to być więc dobra opcja dla osób, które planują rozszerzyć cele sprzedażowe i zależy im na lepszym poznaniu odbiorów. Oczywiście, statystyki Facebooka odnoszą się wyłącznie do tego portalu społecznościowego, więc nie można na ich podstawie stworzyć pełnej grupy odbiorców. Do tego warto wykorzystywać bardzo szczegółowe dane z Google Analytics. Udostępnione tam informacje umożliwią Ci poznanie wieku odbiorców, ich płci czy podobieństw związanych z zainteresowaniami. Ponadto dzięki Google Analytics dowiesz się co nieco o preferencjach zakupowych odbiorców. Przydatne są również informacje o danych demograficznych, a także o czasie, który odbiorca spędza na Twojej stronie internetowej. To ułatwia zaplanowanie na przykład działań związanych z remarketingiem.

Czasem przydatnym źródłem informacji o odbiorach może być też… konkurencja. Podpatrz, do kogo kierują swoje produkty konkurencyjne firmy i jakim cieszą się zainteresowaniem. Nie zachęcamy do ślepego kopiowania działań, a raczej do pozostawienia oczu i uszu szeroko otwartych. Być może niektóre działania zainspirują Cię do działania i nakreślą nowe pole możliwości.

Czy grupa docelowa to persona?

Nie. W obrębie grupy docelowej może mieścić się kilka rożnych person. W zależności od różnorodności oferty, możesz kierować poszczególne kampanie do różnych person. Przykładowo, jeśli produkujesz suplementy diety, jeden z nich możesz kierować do młodych kobiet, które chcą zadbać o włosy, skórę i paznokcie. Inny z kolei może wspierać pracę mózgu, a więc warto kierować go na przykład do studentów, którzy w trakcie sesji wykonują wytężoną pracę umysłową. Taki podział ułatwi Ci zaplanowanie działań. Wszystkie persony – zarówno kobiety dbające o wygląd, jak i studenci, będą stanowić jedną grupę docelową, ale wyróżniają ich inne motywacje. Dlatego właśnie warto dokładnie scharakteryzować typy osób, do których chcesz docierać, a także te, które dotychczas były zainteresowane Twoją ofertą.

 

Ile person należy stworzyć?

Nie ma tu jednej dobrej odpowiedzi. Firmy z bardzo szeroką ofertą najpewniej będą potrzebowały więcej person niż małe przedsiębiorstwa, ale wciąż – nie ma tu jednej reguły. Warto po prostu dobrze przeanalizować swoją ofertę oraz zebrane dane i zastanowić się, do kogo należy skierować ofertę. W początkowej fazie rozwoju biznesu i spełnianiu celów sprzedażowych warto raczej skupić się na jednej, maksymalnie na dwóch personach i całkowicie rozwinąć kierowanie do nich treści. Dopiero z czasem, gdy zauważysz ewentualne luki i nowe możliwości, warto pomyśleć o dalszym rozwoju grupy docelowej.

Dobrym pomysłem jest też regularne powracanie do analizowania profilu persony. Dlaczego? Ponieważ dane zebrane kilka lat temu dziś mogą być już zupełnie nieaktualne. Sprzedaż online zmienia się dynamicznie, a z roku na rok zwiększa liczba użytkowników mobilnych, którzy decydują się na dokonywanie zakupów poprzez smartfony. Takie rzeczy trzeba uwzględniać podczas tworzenia oferty na przykład na stronach internetowych czy profilach społecznościowych. Zachęcamy do tego, by przynajmniej raz w roku przyjrzeć się na nowo analizom związanym z personami zainteresowanymi Twoim biznesem i, jeśli to koniecznie, zaktualizować dane.

 

Tworzenie persony w agencji marketingowej

Nie wiesz, jak zebrać dane i stworzyć z nich pełen profil persony? A może wolisz zlecić to zadanie komuś innemu? Od tego właśnie jesteśmy my! Jako agencja interaktywna możemy zebrać niezbędne informacje z portali społecznościowych oraz z Google Analytics, a następnie zadbać o stworzenie profesjonalnej grupy odbiorców docelowych. To ułatwi Ci zaplanowanie komunikacji w social mediach oraz celów sprzedażowych. Dodatkowo z określoną grupą docelową znacznie łatwiej jest tworzyć skuteczne reklamy, które przynoszą wymierne korzyści już od pierwszych dni. Jeśli chcesz skorzystać z naszych usług, to zachęcamy do kontaktu. Im szybciej zadbasz o stworzenie profesjonalnego profilu persony, tym lepsze wyniki osiągniesz w przyszłości.

Nasza agencja regularnie zajmuje się śledzeniem statystyk w Google Analytics, dzięki czemu z łatwością wyłapujemy bieżące trendy czy zmiany obejmujące poszczególne grupy docelowe. Z nami nie musisz martwić się o szczegóły. O wszystko zadbamy osobiście! Zachęcamy również do zapoznania się z pełną ofertą agencji marketingowej. Do profilu odbiorcy możemy również przygotować zestaw spersonalizowanych reklam. Ponadto tworzymy też doskonałe treści sprzedażowe.

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!