
25 maj Jak zorganizować konkurs na Facebooku?
Konkursy na Facebooku są chętnie stosowane przez twórców. Pozwalają bowiem na zwiększenie zasięgów, są też dobrym sposobem na rozpropagowanie marki wśród osób, które jeszcze jej nie znały. Warto jednak wiedzieć, że porażająca część konkursów organizowanych na Facebooku jest… organizowana niezgodnie z prawem! Zachęcamy do zapoznania się z zasadami bezpiecznego i legalnego organizowania konkursów na tym portalu społecznościowym.
Konkurs na Facebooku – zadbaj o regulamin
Każdy konkurs organizowany na Facebooku musi posiadać regulamin. Pozwala on na zebranie najważniejszych zasad konkursu, które obowiązują zarówno uczestników, jak i organizatora. Oznacza to, że organizator po zakończonym konkursie jest zobowiązany do rozstrzygnięcia go, wyłonienia laureatów i wręczenia nagrody. To ważne, ponieważ w przypadku niewywiązania się z założeń regulaminu, laureat może wystąpić na drogę sądową. Oczywiście można zastrzec w regulaminie prawo do ewentualnych zmian związanych np. z czasem trwania konkursu, niemniej należy pamiętać o jego rozwiązaniu.
Regulamin konkursu na Facebooku – najważniejsze informacje
Co jeszcze powinno znaleźć się w regulaminie konkursu na Facebooku? Podstawowe informacje – kto go organizuje, jakie są kryteria wyłonienia zwycięzców, jakie jest zadanie konkursowe czy do kiedy trwa konkurs. Warto pamiętać o tym, że w regulaminie należy zawrzeć sporo szczegółów, np. dotyczących tego, że w konkursie nie mogą brać udziału osoby powiązane z właścicielami sklepu (znajomi, rodzina). Jeśli obawiasz się, że przygotowanie takiego regulaminu to dla Ciebie zbyt wiele, spróbuj skorzystać z pomocy prawnika, który przygotuje dla Ciebie odpowiednią bazę do regulaminu.
Pamiętaj też, że w regulaminie powinna znaleźć się klauzula o zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności za organizację konkursu. W sytuacji, gdy konkurs jest organizowany zgodnie z zasadami portalu, nie trzeba go zgłaszać do zarządu Facebooku. W klauzuli należy jednak zawrzeć informację, że Facebook w żaden sposób nie popiera czy nie współorganizuje danego konkursu.
Co ważne – wyłonienie zwycięzcy, a następnie przesłanie nagrody wiąże się z koniecznością pozyskania danych osobowych. W związku z obowiązującym RODO, w regulaminie powinna pojawić się też informacja o dobrowolnym przekazaniu danych osobowych w celu zrealizowania wysyłki. Warto też wskazać, jakie konkretnie dane będą przez nas przetwarzane.
Uwaga! W regulaminie warto zawrzeć informację o tym, że udział w nim mogą brać wyłącznie osoby pełnoletnie. Teoretycznie nie ma zakazu organizowania konkursów dla młodszych osób. Poniżej 18. roku życia wymagana jest zgoda rodzica na wzięcie udziału w konkursie, a to wiąże się z dodatkowymi ograniczeniami. Warto więc od razu zastrzec informację o wieku w regulaminie.
Organizacja konkursu na Facebooku – na co uważać?
Przede wszystkim na to, co jest niestety częstą praktyką wśród facebookowych profili, a więc losowanie. Niestety, zgodnie z regulaminem Facebooka, aby przeprowadzić grę losową, należy najpierw zgłosić to do Izby Skarbowej. Przeprowadzanie losowania bez zgłoszenia jest nielegalne i może wiązać się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Warto zdać sobie z tego sprawę, bo choć losowania są rzeczywiście powszechną praktyką, to niestety nie do końca współgrają z obowiązującym prawem.
Regulamin Facebooka zabrania również wykorzystywania działań wokół fanpage’a do organizacji konkursu. Co to oznacza w praktyce? Nie zastosować poleceń typu „polub nasz post, udostępnij i zaproś znajomego w komentarzu!” jako zadania konkursowego. Nie może ono również wiązać się z wykorzystaniem prywatnej osi czasu danego użytkownika. Odpadają więc zarówno wspomniane już udostępnienia, jak i działania związane np. z publikowaniem odpowiedzi i oznaczaniem profilu marki na swoim koncie.
Pamiętajmy też, że regulamin powinien być opublikowany bezpośrednio na Facebooku – nie w formie pliku, ale po prostu jako post. Regulamin należy udostępnić przed opublikowaniem konkursu, by każdy miał do niego dostęp i mógł świadomie wziąć udział w konkursie.
Jak stworzyć zadanie konkursowe na Facebooku?
Warto stawiać na zadania, które wymagają kreatywności. Może to być prośba o opisanie np. swojego pomysłu na relaks, o podzielenie się ciekawym zdjęciem z wakacji czy o rozwiązanie zagadki. Starajmy się, by konkurs był ciekawy, ale niezbyt trudny – dzięki temu zwiększasz szansę na to, że więcej osób weźmie w nim udział. To podniesie zasięgi i sprawi, że Twój konkurs dotrze do większej grupy odbiorców. Na Facebooku organizuje się naprawdę sporo konkursów, dlatego lepiej ostrożnie dobierać zadania i nie przesadzać z ich wagą.
Warto też pamiętać o dopasowaniu konkursu do grupy odbiorców. O ile np. selfie z pupilem może cieszyć się popularnością wśród grupy wiekowej 20-30 lat, o tyle już wśród osób w wieku 45-55 lat niekoniecznie.
Jak dobrze zorganizować konkurs na Facebooku?
Przede wszystkim warto zastanowić się, w jakim celu chcemy zorganizować konkurs. Czy zależy nam na zaangażowaniu dotychczasowych odbiorców, czy może chcemy pozyskać nowych fanów? A może konkurs ma zwiększyć rozpoznawalność marki? Czy może jest zapowiedzią nowej kolekcji? Odpowiedzi na te pytania pozwolą jeszcze lepiej zaplanować działania wokół konkursu. W sytuacji, gdy chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki, warto zadbać o włączenie reklamy dla osób, które jeszcze nie obserwują Twojej strony. Dzięki atrakcyjnemu konkursowi możesz sprawić, że wielu użytkowników zostanie z Tobą na dłużej.
Konkurs dla osób, które dobrze znają i lubią Twoją markę również jest świetną opcją. Dzięki temu niejako nagradzasz odbiorców za ich obecność. W samym zadaniu konkursowym możesz poprosić np. o opisanie ulubionego produktu z Twojego sklepu – dzięki temu masz pewność, że konkurs wygra osoba, która rzeczywiście chętnie dokonuje u Ciebie zakupów.
Nagroda w konkursie na Facebooku
A co za nagrodami? Tutaj również możesz napotkać na pewne ograniczenia. Zaleca się, by nagroda nie przekraczała kwoty 2000 zł. W przeciwnym razie osoba, która wygra konkurs, musi uwzględnić wygraną z zeznaniu podatkowym PIT. Jeśli więc nie chcesz dokładać sobie problemów związanych z Urzędem Skarbowym, najlepiej dobierać takie nagrody, których suma nie będzie zbyt wysoka.
Konkurs na Facebooku nie cieszy się dużym zainteresowaniem?
Sprawdź, dlaczego! Czy może przeznaczyłeś zbyt mały budżet na promocję i konkurs dotarł do niewielkiej liczby odbiorców? Lub poziom zadania konkursowego był nieadekwatny do nagrody (mówiąc inaczej – nagroda była zbyt symboliczna?). A może konkurs trwał zbyt krótko i wiele osób po prostu nie zdążyło wziąć w nim udziału? Warto przeanalizować różne opcje, by na przyszłość wiedzieć, jak ulepszyć swoje konkursy.
Konkurs na Instagramie – jak zorganizować?
Instagram podlega pod Facebooka, w związku z czym zasady organizacji konkursów na tym portalu społecznościowym są bardzo podobne. Na Instagramie również musisz pamiętać o oświadczeniu, że konkurs prowadzisz na własną odpowiedzialność; wymagane jest również opublikowanie oficjalnego regulaminu. W przypadku Instagrama należy też unikać zadań, które wymagają od uczestników oznaczania się na zdjęciach. Tutaj zadania powinny być prowadzone w taki sposób, jak na Facebooku, czyli tworzymy oddzielne, kreatywne zadanie konkursowe, a nie zapraszamy do polubień i udostępnień. Na Instagramie również nie przeprowadzamy losowania, zwycięzca musi być wyłoniony przez komisję konkursową, a nie drogą przypadku.
Organizowanie konkursów w mediach społecznościowych to świetny sposób na zwiększenie zainteresowania marką, ale też na rozpromowanie nowych produktów. Pamiętaj jednak, że przy organizacji konkursów obowiązują Cię ścisłe zasady. Nieprzestrzeganie ich może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami. I choć zdajemy sobie sprawę z tego, że wiele osób rzeczywiście nie przestrzega regulaminu Facebooka i przygotowuje konkursy niezgodne z prawem (np. gry losowe), to zapewniamy, że nie warto iść tą drogą. Dobrze przygotowany konkurs z odpowiednim regulaminem zapewni Ci bezpieczeństwo na wypadek ewentualnej kontroli.
Jeśli obawiasz się samodzielnego przeprowadzania konkursu na Facebooku, skontaktuj się z nami. Przygotujemy dla Ciebie odpowiednie zadania konkursowe, grafiki, regulamin oraz zadbamy o rozreklamowanie konkursu. Dzięki temu Twój profil szybko zyska na popularności, a Ty w zasadzie nie będziesz musiał nic robić. Wszystkim zajmiemy się my! Zlecanie organizacji konkursów agencji marketingowej to znakomity sposób na bezpieczne zorganizowanie konkursu. Jeśli jesteś zainteresowany, zapraszamy do kontaktu!