fbpx
 

Pinterest w biznesie – jak wykorzystać potencjał reklamowy?

Pinterest w biznesie – jak wykorzystać potencjał reklamowy?

Pinterest to jeden z tych serwisów marketingowych, które często bywają traktowane przez marki „po macoszemu”. Wiele osób nie wierzy w jego popularność i dlatego stawia raczej na rozwój innych kont. Tymczasem Pinterest odnotowuje naprawdę spore zasięgi – tylko w maju 2021 roku portal odwiedziło aż 5,98 mln użytkowników! To pokazuje, że warto zaangażować się w rozwinięcie swoich pinów i zwiększenie szansy na dotarcie do większego grona użytkowników. Sprawdź, jak to zrobić!

Pinterest – czym jest?

Pinterest to portal społecznościowy, który tak jak Facebook funkcjonuje dzięki tablicy z informacjami. W przeciwieństwie do Facebooka, Pinterest skupia się jednak na stronie wizualnej –  niektórzy nazywają go wirtualną tablicą korkową i to zdecydowanie dobre porównanie. Na Pintereście można przypinać „piny”, czyli obrazki, skróty do stron www, filmy i inne interesujące nas materiały. Wszystkie treści można dodatkowo grupować w ramach określonej tematyki. Osoby korzystające z Pinteresta dodają własne pliki, zapisują na tablicach pliki innych, a dodatkowo mogą też tworzyć komentarze do wrzucanych pinów lub udostępniać je na zewnętrznych portalach, np. na Facebooku. Jak widać – możliwości jest naprawdę sporo!

Użytkownicy Pinteresta w Polsce

O tym, że warto zainteresować się Pinterestem, świadczą dane o aktywności użytkowników Pinteresta w Polsce. Oczywiście, nie wszystkie branże odnajdą się na Pintereście, niemniej warto przyjrzeć się temu, co szczególnie interesuje użytkowników na tym portalu społecznościowym. Badanie MOBI z 2020 roku pokazuje, że w Polsce mamy do czynienia z 3,7 mln użytkowników Pinteresta. Zdecydowaną większość, bo aż 86% użytkowników stanowią kobiety. Istotny jest również wiek – prawie połowa badanych  mieściła się w przedziale wiekowym 25-34 lat. Interesujące są również wyniki dziennej aktywności. Prawie połowa użytkowników przyznała, że spędza na Pintereście nawet godzinę dziennie. Z kolei aż 57% użytkowników przyznało, że zdarzyło im się kupić produkt, który znaleźli właśnie na Pintereście! To pokazuje, jak niedoceniania jest siła reklamowa tego medium i dlaczego warto ją wykorzystać.

Użytkownicy Pinteresta w Polsce zdecydowanie najczęściej szukają inspiracji modowych (88%), ale też związanych z gotowaniem i dietami (84%), wystrojem wnętrz (83%), kosmetykami (78%) oraz motoryzacją (67%). Jak widać, to właśnie te branże mają największe szanse na dotarcie do szerokiego grona klientów na Pintereście. Oczywiście nie oznacza to, że inne firmy nie mogą próbować znaleźć swojej niszy na Instagramie. Wystarczy spojrzeć na pinterestowe konto Pani Swojego Czasu, które świetnie rozwija się mimo tego, że nie odpowiada z żadnej z wymienionych branż.

Pinterest dla firm – od czego zacząć?

Przede wszystkim warto rozpocząć od założenia konta biznesowego. Dzięki temu będziesz mógł przygotowywać zarówno klasyczne piny, które mogą zdobywać zasięgi organiczne, jak i płatne reklamy. Reklamy na Pintereście skupiają się wokół takich celów, jak: konwersje, zwiększanie rozpoznawalność marki, zwiększenie ruchu czy napędzanie sprzedaży offline. Pinterest wyróżnia się dobrze zaplanowanym menadżerem reklam, który pozwala na indywidualne dopasowanie parametrów reklamy, a tym samym – na osiąganie lepszych wyników.

Po założeniu konta warto rozplanować sobie stworzenie pierwszych tablic, które pozwolą użytkownikom na lepsze zapoznanie się z Twoją marką. Stopniowo zwiększaj świadomość –  przedstawiaj poszczególne produkty i zadbaj o stronę wizualną. Świetnie będzie, jeśli stworzysz osobne tablice na różne kategorie pinów. To sprzyja zachowaniu porządku na swoim Pintereście, a użytkownikom ułatwia docieranie do interesujących ich informacji.

Możesz zadbać nie tylko o przedstawianie swoich produktów, ale też o stworzenie firmowych moodboardów. Tak nazywa się zbiory obrazów, które mogą inspirować, przedstawiać jakiś cel czy konkretny trend w modzie. Moodboard to dość szerokie pojęcie i każdy może podejść do niego nieco inaczej. Przykładowo, marka modowa może stworzyć moodboard z inspiracjami zbierającymi ubrania w kolorze Pantone na dany rok. Z kolei firma zajmująca się urządzaniem wnętrz może zebrać inspiracje na konkretny sezon, na przykład jesienny.

Jeśli planujesz katalogować inspiracje, które mogą przyciągać użytkowników właśnie sezonowo, pamiętaj, by robić to z wyprzedzeniem! Osoby, które poszukują pomysłów na stworzenie świątecznych ozdób raczej nie zabiorą się za to w ostatnim tygodniu przed świętami, ale dużo wcześniej. Warto więc rozważyć przygotowanie serii tematycznych pinów już w listopadzie – tak, by osoby przygotowujące się do świąt z wyprzedzeniem zdążyły dotrzeć do Twoich treści.

Jak zwiększyć widoczność pinów na Pintereście?

Jeśli zadbałeś już o ciekawe treści, które mogą przyciągnąć użytkowników, musisz też zwiększyć ich szansę na dotarcie do większego grona odbiorców. W tym celu warto zastosować kilka prostych tricków, które podniosą widoczność pinów. Zacznij od hasztagów. Pamiętaj jednak, że na Pintereście hasztagi są klikalne tylko w jednym miejscu – w opisie pina. Hasztagi stosowane w tytułach czy w opisach tablic nie będą zawierały linków, przez co nie zapewnią Ci możliwości dotarcia do nowych odbiorców. Warto jednak stosować hasztagi w opisach pinów.

Jak dobierać hasztagi na Pintereście? Warto stawiać zarówno na ogólne, jak i bardziej szczegółowe hasła. Nie opieraj się wyłącznie ani na jednych, ani na drugich. Oczywiście, hasztagi na Pintereście nie mają aż takiej mocy jak te na Instagramie i warto zdawać sobie z tego sprawę. Z tego względu przy planowaniu treści na Pintereście warto zadbać również o słowa kluczowe. Użytkownicy wyszukują na Pintereście haseł mniej więcej w taki sposób, jak w wyszukiwarce Google. Planer słów kluczowych może więc pomóc Ci stworzyć bazę haseł do swoich postów. Pamiętaj, by stosować zarówno zwykłe słowa kluczowe, jak i tzw. długie ogony – dzięki nim możesz zwiększyć szansę na dotarcie do nowych użytkowników.

Pinterest – jakość pinów ma znaczenie

Jedną z najistotniejszych rzeczy na Pintereście jest oczywiście jakość pinów! Zdjęcia o dobrej jakości i modnej wizualizacji będą klikać się o wiele chętniej niż te zwykłe, niewyróżniające się. Jeśli prowadzisz sklep z produktami, koniecznie zainwestuj w usługi dobrego fotografa i zadbaj o sesję produktową, która przyciąga spojrzenia. Na Pintereście najlepiej publikować pionowe obrazy, dopasowane do ekranów smartfonów. Jak pokazują badania, większość odbiorców Pinteresta korzysta z aplikacji mobilnie, dlatego tym bardziej warto zadbać o dopasowanie swoich tablic do oczekiwań użytkowników telefonów komórkowych. Na profilu biznesowym warto dodawać do zdjęć swoje logo. Dzięki temu nawet przy viralowo poniesionej treści Twoja marka będzie wyróżniała się na zdjęciu. Jeśli Twój pin zawiera link przenoszący użytkownika poza portal, sprawdź, czy dany link działa i wyświetla się prawidłowo. To ważne, ponieważ może wpłynąć na przekierowania na Twoją stronę www.

Śledź statystyki na Pintereście

Na koniec przypominamy o jednej ważnej rzeczy: o statystykach. Na Pintereście znajdziesz rozbudowane narzędzie Pinterest Analytics, które pozwala śledzić kontom biznesowym zachowania użytkowników. Pinterest Analytics umożliwia skontrolowanie liczby wyświetleń danego pina, kliknięć w niego, zaangażowania odbiorców, współczynnika kliknięć wychodzących, a w przypadku filmów – średniego czasu odtwarzania. Dodatkowo możesz też prześledzić częstotliwość zapisywania danego pina, a także miesięczną liczbę wyświetleń. Dzięki zebranym statystykom dowiesz się, które piny cieszą się szczególnie dobrą popularnością i w jakim kierunku warto pójść przy planowaniu kolejnych treści.

Pamiętaj też, że na Pintereście możesz korzystać z płatnych reklam. Z jednej strony to dobry sposób na rozruszanie konta i dotarcie do większej ilości odbiorców wtedy, gdy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z Pinterestem. Z drugiej – reklamy produktów np. w gorącym okresie Black Friday czy przedświątecznym mogą dodatkowo napędzać sprzedaż. Warto dostosować reklamy do potrzeb swojej firmy i przetestować ich skuteczność.

Pinterest firmowy – czy warto?

Podsumowując, firmowy Pinterest zdecydowanie może sprawdzić się w przypadku kilku branż, o których wspomnieliśmy powyżej. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować rozwinąć rozpoznawalność marki za pomocą Pinteresta nawet wtedy, gdy prowadzimy biznes w ramach zupełnie innej branży. Warto jednak pamiętać o tym, że trendy i wyszukiwania użytkowników mają duży wpływ na potencjalną viralowość naszych pinów. Dobrze jest więc śledzić aktualne trendy i, jeśli to możliwe, korzystać z nich. Jeśli chciałbyś założyć firmowego Pinteresta, ale nie masz czasu na jego prowadzenie, skontaktuj się z nami. Możemy poprowadzić dla Ciebie konta w mediach społecznościowych – również na Pintereście!

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!

Nie znaleziono żadnych pól.