Prowadzenie fanpage – jakie portale społecznościowe wybrać?

Prowadzenie fanpage – jakie portale społecznościowe wybrać?

Przygotowywanie strategii danej marki warto rozpocząć od ustalenia tego, na których portalach społecznościowych firma powinna się skupić. Przekaz musi być dostosowany do odbiorców, a warto pamiętać, że każdy portal społecznościowy jest dedykowany innej grupie. Z tego względu powinniśmy dokładnie ocenić, które działania w mediach społecznościowych będą nas najkorzystniejsze. Sprawdź, czym różnią się poszczególne social media!

 

Facebook

Facebook jest uznawany za najpopularniejszy portal społecznościowy na całym świecie. Choć badania pokazują, że młodzi ludzie stopniowo odchodzą z Facebooka na rzecz innych portali, to jednak wciąż ogromna rzesza dorosłych osób korzysta codziennie z tego portalu. Facebook idealnie sprawdza się do budowania społeczności wokół marki. Ma bardzo rozbudowany system reklamowy, ale też jest przyjazny pod względem publikowania treści oraz komentowania ich. Warto jednocześnie podkreślić, że strategia na Facebooku powinna być dobrze przemyślana – ścisłe sprzedażowe treści powtarzane dzień w dzień mogą przejść bez echa. Na Facebooku warto przede wszystkim publikować treści interesujące dla odbiorców, takie, z których będą mogli wynieść coś dla siebie. Sprzedajesz suplementy diety? Pisz o zdrowiu i o tym, jak można o nie dbać na co dzień. Prowadzisz restaurację? Postaraj się przedstawić przyjazny wizerunek firmy; zdjęcia pracowników czy po prostu z życia placówki. Tego typu grafiki zwykle są bardzo ciepło przyjmowane, podobnie jak np. angażowanie użytkowników i pytanie ich o to, jakie dania najchętniej zobaczyliby w kolejnym menu. Im więcej zaangażowania, tym lepiej. Jeśli to możliwe, warto stawiać na własne zdjęcia, a nie na te stockowe  – duże zaangażowanie profilu to lepszy odbiór wśród użytkowników Facebooka. Na tym portalu społecznościowym z całą pewnością warto też dbać o samą jakość grafik. Świetnie sprawdzają się różne posty-ciekawostki (najlepiej wzbogacone o dedykowany szablon, który natychmiast będzie budził skojarzenia z twoją firmą) czy profesjonalne infografiki z konkretną dawką wiedzy.

Instagram

Posty na Instagramie powinny być skierowane raczej do młodszych odbiorców, nastawionych na przyswajanie treści wizualnych. Co ważne, ten portal sprawdzi się bardziej przy przedstawianiu produktów niż usług, choć, tu warto dodać – konkretnych usług. O ile na przykład w przypadku serwisu telefonów komórkowych zakładanie Instagrama nie będzie miało dużego sensu, o tyle już hotel czy restauracja w bardzo ciekawy sposób mogą promować swoje usługi (oczywiście wymaga to zaangażowania i zrobienia sporej liczby dobrych jakościowo zdjęć). Na Instagramie zdecydowanie korzystnie wypada promowanie produktów – warto podpatrzeć, jak robią to duże marki. W przypadku kosmetyków można stosować nie tylko zdjęcia, ale też np. filmiki zapowiadające nowe produkty, a później też tutoriale pokazujące, jak używać lakieru do paznokci. W filmach można też przedstawiać np. różne kolory szminek z nowej kolekcji, czy też nowe kolory farb ściennych. Możliwości jest naprawdę sporo, trzeba tylko zadbać o jakość wykonania! Warto też podkreślić, że na Instagramie istnieje możliwość założenia konta biznesowego, które łączy się z dodatkowymi zaletami. Na takim koncie możesz m.in. używać przycisków CTA, a ponadto zyskasz dostęp do statystyk oraz możliwość oznaczania postów sponsorowanych.

Twitter

Twitter to bardzo specyficzna platforma, ale odpowiednio wykorzystana może firmie przynieść wiele korzyści. Na początek warto podkreślić, że strategie stosowane np. na Facebooku mogą zupełnie nie sprawdzić się na Twitterze. Dlaczego? Z jednej strony z uwagi na istniejące ograniczenia (na Twitterze można aktualnie publikować jedynie 280 znaków), z drugiej – na formę samego portalu. Twitter doskonale się sprawdza do viralowych interakcji – dalsze przekazywanie informacji, odpowiadanie na tweety i udostępnianie to właściwie główne filary Twittera.  Z tego względu sztuczne posty ofertowe zupełnie się nie sprawdzą, ale już ważne informacje czy ciekawe posty informacje jak najbardziej mogą zadziałać. Jeśli więc twoja firma jest na przykład właścicielem ciekawych badań, to zdecydowanie warto je udostępniać na Twitterze. Ponadto dobrze jest też zadbać o zaangażowaną społeczność – obserwuj osoby, które obserwują ciebie oraz śledź potencjalnych zainteresowanych. Zadbaj o jak największą liczbę interakcji – sam również możesz udostępniać cudze treści! Jeśli twoja firma ma atrakcje promocje, możesz też informować o nich na Twitterze – zainteresowani użytkownicy z pewnością zwrócą na to uwagę.

LinkedIn

LinkedIn to portal społecznościowy, który służy budowaniu stricte biznesowego wizerunku. W tym miejscu znajdziemy określony typ użytkowników, zainteresowanych konkretną wiedzą oraz zdobywaniem informacji biznesowych. Z tego względu LinkedIn polecamy zwłaszcza tym firmom, które chcą pochwalić się swoimi usługami, sukcesami albo szukają pracowników. Na LinkedIn raczej unikamy publikowania zabawnych, luźnych treści – do tego służą inne portale społecznościowe. Tu skupiamy się na konkretnych informacjach, zwłaszcza tych rozwojowych i poważnych. To też niezłe miejsce dla freelancerów, którzy chcą np. zaprezentować swoje doświadczenie i zdobyć nowych klientów. LinkedIn służy przede wszystkim budowaniu wizerunku eksperta – warto o tym pamiętać! Jeśli twoje produkty trafiają raczej do młodszej grupy odbiorców, zakładanie konta na tym portalu nie ma dużego sensu. Jeśli natomiast twoja grupa odbiorców oscyluje wokół ludzi powyżej 30. roku życia, którzy poszukują konkretnej dawki wiedzy oraz dbają o samorozwój, to LinkedIn może się przydać (np. do podzielenia się istotnymi badaniami!)

Pinterest

Pinterest służy przede wszystkim szeroko pojętej inspiracji. Użytkownicy zapisują treści graficzne na swoich tablicach, udostępniają i obserwująssię wzajemnie. Firmowe konto na Pintereście można bardzo kreatywnie wykorzystać – np. Stworzenie tablic tematycznych pod wybrane produkty (skojarzenia kolorystyczne itd.) może sprawić, że zaczniemy zdobyć sporo obserwatorów. Warto więc w takiej sytuacji od czasu do czasu dorzucić infografiki promujące sklep – być może ktoś zainteresowany zdecyduje się zapoznać z naszą firmą. Jeśli nawiązujesz barterowe współprace z gwiazdami, na Pintereście możesz też przypinać ich zdjęcia właśnie z twoimi produktami. Pinterest sugerujemy jednak traktować luźno, raczej jako dodatek niż główny kanał komunikacji – trudno byłoby zbudować wokół niego silnie zaangażowaną społeczność z uwagi na to, że największą rolę odgrywają tam po prostu pojedyncze treści.

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!