Statystyki na Facebooku: jak je analizować?

Statystyki na Facebooku: jak je analizować?

Analiza statystyk na Facebooku bywa świetnym źródłem informacji dla osób, które wciąż poszukują odpowiedniego kierunku dla swojej firmy. Dzięki zebranym danym możesz stwierdzić, czy tworzone przez Ciebie treści dobrze dopasowują się do oczekiwań odbiorców. Sprawdź, z jakimi danymi statystycznymi możesz zapoznać się na Facebooku!

 

Statystyki – gdzie ich szukać?

Na początek warto rozpocząć od rzeczy być może oczywistej. Gdzie znaleźć statystyki? Są one widoczne na górnym pasku, dostępnym po wejściu na dany fanpage na Facebooku. Oczywiście, w ten sposób podejrzymy jedynie statystyki strony, którą zarządzamy – nie zyskamy dostępu do wykresów konkurencji. Nie ma co jednak narzekać, bo w statystykach znajdziecie naprawdę sporo informacji o odbiorcach. Dane dzieli się na: podsumowanie, reklamy, osoby obserwujące, polubienia, zasięg, wyświetlenia strony, wyświetlenia podglądu strony, działania na stronie, posty, wydarzenia, filmy, zdarzenia, osoby, wiadomości i zamówienia. Omówimy teraz kilka najważniejszych punktów statystyk.

Statystyki na Facebooku – podsumowanie

Pierwsza z dostępnych zakładek, czyli podsumowanie, w zasadzie przedstawia w dużym skrócie aktywności powiązane ze stroną. To tu znajdziecie zestawienie najważniejszych danych. Na ich podstawie można stwierdzić, jak zwiększyła się w ostatnim czasie liczba polubień na naszej stronie. Dodatkowe dane to m.in. informacje o ostatniej aktywności, o zasięgu postów, relacji oraz o działaniach na stronie. Jednocześnie warto podkreślić, że zakres wyświetlania danych można zmodyfikować w zależności od potrzeb. W statystykach widocznych w podsumowaniu można podejrzeć dane z bieżącego dnia, z ostatnich 7 dni lub z ostatnich 28. To dobra opcja dla osób, które chcą pobieżnie prześledzić zainteresowanie stroną i porównać ją na przykład do poprzedniego miesiąca. Jeśli jednak interesują Cię bardziej szczegółowe dane, to zapoznaj się z kolejnymi zakładkami.

Reklamy – statystyki

W zakładce reklamy można podejrzeć konto reklamowej danej strony. Warto podkreślić, że dane te odnoszą się jednak do konta reklamowego przypisanego do konkretnej osoby. Jeśli więc stroną zarządza kilka osób, to nie podejrzysz wyników z reklam stworzonych przez kogoś innego. Zamieszczone w tej zakładce podsumowanie reklam jest dość uproszczone. Zdecydowanie więcej statystyk znajdziesz w menagerze reklam. Tam platforma jest bardzo rozbudowana i uwzględnia naprawdę szczegółowe dane. Podgląd reklam w zakładce statystyki na Facebooku ogranicza się przede wszystkim do „ostatnich reklam”, w których można ujrzeć podsumowanie związane z zasięgami.

Osoby obserwujące stronę na Facebooku

Tutaj można znaleźć podział osób obserwujących stronę na konta organiczne oraz na opłacone (związane z reklamą). Dodatkowo, w tej zakładce możesz podejrzeć również, kto zrezygnował danego dnia z obserwowania Twojej strony. To może być przydatna opcja np. w sytuacji, gdy danego dnia ubędzie Ci dużo obserwowań czy polubień. Możesz skontrolować, jakie treści pojawiły się wtedy na Facebooku i co mogło sprawić tak duży odwrót.

Zasięg postów – sprawdź statystyki

Zasięg postów również dzieli się na organiczny oraz płatny. W tej zakładce znajdziesz kilka tabelek z podziałem m.in. na reakcje, komentarze czy rekomendacje. Dzięki temu dowiesz się więcej o tym, które posty cieszyły się szczególną popularnością. To może być też dobre narzędzie do porównania skuteczności zasięgu postów organicznych oraz płatnych. W podobny sposób przedstawiono sekcję „wyświetlenia strony”, na której dodatkowo można sprawdzić, z jakich źródeł klienci docierają na Twój fanpage. Facebook uwzględnia przy tym też portale zewnętrzne oraz ruch z witryny Google.

Posty – statystyki fanpage’a

Zakładka posty jest jedną z najbardziej szczegółowych części statystyk. Dzieli się na dwie części. Pierwsza przedstawia wykres z uwzględnieniem aktywności fanów podczas poszczególnych godzin w ciągu tygodnia. Warto się temu dokładnie przyjrzeć, ponieważ te dane mogą świetnie sprawdzić się do zaplanowania harmonogramu postów. Nie ma sensu publikować treści w godzinach, w których aktywność na fanpage’u jest zdecydowanie najmniejsza. Wykres ten pozwoli Ci określić nie tylko najkorzystniejsze godziny do publikacji, ale również dni. Wykorzystaj tę wiedzę!

Poniżej wykresu znajdziesz szczegóły podział na opublikowane posty i związaną z nimi aktywność. Te informacje dobrze sprawdzają się na przykład w miesięcznym podsumowaniu. Dobrze zobrazują to, które treści sprawdzają się najlepiej, a które nieco mniej. Przyjrzyj się również zasięgom postów płatnych – są one oznaczone ciemniejszym kolorem, dlatego dobrze wyróżniają się na tle postów organicznych. Możesz porównać skuteczność reklamy i stwierdzić, w którym kierunku poprowadzić ją w kolejnych miesiącach.

Wydarzenia – zakładka w statystykach na Facebooku

Ciekawą i wartą uwagi opcją jest nowa, odświeżona zakładka „wydarzenia”. Powinny zainteresować się nią zwłaszcza te firmy, które regularnie zlecają płatną promocję niektórych eventów. W zakładce możesz skontrolować aktywność dotyczącą już opublikowanych treści, ale to nie wszystko. Na podstawie Twoich działań Facebook zarekomenduje Ci inne, które mogą skutecznie wpłynąć na zwiększenie widoczności wydarzenia. W tym miejscu możesz również śledzić to, jak odbiorcy reagują na Twoje wydarzenie. W udostępnionej tabeli znajdziesz informacje między innymi o wydanej kwocie z budżetu, zasięgu, odpowiedziach oraz o kliknięciach biletów.

Zdarzenia – relacje na Facebooku

Statystyki powiązane z relacjami na Twoim fanpage’u znajdziesz w zakładce „zdarzenia”. Pozwalają one na śledzenie wyników ostatnich relacji. To cenna opcja dla osób, które nie mają czasu przeprowadzać takiej analizy z dnia na dzień. Relacje co prawda znikają z Facebooka po 24 godzinach, ale ich statystyki pozostaną zapisane dla Ciebie właśnie w tym miejscu nawet przez 28 dni. Dzięki temu zyskujesz pewność, że nic Ci nie umknie i będziesz mógł spokojnie podsumować miniony miesiąc.

Kto obserwuje moją stronę na Facebooku?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, wystarczy wejść w zakładkę „osoby”. Tam możesz zapoznać się z podziałem osób obserwujących fanpage ze względu na płeć i wiek. Poniżej znajdziesz też informacje co do tego, z jakich krajów pochodzą osoby śledzące Twoją stronę, a także dane nieco bardziej szczegółowe dotyczące miast oraz języka. To ważne informacje. Dzięki nim możesz zyskać szerszy obraz tego, jak powinny wyglądać tworzone przez Ciebie treści. Przykładowo, jeśli aż 95% odbiorców to kobiety, to raczej kierowanie komunikacji stricte do mężczyzn nie ma sensu – odbiór będzie znikomy, podobnie jak i wyświetlenia. Treści powinny być zawsze dopasowane do grupy odbiorców, wtedy zyskujemy szansę na osiągnięcie satysfakcjonujących wyników.

Wiadomości na Facebooku – strona firmowa

Przedostatnia z dostępnych zakładek w statystykach udostępnia informacje związane z wiadomościami. Mogą być one przydatne dla osób, które prowadzą bardzo dużo rozmów z klientami i potrzebują szczegółowych informacji np. o nowych kontaktach. W tym miejscu znajdziesz także dane dotyczące szybkości udzielania odpowiedzi na pytania klientów.

Zamówienia – statystyki na fanpage’u

Ostatnia z zakładek będzie istotna dla osób, które uruchomiły sklep na swoim Facebooku. W tym miejscu znajdziesz kilka informacji na temat zamówień dokonywanych dzięki działaniom na fanpage’u. Są to przede wszystkim dane podsumowujące dochody z zamówień oraz ich liczbę.

Stwórz raport ze statystyk na Facebooku

Dobra wiadomość jest taka, że dane ze statystyk może bez problemu importować na komputer. Dzięki temu możesz na przykład po roku przygotować sobie zestawienie i podsumować działalność w tym wybranym aspekcie social mediów. Niewątpliwie dużą zaletą statystyk na Facebooku jest to, że często umożliwiają one uwzględnienie dłuższych okresów działalności, dzięki czemu możemy też w każdej chwili wrócić do poprzednich miesięcy. Ich minusem bywa czasami pobieżność (np. w przypadku reklam), ale nie jest to znowu aż tak duża wada, by zrezygnować z monitorowania statystyk. Dane dotyczące reklam są bardzo szczegółowo opracowane w Menagerze Reklam Facebooka, dlatego zdecydowanie pod tym względem nie możemy narzekać na wsparcie statystyczne. Warto za to śledzić dane związane z osobami czy z konkretnymi postami. Dzięki temu możemy sporo dowiedzieć się o treściach, które cieszą się największą popularnością. Informacja o osobach obserwujących stronę może mieć duże znaczenie zwłaszcza dla początkujących firm, które próbują bardziej sprecyzować swoją grupę odbiorców. Te firmy, które dobrze znają odbiorców, mogą po prostu śledzić zakładkę i sprawdzać, czy dane te nie zmieniają się gwałtownie na przestrzeni kilku miesięcy.

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!