Dobra nawigacja na stronie WWW, czyli jaka?

projekt_strony_www

Dobra nawigacja na stronie WWW, czyli jaka?

Układ nawigacyjny to jeden z kluczowych aspektów decydujących o użyteczności strony WWW. Dobrze zaprojektowany działa niczym GPS – pomaga użytkownikowi szybko i wygodnie odnaleźć pożądane treści w witrynie. Czym powinna cechować się nawigacja zorientowana na potrzeby internauty odwiedzającego naszą stronę WWW?

 

Konsekwentne nazewnictwo

Każde łącze powinno w sposób jasny i konkretny informować użytkownika o tym, co znajduje się na stronie docelowej. Jednocześnie należy zadbać, by nazewnictwo wszystkich elementów było logiczne i spójne w każdym miejscu witryny, co pozwoli uniknąć dezorientacji odwiedzającego. 

Wyróżnienie elementów nawigacji 

Elementy nawigacyjne na stronie www powinny wyróżniać się pod względem wizualnym od samych treści. Dobrym pomysłem jest zaakcentowanie niektórych łączy lub guzików, które będą w ten sposób zwracać uwagę użytkownika i kierować go do konkretnych części serwisu. Ważne jednak, by nie było ich zbyt wiele – nadmiar możliwości może bowiem powstrzymać użytkownika przed wyborem którejkolwiek z opcji. 

Sprawna wyszukiwarka

Częstym problemem osób korzystających z wyszukiwarek internetowych jest problem z odnalezieniem poszukiwanych treści. Zbyt prosta wyszukiwarka może prezentować nie zawsze najbardziej adekwatne wyniki, co powoduje frustrację u internautów, którzy są w takich sytuacjach bardziej skłonni do opuszczenia strony www. Projektując stronę należy więc zwrócić szczególną uwagę na mechanizm działania systemu wyszukiwania. 

Nawigacja okruszkowa

Świetnym uzupełnieniem funkcjonalnej nawigacji są tak zwane okruszki (ang. breadcrumbs). Dzięki nim użytkownik strony widzi w trakcie całej wizyty ścieżkę pokonaną ze strony głównej do punktu, w którym znajduje się obecnie. Nawigacja okruszkowa pozwala mu również jednym kliknięciem wrócić do jednej z wcześniejszych podstron. Dodatkowym atutem rozwiązania jest lepsze indeksowanie samej witryny przez roboty oraz wzmocnienie linkowania wewnętrznego, co poprawia z kolei pozycję strony w wynikach wyszukiwania.