Jak stworzyć dobry newsletter?

Jak stworzyć dobry newsletter?

Newsletter wciąż jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów dotarcia do klientów. Warto to wykorzystać i zainwestować w odpowiednio zaprojektowany e-mail marketing. Dzięki niemu macie szansę na przyciągnięcie uwagi różnych użytkowników i zatrzymacie ich na dłużej. Jak stworzyć dobry newsletter?

Znajdź pomysł na siebie

Aby newsletter był dobry, musi pełnić określony cel. Zastanówcie się więc, co chcesz przekazywać poprzez swój newsletter. Informację o nowych wpisach? Konkretną, dodatkową wiedzę, której użytkownicy nie znajdą na waszych stronach internetowych albo w mediach społecznościowych? Ustalenie celu jest bardzo ważne, ponieważ pomoże przy dalszym procesie tworzenia komunikacji. Można obrać kilka dróg, w zależności od tego, jakie działania będą najlepsze dla naszej firmy. Pierwszą opcją jest promocja, czyli konkretne informacje o usługach, nowościach i o rabatach na stronie www czy w sklepie. Tutaj można też dołączyć na przykład ciekawostki z życia firmy albo sukcesy; wszystko jednak powinno skupiać się wokół szeroko pojętej promocji. Drugą propozycją może być wejście w rolę profesjonalisty, a więc doradzanie. To dobra propozycja dla osób, które nie oferują konkretnych produktów, a raczej usługi. Wówczas np. psycholog może przygotować ciekawsze plansze rozwojowe, które każdy wydrukuje w swoim domu. Takie dodatkowe treści wspomagające codzienną pracę czy rozwój umiejętności są bardzo miło odbierane przez różnych użytkowników, którzy doceniają wysiłek przedsiębiorcy włożony w stworzenie darmowych dodatków. Jeszcze inną opcją na newsletter może być np. dzielenie się refleksjami; to będzie dobra opcja głównie dla tych osób, które prowadzą np. jednoosobową firmę i bloga, a chciałyby przekazywać pewne treści poza głównym kanałem informacji.

Uwaga! Nie wybierajcie wszystkich pomysłów naraz – jeśli zasypiecie klienta milionem rozwiązań, pomysłów, zniżek i pytań, to istnieje prawdopodobieństwo, że przestanie śledzić waszego newslettera.

Zacznij od czegoś miłego

Jak zdobyć adresy mailowe do newslettera? To bardzo proste – zaoferujcie coś! Może to być zniżka za zapisanie się do waszego mailingu albo konkretny, darmowy produkt.

Przykładowo, w przypadku wspomnianego już psychologa może to być dzienniczek rozwojowy. Warto zastanowić się, co konkretnego nasza firma może zaoferować innym i wykorzystać to. Przyciągnięcie klienta do zapisania się na mailing to już pierwszy sukces – później trzeba utrzymać jego uwagę, by dalej pozostawał w kontakcie z nami. Jeśli planujecie udostępniać materiały, weźcie pod uwagę fakt, że newsletter powinien być wysyłany regularnie. Z tego względu sugerujemy przygotowanie pewnych treści czy produktów do pobrania “na zapas”, by mieć pewność, że nasz mailing nie zatrzyma się z uwagi na brak materiałów.

Stwórz szatę graficzną

Warto  postawić na spójny wizerunek newslettera – to ułatwi identyfikację waszej firmy. Stworzenie ładnego, spójnego nagłówka wcale nie jest trudne. Można to robić zarówno poprzez amatorskie, jak i profesjonalne programy, np. Gimp czy Photoshop, ale także przez bezpłatne aplikacje, które posiadają gotowe szablony (tu warto wskazać chociażby Canvę).

Wybierz system do e-mail marketingu

Istnieje wiele systemów do obsługi e-mail marketingu, zarówno tych darmowych, jak i płatnych. Warto zapoznać się z pełną ofertą i wybrać najbardziej satysfakcjonujące. Wśród bezpłatnych ofert możemy polecić na przykład FreshMail czy Mailchimp. Poza platformą, możecie też wybrać programy zewnętrzne, które w pełni integrują się z waszymi newsletterami. Umożliwiają one przygotowanie np. dodatkowych formularzy (w przypadku przeprowadzania ankiety). Dokładna analiza wybranych systemów pomoże wam wybrać opcję najbardziej spersonalizowaną do potrzeb firmy. Warto też podkreślić, że wiele firm zaczyna od prostych, bezpłatnych platform, a dopiero wtedy, gdy newsletter zyska popularność, przechodzą na te płatne, wzbogacone o bardziej zaawansowane rozwiązania.

Zadbaj o nazwę newslettera

Pamiętaj, że newsletter może być potraktowany przez pocztę nadawcy jako spam; z tego względu  powinniśmy unikać prostych, „bezpłciowych” nazw, które natychmiast skwalifikują nas jako powieloną wiadomość. Możesz wymyślić określoną nazwę newslettera albo po prostu sygnować go swoim imieniem i nazwiskiem; niektórzy też wybierają wersję imienną połączoną z miejscem (np. Ania z XYZ). Warto uważać na to, by nie podpaść jako spam – nie używaj zbyt wielu znaków przyciągających uwagę (dziesięć wykrzykników !!! na pewno wyróżni maila, ale wcale nie pomoże mu przebić się do skrzynki odbiorczej użytkownika).

Dodatkowe opcje

Jeśli zakładasz newslettera, przemyśl od razu o wzbogacenie go o kilka opcji. Świetnym pomysłem jest autoresponder na powitanie, czyli wiadomość wysyłana automatycznie za każdym razem, gdy nowa osoba dołączy do naszego newslettera. Treści automatyczne można też wykorzystać w kursach. Jeśli np. przygotujecie darmowy, 7-dniowy kurs, to wystarczy, że użytkownik się na niego zapisze, a dzięki autoresponderowi wiadomości będą docierały do niego samoistnie przez 7 dni. To zaoszczędzi wam pracy i umożliwi swobodne wykonywanie innych działań.

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!