WordPress czy dedykowany CMS? Które rozwiązanie jest lepsze?

WordPress czy dedykowany CMS? Które rozwiązanie jest lepsze?

Agencje interaktywne, które oferują tworzenie stron www dla firm, bardzo często w swojej pracy wykorzystują odmienne rozwiązania. Niektóre tworzą własne systemy CMS, a inne korzystają z tych udostępnianych w ramach Open Source. Oba rozwiązania mają swoje zalety, warto jednak przyjrzeć się temu, jak funkcjonują one w praktyce. Dzięki temu dowiesz się, czego możesz spodziewać się po zrealizowaniu zamówienia. Czy autorski CMS rzeczywiście aż tak bardzo różni się od Open Source? Która opcja będzie lepsza w Twoim przypadku? Zachęcamy do zapoznania się z artykułem!

 

Czym jest system Open Source?

To system udostępniający publicznie kod źródłowy do tworzenia stron www. Można go dowolnie modyfikować pod własne potrzeby. W związku z tym, że rozwiązania typu Open Source cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, są dość elastyczne i pozwalają na mnogość modyfikacji strony w zależności od wizji klienta. System OS zwykle są też na bieżąco aktualizowane przez moderatorów, co pozwala na łatwe dostosowywanie strony do nowych trendów za pomocą kilku kliknięć. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest również zaangażowanie twórców w projektowanie systemów wspierających funkcjonowanie OS, na przykład wtyczek usprawniających prędkość ładowania dużych obrazów czy ułatwiających tworzenie SEO na Twojej stronie www.

Czym jest dedykowany CMS?

CMS tworzony od podstaw to system zarządzania treścią, który wyróżnia się przede wszystkim tym, że jest najczęściej wykorzystywany do bardzo zaawansowanych projektów. Tworzeniem takiego systemu zajmują się zwykle specjaliści, którzy następnie udostępniają CMS firmie na zasadzie licencji. Dzięki temu zyskujesz pewność, że oprogramowanie było pisane indywidualnie pod Twoje wymogi. W przypadku takiego systemu nie znajdziesz w sieci ewentualnych instrukcji umożliwiających poprawienie niektórych elementów, potrzeba więc stałego wsparcia agencji interaktywnej przy aktualizowaniu strony.

Jakie są najpopularniejsze Open Source?

Wśród najpopularniejszych systemów prym wiedzie niewątpliwie WordPress, który od lat jest doceniany za mnogość funkcji i łatwą obsługę.  Wybór tego rozwiązania pozwoli Ci sporo zaoszczędzić na finalnej cenie tworzenia strony www. Dlaczego? Samo oprogramowanie WordPress jest darmowe. Jako użytkownik strony nie będziesz musiał zapłacić za korzystanie z tego oprogramowania. Co więcej, płatności nie obejmują też dodatkowych elementów udostępnianych przez twórców WordPressa, takich jak aktualizacje czy wtyczki, które wspierają funkcjonowanie strony. Na WordPressie wszystko to jest darmowe, więc jeśli chcesz zamówić stronę www, to przy wyborze tej opcji zapłacisz jedynie za zakup serwera oraz domeny.

Płatny może być ewentualnie również szablon, według którego stworzymy Twoją stronę. Wprawdzie WordPress udostępnia również darmowe szablony i każdy użytkownik może z nich korzystać, to jednak warto wiedzieć, że są to stosunkowo proste rozwiązania, które nie sprawdzą się np.  przy bardziej zaawansowanych stronach www, takich jak sklepy internetowe. W związku z tym wykupienie szablonu jest lepszą opcją, ale nadal o wiele tańszą niż inwestowanie w dedykowany CMS.

Czym jeszcze wyróżnia się WordPress?

Bardzo dużą zaletą WordPressa jest prosta obsługa. O ile tworzenie CMS od podstaw może trwać sporo czasu, o tyle instacja WordPressa trwa praktycznie kilka minut. Cały czas, który należy poświęcić projektowaniu strony, skupia się tak naprawdę na jej dostosowaniu graficznym i SEO. Jeśli zależy Ci więc na dobrym, ale w miarę szybkim rozwiązaniu, to zdecydowanie lepiej zdecydować się na opcję Open Source.

Dużą zaletą WordPressa jest też pełne dostosowanie do responsywności. Twórcy systemu bardzo uważnie śledzą trendy i każda kolejna aktualizacja uwzględnia potrzeby użytkowników. Jednocześnie sami odbiorcy wspierają stronę poprzez np. tworzenie reponsywnych wtyczek, dzięki którym można dotrzeć do większego grona klientów. Możliwość rozbudowania strony na WordPressie dzięki dostępności dodatkowych opcji jest naprawdę ogromna. W ten sposób można z powodzeniem stworzyć chociażby profesjonalne sklepy internetowe, które będą wyróżniały się doskonałą czytelnością, przejrzystością, funkcjonalnością i szybkością.

Regularne aktualizacje ułatwiają też synchronizowanie strony z najnowszymi trendami SEO czy wymogami Google. To ważne, ponieważ ma to duży wpływ na pozycjonowanie, a chyba każdemu twórcy zależy na tym, by jego strona pojawiała się jak najwyżej w wyszukiwarkach.

Dużą zaletą WordPressa jest jego uniwersalność. Ten system wykorzystuje się zarówno do tworzenia bardzo prostych stron, takich jak na przykład landing page, jak i tych zaawansowanych. W drugim przypadku  mowa przede wszystkim o portalach, sklepach e-commerce czy rozbudowanych witrynach firmowych. Wybór wśród ogromnej bazy szablonów umożliwia stworzenie strony w pełni zintegrowanej z Twoimi oczekiwaniami. Po zakończeniu tworzenia projektu i wdrożeniu realizacji nadal możesz korzystać z usług agencji interaktywnej, która będzie wspierać Twoją stronę wykonywaniem aktualizacji, tworzeniem treści wpływających na lepsze pozycjonowanie czy dalszym rozwojem witryny.

Czym wyróżnia się CMS tworzony od podstaw?

System zarządzania treścią tworzony dla konkretnej firmy wymaga zainwestowania znacznie większych sum. Korzystanie z CMS zwykle sprawdza się w przypadku stron, które wymagają zastosowania specyficznych systemów. Mogą to być na przykład zaawansowane sklepy internetowe czy platformy społecznościowe, które wykraczają poza funkcjonalność systemów w stylu Open Source.

Autorskie systemy uważa się za bezpieczniejsze, ponieważ wszelkie zabezpieczenia tworzone są indywidualnie pod daną stronę. W tym miejscu warto jednak podkreślić, że WordPress również może być całkowicie bezpieczna platformą. Ważne jest po prostu dbanie o regularne aktualizacje i przegląd wtyczek.

Problematyczne w przypadku CMS może być dodawanie nowych elementów do strony. O ile w przypadku stron opartych na WordPress klient może sam poradzić sobie z najprostszymi zmianami (zakładając, że oczywiście będzie chciał ich dokonać), o tyle przy systemie tworzonym indywidualnie będzie to po prostu zbyt trudne. W takiej sytuacji kodem musi zająć się osoba, która go tworzyła, ponieważ tylko twórca będzie wiedział, jak aktualizować stronę, by nie uszkodzić kodu źródłowego. Pod tym względem CMS jest opcją dość niewygodną, ponieważ wymaga stałego zaangażowania twórców. W przypadku WordPressa jesteś w stanie nauczyć się samodzielnie podstawowych opcji i jeśli nie będziesz chciał na dalszych etapach angażować agencji interaktywnej, możesz z powodzeniem sam zajmować się kwestią aktualizacji, wgrywania wtyczek, publikowania treści na blogu i tak dalej.

WordPress czy CMS – co wybrać?

Jeśli potrzebujesz strony internetowej, która będzie Twoją wizytówką albo chcesz stworzyć sklep, który pozwoli Ci prowadzić sprzedaż online bez najmniejszego problemu, to WordPress będzie dla Ciebie zdecydowanie najlepszą opcją. Jeśli jednak potrzebujesz zaawansowanego systemu zarządzania treścią, który będzie np. integrował w sobie wiele mniejszych podsystemów i będzie bardzo indywidualny, to najpewniej potrzebujesz CMS. Warto jednak podkreślić, że znaczna większość stron www opiera się na WordPressie i funkcjonuje znakomicie. Przed podjęciem decyzji dobrze jest więc zastanowić się, czy rzeczywiście finansowanie nowego CMS jest opłacalne. Niestety, nie jest to tanie rozwiązanie – zaawansowane systemy CMS, tworzone pod duże platformy kosztują nawet setki tysięcy złotych. Jeśli wahasz się co do tego, która opcja sprawdzi się w Twoim przypadku, zachęcamy do kontaktu z agencją interaktywną. Przyjrzymy się Twojej branży, przedstawimy dostępne opcje i zaproponujemy wstępną wycenę.

Pamiętaj, że w przypadku wyboru WordPressa za system płacisz 0 zł. Nas to również nic nie kosztuje, w związku z czym nie pobieramy opłaty za wgranie systemu na Twoją stronę www. Finansowanie obejmuje stworzenie projektu, wykupienie szablonu, na którym będzie bazować witryna, a także ewentualne wykupienie domeny i hostingu, jeśli nie opłaciłeś ich do tej pory. Dodatkowo możemy zaoferować również napisane profesjonalnych treści na Twoją stronę www. Mają one bardzo duże znaczenie dla widoczności witryny, niezależnie od tego, czy preferujesz tę postawioną na WordPressie, czy może na nowym CMS. Treści wpływają na pozycjonowanie, dlatego powinny być zgodne z zasadami SEO. Wiemy, jak uwzględnić słowa kluczowe ważne dla Twojej branży i jak napisać chwytliwe teksty, które będą wpływały nie tylko na odbiorców, ale również na roboty pracujące w wyszukiwarkach. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twoja strona będzie wysoko pozycjonowana, a to też przełoży się na lepsze wyniki sprzedażowe.

Zachęcamy do kontaktu z naszą agencją marketingową MINT!

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!