19 sty Spadek pozycji w Google. Jakie są przyczyny?
Nagły spadek pozycji w Google to zdecydowanie niepożądane zjawisko. Niestety, taki spadek może mieć wiele różnych przyczyn, dlatego zamiast tracić czas na frustrację, lepiej dokładnie zbadać zjawisko i sprawdzić, dlaczego pozycja strony www spadła w Google. Dzięki temu będziesz mógł popracować nad wyeliminowaniem potencjalnego błędu. Jeśli chcesz zgłębić temat, zapraszamy do zapoznania się z artykułem!
Pozycja w Google – co warto o niej wiedzieć?
Na początek warto powiedzieć kilka słów na temat tego, czym jest sama pozycja w Google. To nic innego jak umiejscowienie witryny w wynikach wyszukiwania. Jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę konkretne hasło, np. sklep obuwniczy Poznań, Google zaprezentuje nam listę kilku wyników, które są najbardziej związane z danymi słowami kluczowymi. Gdy nasza strona jest odpowiednio zoptymalizowana i nakieruje roboty wyszukiwarki na swoją treść, to wówczas wyświetli się wysoko w wynikach wyszukiwania. W sytuacji, gdy strona nie była zoptymalizowana pod kątem SEO, możliwe, że roboty również ją wyszukają, ale prawdopodobnie nie pojawi się w pierwszych wynikach. Może zdarzyć się i tak, że strona w ogóle nie pojawi się w wyszukiwarce, ponieważ roboty Google nie powiążą jej treści ze słowami kluczowymi, których użył konkretny użytkownik.
Osiąganie wysokiej pozycji w Google jest zależne od kilku czynników. Jej spadek… również! Co może wpływać na zmiany w wyświetleniach?
Duplikacja treści
Dotyczy to zwłaszcza sklepów internetowych. Czasem ktoś w celu przyspieszenia działań zaczyna kopiować opisy produktów lub zmieniać je tylko w niewielkim stopniu. To sprawia, że treści na stronie stają się mocno zduplikowane, a to bardzo niekorzystnie wpływa na pozycję w Google. Roboty wyszukiwarki cenią sobie oryginalne, niezduplikowane i niekopiowane treści. Uważaj na to, co publikujesz na swojej stronie www. Jeśli masz dużo produktów w sklepie, które wymagają utworzenia nowych treści, najlepiej zatrudnij do tego copywritera, który stworzy profesjonalne opisy produktów na stronę www. Dzięki temu Twoja pozycja w Google nie spadnie, a sklep dotrze do większego grona odbiorców.
Na duplikowanie treści wpływa też nieprawidłowe linkowanie. Warto na to zwrócić uwagę, zwłaszcza, jeśli ktoś niedawno wprowadzał zmiany na Twojej stronie internetowej. Przyjrzyj się „przyjaznym” adresom i tym „dłuższym”. Przykładowo, jeśli na Twojego bloga można trafić z dwóch adresów: jeden to nazwabloga.pl/blog, a drugi to nazwabloga.pl/index.php?page=blog, to choć oba linki finalnie prowadzą na jedną stronę, roboty zaindeksują je jako dwie różne podstrony o tej samej treści. A to już bezpośrednio wpływa na duplikację treści i na spadek pozycji w Google.
Błąd w kodzie strony
Jedną z najczęstszych przyczyn spadku strony w wyszukiwarce są atrybuty noindex oraz nofollow. To informacje dla robotów Google umieszczone w kodzie strony, które uniemożliwiają jej prawidłowe indeksowanie. Takie atrybuty zamieszcza się zwykle jeszcze przed migracją strony, np. wtedy, gdy wgrywana jest nowa szata graficzna lub gdy strona jest przenoszona na nowy adres internetowy. A co się stanie, gdy ktoś zapomni o usunięciu atrybutów przed ponownym udostępnieniem strony? Choć będzie ona się wyświetlała po wpisaniu adresu, to jednak w wyszukiwarce się nie pojawi. Usunięcie atrybutu noindex przywróci ponowne indeksowanie strony, a więc i umożliwi jej wyszukiwanie w Google.
Brak przekierowania 301
Jeśli ostatnio dokonywaliście zmian w adresie strony, warto też sprawdzić, czy macie ustawione przekierowanie 301. Dzięki niemu każdy użytkownik, który wpisze stary adres witryny, zostanie natychmiast przekierowany na jej nową wersję. Przekierowanie 301 niesie też informację dla robotów Google dotyczącą indeksowania strony. Jeśli przekierowania zabraknie, roboty mogą przestać śledzić Twoją stronę i uznać ją za nieistotną, a to też wpłynie na zmianę pozycji w wyszukiwarce.
Nagromadzenie słów kluczowych
Jak mawiał Paracelsus, „dawka czyni truciznę”. W przypadku działań SEO ta zasada jest bardzo aktualna. Duża natężenie słów kluczowych na stronie może paradoksalnie działać na jej niekorzyść. Jeśli Twoja strona jest przesycona słowami kluczowymi, a same teksty są niskiej jakości, to prawdopodobnie witryna nie utrzyma wysokiej pozycji w Google. Krótko mówiąc – zostanie wyparta przez treści o lepszej jakości. Jeśli korzystasz z usług firm zewnętrznych, które oferują działania z zakresu optymalizacji strony www, rób to mądrze. Czasem za niską stawką kryją się po prostu słabe jakościowe teksty, które, zamiast pomagać, zaszkodzą Twojej stronie.
Działania konkurencji
Jeśli na Twojej stronie są dobre teksty, a mimo to doświadcza ona utraty pozycji, to możliwe, że… konkurencja nie śpi i ma po prostu lepsze (i dłuższe!) teksty. W takiej sytuacji warto pomyśleć nad rozbudową bazy treści na stronie www. Na poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania bardzo pozytywnie wpływa na przykład rozbudowa bloga. Treści blogowe dostarczają robotom unikalnych treści, a to pokazuje, że warto wypozycjonować Twoją stronę jak najwyżej. Blog to niejedyna podstrona, którą warto wyposażyć w dobrą treść. Skup się też na unikalnych, atrakcyjnych opisach produktów. Te powinny w pierwszej kolejności trafiać do odbiorcy i zachęcać do sprzedaży, ale zostaw tam też kilka smaczków dla robotów. Dobre słowa kluczowe z długim ogonem naprawdę mogą pomóc!
Ostatnia kwestia to podział treści na kategorie. W sklepach internetowych kategorie ułatwiają użytkownikom odnalezienie konkretnego produktu, ale nie jest to ich jedyna zaleta. Podział strony na większą liczbę podstron zwiększa też liczbę linków, które można zapełnić cenną, unikalną treścią. A ta jest bardzo mile widziana przy podnoszeniu pozycji w Google.
Utrata dotychczasowych linków
Linki zewnętrzne prowadzące do Twojej strony mogą mocno wpływać na jej pozycję i widoczność. Jeśli linków jest dużo (i są dobrej jakości), to roboty Google zauważają, że Twoja strona jest istotna i będą ją chętnie pozycjonować. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nagle stracisz linki (przykładowo – po zrezygnowaniu ze współpracy z agencją seo), to pozycja Twojej strony może mocno spaść. Warto więc dbać o to, by pozyskiwać linki zewnętrzne. Pamiętaj jednak, że należy to robić w legalny sposób. Wszelkie linki umieszczane na spamerskich stronach czy pozyskiwane nagle w bardzo dużej ilości mogą sprzyjać zmniejszeniu widoczności strony w rankingach. Takie działania są uznawane przez Google za oszustwo.
Sezonowość strony
Niektóre strony cieszą się sezonowym wzrostem bądź spadkiem zainteresowania. Przykładowo, strona www lodziarni będzie prawdopodobnie chętniej odwiedzana w sezonie wiosenno-letnim niż zimowym. Z kolei sklep oferujący wełniane czapki czy szaliki latem zapewne zanotuje mniejszą sprzedaż, a więc i mniejszy ruch na stronie. Na sezonowość nie do końca mamy wpływ. Jedyne, co możemy robić, to zadbać o publikację dodatkowych tekstów w „martwym” sezonie, by cały czas dostarczać nowych treści do indeksowania. Na szczęście sezon na optymalizację jest zawsze!
Ręczne kary od Google
Ostatnia sprawa to kary, które Google może nałożyć na naszą witrynę za nieetyczne działania. Do takich zalicza się m.in. wspomniane już Black Hat Seo, czyli nagromadzenie słów kluczowych. Poza tym Google może ukarać Cię za nienaturalnie szybki przyrost linków zewnętrznych (o tym wspominaliśmy dwa akapity wyżej), a także za MFA, czyli za wyłudzanie pieniędzy przez reklamy.
Nie wiesz, czy Twoja strona dostała bana od Google? Możesz to łatwo sprawdzić! Wystarczy wpisać na pasku wyszukiwania site:adresstrony.pl – jeśli po kliknięciu wyszukiwania ujrzysz linki do swojej strony, to znaczy, że wyświetla się ona prawidłowo. Jeśli linki się nie pojawiają, to bardzo prawdopodobne, że otrzymałeś ręczną karę od Google.
To główne czynniki, które mają wpływ na spadek pozycji strony w Google. Pamiętaj jednak, że żadna pozycja w wyszukiwarce nie jest dana na zawsze – należy nad nią pracować cały czas. Nie bądź o krok za konkurencją – dzięki wsparciu naszych specjalistów SEO będziesz mógł cieszyć się doskonale zoptymalizowaną stroną i wysoką pozycją w wyszukiwarce. Jeśli chcesz skorzystać z oferty naszej agencji marketingowej, zapraszamy do kontaktu. Chętnie pomożemy Ci podnieść pozycję w Google dzięki treściom na bloga, opisom produktów czy też opisom kategorii. Skontaktuj się z nami, by dowiedzieć się więcej!
SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?
Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!