fbpx
 

E-commerce na Boże Narodzenie. Jak zaplanować działania w okresie świąt?

E-commerce na Boże Narodzenie. Jak zaplanować działania w okresie świąt?

Święta Bożego Narodzenia to ten czas w roku, gdy wiele branż odnotowuje wzrost sprzedaży. W zeszłym roku Polacy przeznaczyli na święta średnio 1521 złotych na osobę. W porównaniu do 2018 roku, kwota ta wzrosła kilkukrotnie! Wszystko wskazuje na to, że w tym roku, mimo kryzysu gospodarczego, również możemy liczyć na rekord. E-commerce odgrywa niezwykle ważną rolę w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Sprawdź, na co warto zwrócić uwagę przy planowaniu sprzedaży!

Black Friday w e-commerce

Czarny Piątek to jeden z najgorętszych dni sprzedażowych w roku. Warto zdać sobie sprawę z tego, że tegoroczny Black Friday pobił wszelkie rekordy sprzedażowe. Nawet mimo szalejącej pandemii! To pokazuje, jak ważny jest Czarny Piątek i planowanie promocji wokół niego. I choć tegoroczne „święto konsumpcjonizmu” już za nami, to nie znaczy, że nie możemy uczyć się na jego podstawie. Wiedza zdobyta dziś z pewnością przyda Ci się nie tylko w przyszłym roku, ale również przy tworzeniu dłuższych planów sprzedażowych.

Ten rok był dość specyficzny; z uwagi na pozamykane galerie, większość sprzedaży przeniosła się do Internetu. Nic dziwnego więc, że e-commerce już teraz nazywa się wielkim zwycięzcą pandemii. Nawet gdy wiele osób traci pracę, a część musi znacząco ograniczać wydatki domowe, sprzedaż internetowa stale się umacnia. W ostatnim czasie powstało więcej sklepów internetowych niż zwykle. To pokazuje, że działania w e-commerce mogą być teraz jeszcze łatwiejsze niż kiedykolwiek. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że konkurencja rośnie w siłę, więc na planowanie sprzedaży należy poświęcić nieco więcej czasu niż zwykle.

Zaplanuj sprzedaż na Black Friday

Black Friday to zwykle dzień, który otwiera zarówno internetowe, jak i stacjonarne szaleństwo zakupowe. Nic dziwnego więc w tym, ze wiele firm rozpoczyna BF już nieco wcześniej, przygotowując np. oferty w ramach Black Week. Planowanie Czarnego Piątku jest czasochłonne, ale warto przygotować to dobrze, nawet jeśli nie możesz zaoferować klientom zbyt dużych zniżek. Również małe marki, które oferują klientom niewielkie zniżki 10-15%, osiągają tego dnia większą sprzedaż niż zwykle. Postaraj się więc przygotować odpowiednie informacje nie tylko na stronie internetowej, ale też w social mediach. Zadbaj o to, by Twoja strona internetowa wytrzymała wzmożony ruch. Upewnij się, czy wszystkie podstrony i promocje działają prawidłowo. Dzięki temu klient nie zniechęci się i będzie mógł szybko dokonać zakupu. Jeśli planujesz włączyć na ten dzień promocję, zadbaj o to, by nie trwała ona zbyt długo.

Black Friday to też dobra okazja do przypominania o porzuconych koszykach. Twój klient z pewnością od rana jest atakowany licznymi ofertami promocyjnymi. Zadbaj o to, by nie zapomniał o koszyku w Twoim sklepie. W tym celu warto zastosować reklamy kontekstowe i remarketingowe. Z pewnością warto też wysłać maila z przypomnieniem o porzuconych produktach.

 

Sprzedaż w e-commerce w grudniu

Czarny Piątek ledwie się skończy, a wielu klientów zaczyna już myśleć o mikołajkach. Tradycja wręczania podarków w Dzień Św. Mikołaja jest już dość mocna, dlatego wiele osób kupuje drobne (i nie tylko) upominki również w tym czasie. Możesz przygotować swój sklep na mikołajki, choć dobrą opcją jest też włączenie szaty świątecznej wraz z 1 grudnia. W poszczególne dni możesz przypominać o konkretnych promocjach związanych np. właśnie z mikołajkami czy Dniem Darmowej Dostawy (10 grudnia).

Co można zaproponować klientom z okazji mikołajek? Dobrą opcją jest wprowadzenie opakowań świątecznych dla tych, którzy nie przepadają za samodzielnym pakowaniem prezentów. Piękne opakowania oszczędzą im czasu i ułatwią podjęcie decyzji.

Na poziomie marketingu należy działać wieloetapowo. Przypominamy jednak, że takie działania powinno się zaplanować długo przed świętami, a nie na ostatnią chwilę. Wielu konsumentów rozpoczyna przeglądanie promocji jeszcze przed Black Friday. Nawet jeśli nie planujesz przygotowywać specjalnych zniżek, zadbaj o to, by wyeksponować ofertę świąteczną. W tym celu warto zastosować specjalną podstronę ze świąteczną szatą graficzną, na której wyróżnisz produkty z oferty świąteczną.

Ciekawą opcją jest również przygotowanie gotowych zestawów prezentowych, już zapakowanych. To dobra opcja dla osób, które decydują się na zakupy ‘last minute’ i chcą kupić coś uniwersalnego, np. zestaw kosmetyków.

Co zrobić, by sprzedaż w okresie świątecznym utrzymała się na dobrym poziomie? Na pewno warto stale przypominać o dostępnych promocjach! Na stronie www możesz zainstalować liczniki, które będą odliczały czas do końca promocji. To pomoże podjąć decyzję niezdecydowanym.

 

Prezent przed świętami – upewnij się, że paczka dotrze do klienta!

Jeśli prześledzisz ruch organiczny na stronach internetowych, zauważysz, że od połowy grudnia zaczyna on maleć, a właściwie – wracać do normy sprzed czarnopiątkowego szaleństwa. Wpływ na to ma kilka powodów. Z pewnością część osób zdecydowała się zrobić zakupy wcześniej, by później nie martwić się zamawianiem paczek na ostatnią chwilę. Ze składania zamówień mogą też zrezygnować osoby, które obawiają się, że ich zamówienie nie dotrze na czas. Przed świętami sklepy internetowe są rozgrzane do czerwoności, ale niestety oznacza to również, że czas oczekiwania na kuriera czy wolny paczkomat może się wydłużyć. Warto więc jeszcze przed świętami ustalić z dostawcami, do kiedy mogą zapewnić, że paczka dotrze na czas. Następnie wyeksponuj tę informację na stronie www. Z pewnością przydatne będą „pop-upy” oraz dodatkowe zapewnienia na podstronie z produktami. Poinformuj klientów, że jeśli złożą zamówienie do X grudnia, to na pewno otrzymają paczkę jeszcze przed świętami – to ułatwi im podjęcie decyzji zakupowych.

 

Prezentowniki – pomysł na prezenty świąteczne

Z roku na rok powstaje coraz więcej prezentowników. To propozycje prezentów np. dla chłopaka, dziewczyny, mamy, taty czy brata, podzielone na kategorie i podlinkowane do produktów w sklepach online. Prezentowniki cieszą się sporą popularnością, ponieważ ułatwiają podjęcie decyzji zakupowych osobom, które nie mają pomysłu na podarunek dla bliskiej osoby. Warto wykorzystać ideę prezentownika również w swoim sklepie. Jeśli wiesz, że napisanie artykułu (czy nawet serii artykułów) będzie dla Ciebie czasochłonne, zaangażuj do tego copywritera. Na prezentownikach nie warto oszczędzać  – dobrze wzmacniają sprzedaż, a ponadto ułatwiają pozycjonowanie tzw. „długich ogonów”. I właśnie dlatego zamiast promować w artykułach wyłącznie „prezent dla mamy” czy „prezent dla taty’,  możesz też spróbować użyć fraz „prezenty dla mamy do 100 złotych”, „ prezenty na święta do 200 złotych”, „prezenty na boże narodzenie dla chłopaka”. Dłuższe frazy sprawiają, że teksty łatwiej wyróżnić spośród kilkudziesięciu innych o tej samej tematyce.

 

Święta Bożego Narodzenia w social media – jak planować content?

Przygotowywanie szaty graficznej na święta warto rozpocząć nawet z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Dlaczego? Cóż, o ile w przypadku grafik stockowych obróbka nie będzie dużym problemem, o tyle sesje zdjęciowe własnych produktów bywają bardziej czasochłonne. Warto jednak o tym pamiętać, ponieważ dzięki temu można lepiej wyeksponować produkty. Piękne zdjęcia z pewnością zostaną docenione przez użytkowników Instagrama. Jeśli przygotujesz do tego reklamę, Twoja oferta może szybko zwrócić uwagę konsumenta i zachęcić go do dalszych zakupów.

Przygotowując sesje zdjęciowe do e-commerce, nie zapominaj, że powinny być one dostosowane do dotychczasowych wizualizacji marki. Jeśli wśród Twoich codziennych barw dominują szarości, beże czy pastelowe róże, wcale nie musisz stawiać na ognistą czerwień i ciemną zieleń. Posty o tematyce świątecznej można z powodzeniem dostosować do swoich barw firmowych. Rozbielone pastele otoczone szarością mogą jak najbardziej prezentować się świątecznie! Wystarczy dodać do nich akcenty, które nawiązują do Świąt Bożego Narodzenia. Subtelne gwiazdki, małe renifery czy bombki nadadzą szacie graficznej nowego wymiaru. Jeśli potrzebujesz inspiracji, przejrzyj Pinteresta – znajdziesz tam masę rozwiązań, które można podpatrzeć i zaadaptować do własnych wizualizacji.

Przy planowaniu spójnej kolorystyki z pewnością pomogą też narzędzia dostępne w internecie, takie jak na przykład Adobe Color CC czy Design Seeds. Tę drugą stronę polecamy wszystkim, którzy nie są pewni, jak łączyć kolory. W Design Seeds możesz podejrzeć łączenie kolorów na podstawie zdjęć – to ułatwia utrzymanie spójności, a jednocześnie pomoże dobrać 2-3 barwy, których możesz używać jako wyróżników w promocji. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o psychologii kolorów w marketingu, zapoznaj się z naszym poprzednim artykułem!

 

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!

Nie znaleziono żadnych pól.