Słownik marketingowy

strony internetowe poznań

Słownik marketingowy

Próbujesz nadążać za trendami marketingowymi, ale wciąż natykasz się na nieznane sformułowania czy skróty? Nasz słownik marketingowy pomoże Ci nieco uporządkować wiedzę! Zachęcamy do zapoznania się z materiałem!

Ad Sense – to platforma reklamowa, która umożliwia wyświetlanie reklam na stronach www w postaci bannerów, tekstów oraz wideo. To jedna z najprostszych i najskuteczniejszych form tworzenia reklam.

Ambient marketing – to wszelkie nietypowe formy komunikacji, które opierają się o niekonwencjonalne i kreatywne rozwiązania. Dzięki temu odbiorca może nawet nie być świadomy tego, że ma do czynienia z reklamą. Ambient marketing często działa poprzez nowe technologie czy niestandardowe nośniki, np. tablice reklamowe.

Big Data – to termin, który odnosi się do przechowywania danych  o dużej objętości. Są one wykorzystywane przede wszystkim przez analityków chociażby do zwiększania sprzedaży. Big Data wykorzystuje się na przykład do zbierania informacji w mediach społecznościowych.

Buzz Marketing (marketing szeptany) – pojęcia marketingowe opisujące działania, które mają wywoływać u potencjalnych klientów pozytywne reakcje odnośnie produktów czy samej marki. Buzz Marketing objawia się m.in. w mediach społecznościowych i poprzez dyskusje na forach internetowych. Buzz Marketing tworzą „szeptacze”, którzy dbają o to, by wpisy wyglądały na naturalne i spontaniczne.

Barter – to bezgotówkowa wymiana towarów lub usługi. Barter jest popularną formą rozpowszechniana produktów, bardzo często wykorzystywaną przy współpracy z influencerami na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram).

Branding – to budowanie świadomości marki. Tak nazywa się szereg działań, które pozwalają na stworzenie spójnego komunikatu marki oraz na wyznaczenie kierunków, dzięki którym będzie można dotrzeć do większej części społeczności.

CTA (Call to Action) – to wezwanie do działania, dzięki któremu użytkownik przenosi się do wybranego miejsca, np. do landing page na stronie internetowej. Call to Action wskazuje odbiorcy, co może zrobić po zapoznaniu się z komunikatem. CTA można wykorzystywać chociażby w newsletterze, by przekierować odbiorcę na stronę www.

Content Marketing (marketing treści) – to działania, które pozwalają tworzyć wartościowe treści dla odbiorców. Popularne formy content marketingu to między innymi poradniki, artykuły eksperckie czy webinary. Content marketing jest uznawany za jeden ze skuteczniejszych sposobów komunikacji z odbiorcami.

Copywriting – to sztuka pisania tekstów na potrzeby marketingu oraz reklamy. Teksty z założenia powinny zawierać określony komunikat dla konsumenta. Osobną odmianą jest SEO copywriting, który jest nastawiony bardziej na pozycjonowanie stron www w Google.

Crowfunding – metoda finansowania projektów poprzez społeczność. Pomysłodawca zakłada konto na platformie crowfundingowej i prosi o dobrowolne wpłaty, które umożliwiają częściowe lub całościowe zrealizowanie planu.

CTR (Click Through Rate) – współczynnik klikalności. Pozwala określić liczbę unikalnych kliknięć w daną reklamę zamieszczoną w Internecie.

Dopasowanie ścisłe – dotyczy wyszukiwania określonych słów kluczowych. Dopasowanie to będzie działać tylko wtedy, gdy użytkownik wpisze konkretne słowa lub zwrot do wyszukiwarki.

Google Ads – system reklamowy stworzony przez Google, które umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych. Podstawą AdWords są reklamy tekstowe, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Reklamy w systemie Google są jednym z najskuteczniejszych sposobów promocji, chętnie wykorzystywanym przez różne firmy. Tworzy się je poprzez dobór odpowiednich słów kluczowych oraz witryn internetowych.

Grupa docelowa – grupa, do której kierujemy nasz komunikat. Grupę docelową często nazywa się również targetem. Dzięki niej można spersonalizować przekaz i tym samym zwiększyć sprzedaż. Warto określać grupę docelową – komunikaty kierowane do wszystkich nie sprawdzają się i nie przynoszą satysfakcjonujących efektów.

Hosting – dzierżawa określonej objętości dysku twardego na serwerze dostawcy. To umożliwia poprawne i szybkie funkcjonowanie strony internetowej. Hosting zapewnia bezpieczeństwo oraz ochronę danych klienta. Poza tym dzięki niemu mamy gwarancję, że strona będzie działać bezproblemowo.

Konwersja – pozytywna interakcja odbiorcy ze stroną www, która przynosi wartościową interakcję. Konwersja może wiązać się z zakupem produktu czy pozyskaniem danych za pomocą formularza kontaktowego zamieszczonego na stronie internetowej.

Marketing afiliacyjny – inaczej program partnerski, który opiera się o współpracę sprzedawcy z partnerem. Marketing afiliacyjny najczęściej objawia się w postaci banerów reklamowych na różnych stronach internetowych. Banery generują zysk, a sprzedawca w zamian za pomoc dzieli się z partnerem prowizją, co zapewnia obustronną korzyść.

META tagi – znaczniki zamieszczane w kodzie HTML, w sekcji nagłówkowej. Dzięki nim można opisać zawartość strony m.in. dla robotów. Wyróżnia się trzy typy meta tagów: meta description, meta keywords i i meta robots. Pierwsze i drugie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, a trzecie stosuje się w kodzie strony internetowej.

Mobilna wersja strony – strona internetowa wyświetlana na przykład na smartfonach czy tabletach. Powinna być dostosowana do możliwości mobilnych urządzeń, które zazwyczaj mają mniejsze ekrany i wymagają dostosowania rozmiarów wyświetlanych treści. Dbanie o mobilną wersję naszej strony internetowej gwarantuje zwiększenie zainteresowania odbiorców stroną www.

Networking – obecnie to jedno z najskuteczniejszych narzędzi służących rozwijaniu biznesu. Networking polega przede wszystkim na wymianie informacji i poznawaniu ekspertów z różnych dziedzin. Efektem networkingu często jest podejmowanie współpracy i podpisywanie kontraktów.

Newsletter – forma informacji regularnie rozsyłanych do zainteresowanych użytkowników. Newsletter umożliwia utrzymanie kontaktu z potencjalnym lub stałym klientem. Przesyłana informacja może dotyczyć nowości dostępnych w sklepie, aktualnych rabatów, aktualności czy informacji typu “co u nas słychać”. Dzięki newsletterowi można przypomnieć klientowi o swoim istnieniu i zachęcić do zajrzenia na naszą stronę internetową.

OBL – tak zwane linki wychodzące, czyli takie, które przekierowują użytkownika z naszej strony na inną domenę. Warto pamiętać o tym, by nie umieszczać na stronie zbyt wielu linków wychodzących, ponieważ strona może być wówczas gorzej pozycjonowana w wyszukiwarkach.

Optymalizacja stron – dostosowywanie treści i kodu pod różnymi względami – optymalizacja może dotyczyć na przykład kodu, treści, grafik czy metadanych. Optymalizacja umożliwia stworzenie maksymalnie funkcjonalnej strony internetowej, która ułatwia dotarcie naszej oferty do klienta. Optymalizacja wpływa również na przykład na czas ładowania się strony www oraz na lepsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Warto dostosowywać treści do klienta – dzięki temu można też określić, czy przekaz i widoczność są wystarczająco czytelne dla potencjalnego zainteresowanego.

Pliki cookies – dane informatyczne, które są przechowywane na komputerze podczas odwiedzania stron www. Dane te umożliwiają gromadzenie informacji statystycznych

Pozycjonowanie – ogół działań, które mają na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach. W pozycjonowaniu stosuje się m.in. frazy, dzięki którym można zwiększyć popularność strony.

Product placement – z języka angielskiego: promowanie produktu. Product placement ma na celu zachęcić odbiorcę do zakupienia produktu bez stosowania otwartej reklamy. Product placement może przybierać różne formy, na przykład prezentowania danego produktu w filmach czy serialach. Często również zachęca się gwiazdy do promowania danego produktu i stosowania go na co dzień.

Precle – proste teksty, które zawierają bardzo dużo słów kluczowych. Z punktu widzenia copywritingu są najmniej wartościowe, ponieważ pisze się je nie dla ludzi, ale dla robotów wyszukiwarek.

Remarketing – jeden z najlepszych sposobów docierania do potencjalnych klientów. Mówiąc ściślej, to kampania, która jest stworzona z myślą o konkretnych klientach. Prezentowana oferta powinna być dostosowana do tego, czego w internecie szuka odbiorca.

RTM (Real Time Marketing) – marketing dziejący się w czasie rzeczywistym. RTM to odpowiedź firm na bieżące wydarzenia z polityki, życia społecznego czy kulturalnego. Błyskawiczne, chwytliwe reakcje odpowiadają na potrzeby klientów, wpływają na zwiększenie zasięgów i rozpoznawalności marki oraz jej autentyczności.

Ruch organiczny – bezpłatny ruch generowany na stronach internetowych na podstawie haseł wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach. Ruch organiczny można zwiększać naturalnie m.in. poprzez publikowanie ciekawych treści czy dodawanie tagów.

Social media – inaczej media społecznościowe, w których przekaz opiera się o strony lub aplikacje internetowe. Podstawą social mediów jest łączenie użytkowników, do których można dotrzeć z przekazem. W mediach społecznościowych każdy użytkownik może stworzyć własny profil, który umożliwia kontakt z innymi, wymianę informacji, udostępnianie informacji i zdjęć o sobie. Media społecznościowe można podzielić na różne typy – do najpopularniejszych należą m.in. towarzyskie (Facebook, Instagram) czy zawodowe (LinkedIn, GoldenLine.pl).

Seo – optymalizacja stron www pod wyszukiwarki. Dzięki SEO można podnieść pozycję strony w wynikach wyszukiwaniach i tym samym zwiększyć liczbę użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę. SEO bywa czasem mylnie nazywane pozycjonowaniem, ale te pojęcia nie są tożsame. Na SEO składa się zarówno sama optymalizacja, czyli dostosowanie stron do aktualnych wytycznych jakościowych, jak i tzw. Link building, czyli pozyskiwanie przyjaznych linków prowadzących do naszej witryny.

Słowa kluczowe – wyrazy wpisywane do wyszukiwarki, które mogą odwoływać do wybranej strony internetowej. Używanie odpowiednich słów kluczowych gwarantuje poprawę widoczności strony w wyszukiwarkach. Słowa kluczowe często są nie tyle słowami, co grupami wyrazów, które tworzą frazy. Grupy te dzieli się na ‘brandowe’ – odnoszące się konkretnie do marki, ‘ogólne’ – związane z nazwą danego produktu oraz ‘long tail’, czyli takie, które zawierają więcej niż dwa człony.

Startup – nowo powstałe przedsiębiorstwo, które próbuje zdobyć rynek pod swój produkt bez dużego nakładu finansowego. Ważnym elementem rozwoju start-upu jest promocja internetowa, ponieważ umożliwia dotarcie do szerszego grona odbiorców (często międzynarodowego)

Strategia komunikacji marki – zespół działań, który umożliwia lepszą i efektywniejszą komunikację z odbiorcami. Strategia pozwala na określenie, jakich działań podejmuje się konkurencja i co możemy zrobić, by wyróżnić się na rynku. Szczegółowe opisanie konceptu powinno być w zasadzie początkiem jakichkolwiek działań marketingowych. Dzięki temu można z łatwością określić, jak będzie wyglądała dalsza komunikacja.

Strona docelowa – strona, na którą zostanie przekierowany użytkownik po kliknięciu w reklamę. Strona docelowa zwykle namawia do rejestracji konta albo np. do zakupu danego produktu. Może ona stanowić część witryny lub być samodzielnie istniejącym miejscem w sieci.

SWOT – analiza, która pozwala na wypisanie słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa. Analizę SWOT bardzo często wykorzystuje się już na etapie tworzenia biznesplanu – pozwala  określić, z jakimi ewentualnymi problemami będzie zmagać się przedsiębiorstwo oraz jakie są jego atuty.

Trafne słowa kluczowe – odpowiednio dobrane słowa kluczowe, które przynoszą wymierne korzyści firmie. Dobór odpowiednich słów kluczowych jest podstawą SEO, dlatego warto poświęcić na to więcej czasu – dzięki temu szybciej zobaczymy efekty pozycjonowania.

Web analytics – inaczej analityka internetowa. To proces, który w dużej mierze polega na zbieraniu danych o zachowaniu użytkowników na stronie internetowej. Dzięki antalityce internetowej można podjąć odpowiednie działania, które będą służyły np. wzrostowi konwersji na naszej stronie www lub poprawie widoczności strony w wyszukiwarkach. Dodatkowo, analityka internetowa umożliwia też przygotowanie profilu klienta, co może przydać się np. podczas późniejszych działań w mediach społecznościowych i nie tylko.

Vlog – forma blogów publikowanych w formie video. Vlogi najczęściej udostępnia się użytkownikom do oglądania na określonych serwisach, np. na YouTube. Vlogi cieszą się bardzo dużą popularnością, dlatego coraz częściej stają się też formą przekazu stosowaną przez marki.

Webinar – transmisja audiowizualna w czasie rzeczywistym, którą wykorzystuje się do prowadzenia szkoleń lub seminariów. Webinary są bardzo popularną formą, ponieważ umożliwiają użytkownikom nabywanie nowych umiejętności bez wychodzenia z domu. Podstawą webinaru są zwykle prezentacje wyświetlane na ekranie komputera wszystkich użytkowników. Podczas prezentacji prowadzący na bieżąco rozwija temat i odpowiada na pytania.

Zagęszczenie słów – działania związane z używaniem odpowiedniej liczby słów kluczowych w tekście stosowane po to, by poprawić pozycjonowanie strony. Zagęszczenie słów nie powinno przekraczać 5% całego tekstu. Zbyt duże zagęszczenie sprawia, że tekst nie brzmi naturalnie, a ponadto takie treści mogą zostać uznane przez Google za „podejrzane” i wówczas pozycjonowanie strony zamiast wzrosnąć, może znacząco zmaleć.

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!