fbpx
 

Jak zwiększyć zasięg na Facebooku?

Jak zwiększyć zasięg na Facebooku?

Dlaczego zasięgi na Facebooku spadają?

Powodów powstania tego zjawiska może być kilka, ale zanim o nich opowiemy, warto przedstawić Edge Rank. Ta tajemniczo  brzmiąca nazwa to nic innego jak algorytm Facebooka, na który składają się trzy czynniki: weight, affinity oraz decay. To właśnie te parametry mają wpływ na sukces lub porażkę zasięgów na Twoim fanpage’u.

Weight (czyli waga) odnosi się po prostu do tego, z jakim typem postu użytkownik będzie miał do czynienia. Przykładowo, sam tekst (bez dodatkowej grafiki) raczej będzie cieszył się mniejszą popularnością niż post wzbogacony o treści graficzne. Weight odgrywa dużą rolę w przypadku postów np. udostępnianych. Warto wiedzieć, że treści publikowane na YouTube i udostępniane na Facebooku często mają obcinane zasięgi z uwagi na rywalizację między Facebookiem a YouTube. Warto o tym pamiętać – jeśli zależy Wam na lepszym wypromowaniu danej treści, to być może w takim momencie warto rozważyć promocję płatną.

Affinity określa stopień przywiązania użytkownika do strony. Przykładowo, jeśli dana osoba chętnie zagląda na fanpage i często reaguje na udostępniane treści, to Edge Rank może wyłapać taką działalność i częściej reagować algorytmem, by poszczególne posty nie umykały fanowi. Jeśli ktoś polubił stronę, ale w ogóle nie zapoznaje się z treściami albo nie reaguje na nie, to stopień przywiązania może być mniejszy, a co się z tym wiąże – algorytm może słabiej reagować.

Decay to czas. Mówiąc konkretniej – im bardziej aktualna treść, tym większa szansa, że wyświetli się na tablicy, a użytkownik na nią zareaguje. Z kolei im większy upływ czasu, tym mniejsza szansa na zwiększenie zasięgu organicznego. Decay odgrywa więc kluczową rolę zwłaszcza bezpośrednio po publikacji. To wtedy post ma szansę na dotarcie do użytkowników i zwiększenie widoczności.

Te trzy czynniki mają duży wpływ na zasięgi. Jeśli zauważasz spadki zasięgów, to być może ma to związek z mało zaangażowaną grupą odbiorców, która niechętnie reagują na udostępnianie treści. W takiej sytuacji warto wypróbować nowe formy komunikacji, by spróbować dotrzeć do tych użytkowników, którzy dotychczas pozostawali bierni. O jakich formach komunikacji mowa? Dobrą opcją są na przykład live’y. Jak pokazują statystyki, generują one nawet 6 razy więcej interakcji niż klasyczny post ze zdjęciem! To szansa dla tych fanpage’y, które wciąż usiłują odbić się od dna i stworzyć większe grono zaangażowanych odbiorców. Warto jednak pamiętać o tym, że live powinien mieć określony temat i być dostosowany do grupy użytkowników – tylko wtedy zyskujemy pewność, że rzeczywiście może on cieszyć się dużym zainteresowaniem.

 

Zwiększanie zasięgu na Facebooku – najważniejsze zasady

Nie skazuj od razu fanpage’a na organiczną porażkę. Wbrew pozorom poprzez zasięgi organiczne również można wygenerować bardzo duże zainteresowanie. Podstawą jest jednak różnorodność. Kurczowe uczepienie się jednej formy postów może wyjść Wam raczej na niekorzyść. Warto więc eksperymentować i testować różne opcje. A w jaki sposób urozmaicać posty? Ciekawą opcją jest na przykład głosowania za pomocą reakcji na Facebooku, które można umieścić na grafikach. Dzięki temu możesz w nienachalny sposób zachęcić odbiorców do zaangażowania się. To przyniesie wymierne efekty – kolejne posty będą częściej wyświetlać się użytkownikowi, a więc w ten sposób zwiększamy szansę na to, że zareaguje na inne tworzone przez nas treści.

Poza wspominanymi już live’ami, warto eksperymentować też z różnymi formatami postów. Zabawy, karuzele czy gify to tylko kilka propozycji. Oczywiście, należy je dostosować do komunikacji prowadzonej na fanpage’u, nie da się jednak ukryć, że z wielu pozornie sztywnych komunikatów da się spokojnie wypracować kreatywne treści, które wniosą powiew świeżości na Wasze fanpage.

Algorytmy Facebooka zdecydowanie cenią rozbudowane historie, dlatego filmy czy pokazy slajdów na fanpage’u mogą zdecydowanie zadziałać na Waszą korzyść. Jeśli nie wiecie, jakie produkcje filmowe sprawdziłyby się na Waszej stronie, zachęcamy do kontaktu z naszą agencją marketingową. Możemy doradzić, a także zadbać o profesjonalny montaż, który będzie spójny z Waszymi kreacjami.

 

Przyciski CTA

CTA, czyli call to action to nic innego, jak wezwanie użytkownika do działania. Można z niego korzystać na dwa sposoby: poprzez klasyczne wezwanie zawarte w poście (np. „Zajrzyj na naszą stronę www!”) lub poprzez dodanie przycisku CTA w poście. Facebook umożliwia wybór spośród kilku dostępnych opcji. Warto z nich korzystać, by dzięki temu przyciągnąć osoby zainteresowane tematem i przekierować je na przykład na naszą stronę www, gdzie znajdą szczegółową ofertę.

 

Angażuj się w RTM

Real Time Marketing to sposób, w jaki marka reaguje na bieżące wydarzenia. RTM zwykle cieszy się bardzo dużymi odsłonami, a więc istnieje szansa, że dany użytkownik doceni Waszą kreatywność i zdecyduje się polubić stronę, by zostać z nią na dłużej. Problem z RTM jest taki, że można z łatwością spocząć na laurach. Jeden skuteczny post raz na rok z pewnością nie rozwiąże problemów zasięgów. Warto więc traktować go jako dodatkową opcję i mieć RTM z tyłu głowy, by w razie sprzyjającej okazji móc zareagować. Pamiętajmy jednak, że samym RTM z całą pewnością komunikacji nie zbudujemy i powinien być to raczej dodatek do całości, a nie „danie główne”.

 

Unikaj żebrolajków

Mianem „żebrolajków” określa się wymuszanie reakcji poprzez posty zachęcające do polubień, udostępnień czy skomentowania (np. „Oznacz osobę, która…). Warto wiedzieć, że algorytm Facebooka potrafi bez problemu wykryć takie działania i ukarać użytkowników za stosowanie ich. W jakiś sposób? Ograniczaniem zasięgów – a tego właśnie nie chcemy! Samo angażowanie fanów nie jest złym pomysłem, ale należy unikać robienia tego w trybie rozkazującym, ponieważ sztuczne podnoszenie popularności strony może zostać z łatwością wykryte.

 

Grupa podpięta pod firmę

Warto wiedzieć, że duże zasięgi potrafią wygenerować pytania zadawane na grupach oraz pojawiające się na nich treści. Warto więc wykorzystać grupę jako dodatkowy kanał komunikacji. To właśnie tam można na przykład stworzyć ekskluzywne grono odbiorców, którzy o nowościach czy zniżkach będą informowani w pierwszej kolejności. Grupy są naprawdę ciekawą opcją na promowanie działalności i pośrednio wspierają zasięgi organiczne na stronie. Warto o nich pamiętać! Jak prowadzić firmową grupę na Facebooku? Na pewno warto wsłuchiwać się w głosy konsumentów i zapewnić takie treści, których oni sami oczekują. Dodatkowo na grupie również można udostępniać linki do opublikowanych na fanpage’ach postów, co zagwarantuje wygenerowanie dodatkowego zainteresowania organicznego.

 

Organiczny czy płatny?

Choć sposobów na budowanie zasięgu organicznego jest naprawdę sporo, to jednak nie da się ukryć, że swoją rolę w zwiększaniu zasięgów odgrywają też reklamy. Dobrze jest o nich pamiętać, choć oczywiście należy podkreślić, że nawet najlepsza reklama nie obroni nudnych, powtarzalnych treści. Warto więc dbać o świeżość i kreować taki content, z którym odbiorcy wciąż będą chcieli zapoznawać się regularnie. Przygotowując treść pod zasięg płatny, dobrze jest też rozważyć tworzenie postów, które mogą zainteresować potencjalnych, nowych odbiorców. Istotne są również ustawienia samej reklamy. Skutecznym sposobem na zwiększenie zasięgów może być promocja poszczególnych publikacji. Warto wyznaczyć sobie miesięczny budżet i ustawić stałą reklamę, którą będzie można zmieniać w zależności od potrzeb. Dzięki temu zadbacie o dodatkowe wygenerowanie aktywności, która w połączeniu z płatną reklamą może obfitować w nowych fanów.

Jak widać, istnieje wiele sposobów na zwiększenie zasięgów na Facebooku. Najważniejsza zasada dotyczy jednak tego, by nie spoczywać na laurach i dbać o różnorodność. Nieszablonowe formaty przyciągają uwagę użytkowników. Oczywiście, wiąże się z to z koniecznością zaangażowania się w prowadzenie strony firmowej – sama publikacja informacji bez oprawy graficznej zdecydowanie nie wystarczy. Jeśli nie macie czasu na przygotowywanie i obróbkę profesjonalnych produkcji firmowych, grafik czy slajdów do postów-karuzeli, zachęcamy do kontaktu. Nasi specjaliści z agencji marketingowej zajmują się tym na co dzień, więc chętnie pomogą przygotować odpowiednie kreacje. Zapraszamy też do zapoznania się z pełną ofertą naszej agencji interaktywnej w Poznaniu!

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!