fbpx
 

Jak UX wpływa na pozycjonowanie?

prowadzenie social media cennik

Jak UX wpływa na pozycjonowanie?

Choć UX to tylko jeden z czynników, które wpływają na prawidłowe pozycjonowanie strony, to jednak nie warto go pomijać. User Experience staje się coraz istotniejszy dla wyszukiwarek, które mocno punktują strony przyjazne użytkownikom. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak UX wpływa na pozycjonowanie, zrób sobie dobrą kawę i zapoznaj się z naszym artykułem!

Czym jest UX?

Na początek kilka słów o samym UX. User Experience to doświadczenia użytkownika powstałe w wyniku zetknięcia się z daną witryną. Mówiąc prościej – UX bada, czy dana strona jest czytelna i zachęcająca do przeglądania, czy wprost przeciwnie. Do ważnych elementów UX zalicza się m.in.:

Estetykę. Jak powszechnie wiadomo, wiąże się ona z pozytywnymi emocjami. Gdy strona wygląda na „dopieszczoną”, użytkownik z pewnością chętniej zapozna się z jej zawartością. Do estetyki zalicza się m.in. użyte czcionki, obrazy, szablon, kolory czy ogólny styl strony.

Przejrzystość. Użytkownik wchodzący na stronę powinien stanąć naprzeciw jasnego komunikatu – co to za strona, jaki produkt/ usługę oferuje, gdzie można znaleźć szczegóły itd.

Dostępność. Strona powinna pozostawać czytelna również dla osób starszych lub np. z dużą wadą wzroku.

Responsywność. UX bada również, czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych oraz czy ładuje się w odpowiednim tempie.

Jasny schemat postępowania. Zadaniem UX jest też prześledzenie ścieżki potencjalnego klienta – od zainteresowania danym produktem aż po jego zakup. User Experience sprawdza, czy wszystkie elementy umożliwiające przejście na kolejną podstronę są odpowiednio widoczne i czy działają prawidłowo.

Klarowność tekstu. User Experience powinien badać też, czy dany tekst jest napisany prostym, przystępnym językiem.

Linkowanie wewnętrzne. Mowa tu oznaczaniu linków z innymi potencjalnymi treściami, które mogą zainteresować czytelnika bądź o wyraźnym oznaczaniu linków odnoszących np. do sklepu. To również pozostaje istotne dla UX, dlatego warto uwzględnić linkowanie na swojej stronie.

CTA. Call to action, czyli wszelkie wezwania zachęcające do podjęcia działania to kolejny element, o którym nie można zapomnieć przy tworzeniu User Experience.

UX a pozycjonowanie – jaka jest zależność?

Skoro wiemy już, na czym polega UX i co jest dla niego istotne, możemy przejść do kwestii pozycjonowania. Tutaj też dołączamy kilka słów wyjaśnienia dla osób, które nie miały z nim zbyt dużego doświadczenia. W dużym skrócie – pozycjonowanie to działania, które mają poprawić widoczność witryny w sieci. Do pozycjonowania zalicza się m.in. stan techniczny strony (szybkość ładowania), treści na stronie czy link building.

Już po tym krótkim wstępie widać, że zależność między UX a pozycjonowaniem będzie naprawdę spora! Oba te działania uzupełniają się wzajemnie i oba powinny być  brane pod uwagę, jeśli zależy nam na odpowiedniej widoczności witryny. Prześledźmy teraz poszczególne elementy pozycjonowania – pokażemy Ci, jak konkretnie wykorzystać UX, by poprawić wyniki strony!

UX w praktyce – optymalizacja treści

Nie da się ukryć, że jednym z istotniejszych elementów pozycjonowania jest optymalizacja treści. Jeśli teksty są oryginalne, unikalne, długie i napisane prostym językiem, to Twoja strona zyskuje szansę na to, by wybić się wśród konkurencji. Możliwości działania wokół optymalizacji treści są tak naprawdę nieograniczone. Ważna jest znajomość odpowiednich słów kluczowe, które można wplatać (w rozsądnej ilości!) w nagłówki i bloki tekstu. To przyciągnie roboty Google i tym samym podbije widoczność strony.

Tutaj jednak UX musi spotkać się z SEO w połowie drogi. Choć nie da się ukryć, że długie treści są tworzone głównie pod wyszukiwarki, to powinniśmy pamiętać o tym, że po drugiej strony monitora siedzi użytkownik z krwi i kości. I to właśnie jego powinniśmy zainteresować tym, co tworzymy! Optymalizacja tekstu pod SEO powinna być więc wisienką na torcie, a nie odwrotnie. Rolą UX jest skupienie się na użytkowniku i zwrócenie uwagi na to, czego ON może potrzebować. Przykład?

Niekończące się scrollowanie

Na pewno każdemu z Was zdarzyło się kilka lat temu choć raz wpisać w Google: „Czy X to niedziela handlowa?”. Jeśli tak, to mieliście wątpliwą przyjemność trafić na szereg artykułów napakowanych słowami kluczowymi do oporu. Po długim, naprawdę długim scrollowaniu udało Wam się dowiedzieć, że dana niedziela jednak nie jest handlową. Znajome?

To przykład tekstu, który był tworzony z myślą o wyszukiwarkach, ale już niekoniecznie o użytkowniku. Na dobrą sprawę ten sam tekst mógłby być o wiele bardziej przyjazny dla użytkownika, gdyby w pierwszym akapicie zawrzeć jasną odpowiedź na pytanie. W dalszych akapitach tworzonych dla wyszukiwarek można już oczywiście stworzyć schematyczną treść – użytkownik dostał to, czego szukał, więc raczej nie będzie scrollował dalej.

Idealnie byłoby stworzyć tekst, który zainteresuje czytelnika na tyle, że zechce się z nim zapoznać w całości. Musimy jednak mieć z tyłu głowy świadomość, że wielu użytkowników szuka konkretnej informacji, po czym natychmiast wyłącza witrynę. W takiej sytuacji to UX powinno nieco wyprzedzić SEO i zadbać o to, by treść na stronie pozostała maksymalnie czytelna i uproszczona. Jeśli na stronie zamieścisz jasną odpowiedź na pytanie czytelnika, wyszukiwarka na pewną ją doceni, a to pozytywnie wpłynie na wyniki wyszukiwania.

UX a stan techniczny strony

Kolejny istotny element pozycjonowania to stan techniczny strony. A tak się składa, że tutaj UX ma bardzo dużo do powiedzenia! User Experience bada m.in. to, czy strona ładuje się w odpowiednim tempie, czy nie ma duplikacji treści albo czy nie ma błędów 404. Oczywiście, to tylko mała kropla w morzu tego, co wpływa na stan techniczny stron. Dobrze przeprowadzony UX z pewnością zbada także bezpieczeństwo strony (certyfikat SSL i możliwość potencjalnego wykradnięcia danych), szybkość ładowania czy układ w menu głównym.

Przykład? Choć w pozycjonowaniu mile widziana jest duża liczba linków wewnętrznych, to jednak nierozsądne umieszczenie ich na stronie może wprowadzić spore zamieszanie. UX zwróci uwagę na to, które linki powinny wyróżniać się np. w menu. Być może oznaczenie kategorii innymi kolorami czy wyszczególnienie tych, które są szczególnie istotne (NOWOŚCI, PROMOCJA), może pomóc czytelnikowi odnaleźć się na stronie. Czytelność strony wpływa również na jej stan techniczny – warto o tym pamiętać!

Kolejny przykład – warto zorganizować użytkownikom możliwość szybkiego powrotu do interesujących treści. W tym celu dobrze jest stosować np. nawigację poziomą nad tekstem – dzięki temu można bez problemu wrócić do wcześniejszej podstrony. Tzw. breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa, na którą zwraca uwagę UX, jest istotna dla prawidłowego pozycjonowania. Dlaczego? Ponieważ poszczególne podstrony pomagają zrozumieć robotom indeksującym strukturę danej witryny.

Zadbaj o nowych klientów dzięki UX

Zastosowanie UX znacząco zwiększa szansę na zdobycie nowych klientów. Wypozycjonowanie strony to jedno, ale utrzymanie klientów na stronie to druga kwestia. Szacuje się, że przeciętny człowiek jest w stanie utrzymać uwagę przez maksymalnie 8 sekund. To bardzo mało – zwłaszcza, gdy chcesz w pełni zaprezentować swoją ofertę. Stworzenie strony maksymalnie przyjaznej użytkownikowi może Ci to jednak nieco ułatwić. Połączenie UX i pozycjonowanie to świetny sposób na poprawę konwersji i zatrzymanie na stronie tych osób, które do tej pory nie były w pełni przekonane do Twojej oferty.

Pozycjonowanie i UX – co jeszcze warto wiedzieć?

Chcesz zgłębić wiedzę na powyższe tematy? Na naszym blogu znajdziesz sporo treści! Pisaliśmy m.in. o tym, czym różni się UX od UI, jak optymalizować sklep internetowy pod kątem SEO i na czym polega pozycjonowanie long-tail. Zanim przejdziesz do działań praktycznych, koniecznie zapoznaj się z naszą bazą wiedzy. Dzięki temu ruszysz „do boju” odpowiednio przygotowany i nie stracisz czasu na późniejszą korektę błędów.

A jeśli potrzebujesz specjalisty, który zajmie się stworzeniem konkretnych treści, zapraszamy do kontaktu! Przygotujemy dla Ciebie unikalne opisy produktów, ciekawe treści na bloga czy na landing page i wszystko, co tylko sobie wymarzysz. Mamy duże doświadczenie w pozycjonowaniu stron, zapał i ekipę gotową do pracy nad nowymi treściami.

SPODOBAŁ SIĘ ARTYKUŁ?

Zapisz się do newslettera i otrzymuj regularne powiadomienia o nowych wpisach!